Voor een vlotte en efficiënte mobiliteit is een degelijke infrastructuur van groot belang.
Halle scoort over het algemeen goed op gebied van bereikbaarheid
• In Halle wonen alle inwoners binnen 5 km rond een snelwegoprit.
• 100% van alle inwoners wonen binnen 5 km rond een treinstation.
• 69,9% van de inwoners wonen binnen een buffer van 200 m rond treinstation of een halte van het openbaar vervoer.
Het aantal laadpalen, het aantal meter fietssnelweg (en de kwaliteit ervan) en de nabijheid van mobiliteitsmogelijkheden wordt verder besproken in dit onderdeel. Daarnaast wordt tevens de tevredenheid van de inwoners van Halle bekeken betreffende de mobiliteitsinfrastructuur.
Belangrijk is in dit verband mee te geven dat projecten en maatregelen steeds worden ingepast binnen het globale beleidskader van de Vlaamse Overheid (dMOW). Stad Halle toetst deze aan de verschillende vademecums die door hen worden opgesteld (fietsvoorzieningen, toegankelijkheid, enz.) .
Voetgangersvoorzieningen
In het algemeen vinden de leden van het stadspanel dat er voldoende voetpaden in hun buurt zijn en dat men er veilig kan wandelen. Over de breedte en het comfort van de voetpaden zijn de meningen iets meer verdeeld, al lijkt de evaluatie eerder positief. Wel lijkt men te stellen dat de voetgangersvoorzieningen in de buurt minder toegankelijk zijn voor mensen met een beperking of bij het gebruik van een kinderwagen.

Uitgesplitst per dimensie (voldoende voetpaden, voldoende brede voetpaden, veilige verplaatsing voor mensen met een beperking of gebruik van kinderwagen of looprek) , merken we dat de voetgangersinfrastructuur in de buurten Wolvendries - Grote Weide, Lembeek Oost, Essenbeek en Buizingen vaak lager geëvalueerd wordt vergeleken met de overige buurten. Omgekeerd wordt deze in Don Bosco - Stroppen, Halle Centrum en Sint-Rochus beter geëvalueerd.
In Halle centrum zijn er momenteel drie voetgangerszones waar auto’s alleen toegelaten zijn als ze een doorgangskaart hebben. De huidige zones situeren zich rond de Grote Markt, rond de Basiliekstraat en in Handbooghof.
Een uitbreiding van deze zone naar de Beestenmarkt, Volpestraat en een deel van de Ninoofsesteenweg werd bevraagd aan het stadspanel (2022). De leden van het Stadspanel zijn echter verdeeld over deze uitbreiding. Ongeveer een derde lijkt tegen de uitbreiding te zijn, net iets minder dan de helft is de uitbreiding positief gezind, en ongeveer een vijfde is onbeslist. De uitbreiding van de voetgangerszone kan voornamelijk op de goedkeuring rekenen van panelleden die zich frequenter te voet of met de fiets verplaatsen tijdens hun vrije tijd. Panelleden die frequenter gebruikmaken van de auto tijdens hun vrije tijd zijn negatiever.
Voetwegen, ook wel eens trage wegen genoemd, zijn buurtwegen, veldwegen, steegjes, land- en boswegen, holle wegen, oude spoorwegbeddingen… Welke meestal zijn bedoeld voor niet-gemotoriseerd verkeer. Ze bieden veilige maar ook aangename verbindingen naar school, werk of het dorpscentrum. Daarnaast worden ze vaak recreatief gebruik, denk maar aan de vele wandel-, fiets- en mountainbikeroutes. Halle kent op 66 km geïnventariseerde voetwegen (exclusief wandelpaden in het Hallerbos. Onderstaande kaart geef een overzicht van het voetwegennet in Halle.

Fietsinfrastructuur
Fietssnelwegen zijn fietsroutes tussen steden die tot 15 à 20 km van elkaar liggen. Deze fietssnelwegen zijn een initiatief van de provincies, in samenwerking met de gemeenten en de Vlaamse overheid. De fietssnelwegen vormen samen met andere fietsroutes een 'bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk': een gemeente-overschrijdend netwerk dat belangrijke punten met elkaar verbindt (scholen, bedrijventerreinen, ziekenhuizen, stations, winkels, ...). Op termijn zullen de fietssnelwegen alle Vlaamse steden vlot met elkaar verbinden, goed voor een netwerk van 2.700 kilometer. Aangezien meer dan 30% van de Vlamingen op minder dan 7,5 kilometer van het werk woont en de meeste verplaatsingen korter dan 15 kilometer zijn, wordt gehoopt dat pendelaars de auto thuis laten en regelmatiger voor de fiets zullen kiezen. Bij zulke afstanden is men met de fiets immers vaak sneller dan met de auto of het openbaar vervoer. In Halle bedraagt de lengte van de fietssnelweg 7 029.

In Halle is F20, de fietssnelweg Halle-Brussel, ook gekend als kanaalroute zuid 22km lang. De fietssnelweg is volledig befietsbaar. In 2021 vormde de Vlaamse Waterweg hier met Europese middelen (EFRO) de bestaande jaagpaden om tot volwaardige fietssnelwegen. Deze werken kaderen in de plannen van de Vlaamse Waterweg om op langere termijn (2019-2040) grote verbeteringswerken aan het kanaal en de oevers uit te voeren.
Tussen Halle en Ruisbroek is er dynamische verlichting. Sinds 2023 is er ook verlichting tussen Ruisbroek en Brussel. Daarnaast zijn er nog plannen om op de rest van het traject verlichting te plaatsen.
Uit de bevraging van het stadspanel in 2022 zien we dat ongeveer 80% van de Hallenaren de fietssnelweg kent. De meerderheid van de panelleden gebruikt de fietssnelweg voornamelijk voor recreatie.
Naast de fietssnelweg, heeft Halle de afgelopen jaar geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Het inrichten van fietsstraten, het (her) aanleggen van fietspaden en het installeren van scheidingen tussen de rijweg en het fietspad zijn hier voorbeelden van.
De meningen over de fietsvoorzieningen in de eigen buurt lijken verdeeld als we de resultaten van het stadpanel (2022) analyseren. Behalve wanneer het gaat over verkeersveiligheid. Daarbij stelt ongeveer twee derden van de panelleden dat het verkeer te onveilig is in hun buurt om kinderen alleen te laten fietsen.
Uitgesplitst per dimensie, merken we dat de fietsinfrastructuur in Halle Centrum consequent beter geëvalueerd wordt dan in de overige buurten
In de gemeente-stadsmonitor geven 47% van de respondenten aan dat er voldoende fietsinfrastructuur is. Halle maakt hier een inhaalbeweging van +24% ten opzichte van de meting in 2017.
Het kunnen stallen van de fiets is belangrijk in de overweging om de fiets te gebruiken. In Halle zijn er 50 fietsenstallingen waarvan 3 overdekt.

Naast de fietsenstallingen zijn er ook openbare fietspompen en oplaadpunten voor elektrische fietsen voorzien op het openbaar domein. Er zijn 7 openbare fietspompen op het openbaar domein: station Halle, station Lembeek, station Buizingen, Molenborre, Parklaan, J.Possozplein en Kopheiweg. Er zijn 4 oplaadpunten voor elektrische fietsen in het centrum van Halle, dit ter hoogte van de Bergensesteenweg, Molenborre, Beestenmarkt en aan het Possozplein.
Vooral bij winkels en in Halle centrum lijkt een grotere groep van de panelleden af en toe tot bijna altijd hun fiets veilig te kunnen stallen. Op andere plaatsen, vooral nabij de stations van Lembeek en Buizingen, wordt dit slechter ingeschat.
We vroegen de panelleden in 2022 naar hun mening over enkele bestaande en potentiële ingrepen in het openbaar domein, met betrekking tot duurzaam verplaatsen. Ingrepen rond (veilige) fietsenstallingen lijken het sterkst ondersteund te worden (maar mindere nabijheid van de eigen woning), naast het rijcomfort van fietspaden verhogen. Het terugdringen van autoverkeer langs fietsroutes en fietsstraten zijn de meest contentieuze ingrepen waar de opinies van autogebruikers en fietsers sterker uiteen lopen.
Laadpunten elektrische wagen
Gemeenten, netbeheerders en ondernemingen kunnen het gebruik van elektrische wagens faciliteren door laadinfrastructuur te voorzien. Om de positieve evolutie van elektrische wagens te vergroten wil het Lokaal energie en klimaatpact (LEKP) minstens één laadpuntequivalent per 100 inwoners tegen eind 2030. Deze doelstelling wordt verscherpt in het LEKP 2.0 tot minstens 1,5 laadpuntequivalent per 100 inwoners tegen eind 2030.
De doelstelling omvat zowel publieke als semipublieke laadpunten.
• Semipublieke laadpunten zijn laadpunten die voor alle gebruikers, al dan niet verbonden aan een bedrijf of entiteit, toegankelijk zijn. Doorgaans gaat het om locaties bij kleine handelaars, grote supermarktparkings, bedrijfsparkings, klassieke tankstations en andere strategisch gelegen locaties. Deze laadpunten zijn toegankelijk gedurende elke dag van de week en minstens tien uur per dag.
• Publieke laadpunten zijn laadpunten voor normaal of hoog vermogen die op niet-discriminerende basis gedurende elke dag van de week en vierentwintig uur per dag toegang verlenen aan gebruikers van elektrische voertuigen, ongeacht de concrete wijze van authenticatie, gebruik en betaling.
Halle telt 49 publieke laadpunten voor elektrische voertuigen, waarvan 2 snellaadpunten. Daarnaast zijn er ook 293 semi-publieke laadpunten, waarvan 4 snellaadpunten.
Het gevoel leeft dat er momenteel te weinig inspanningen geleverd worden wat betreft publieke laadpalen.

Parkeren
Ongeveer de helft van de Hallenaren komt minstens wekelijks met de auto naar het centrum. Tot 90% van andere doelgroepen zoals scholieren, handelaars, zorgverleners of anderen doet dit minstens wekelijks. Dit leren we uit de bevraging van het stadspanel in 2022 betreffende het parkeerbeleid.

Het parkeerbeleid in Halle telt vanaf 1 februari 2022 nog slechts drie zones (groene zone, Rode zone en blauwe zone) met elk hun eigen capaciteit, regels en tarieven.
Door de invoering van het parkeerbeleid (zie verder) overwegen panelleden minder vaak de wagen te nemen om naar Halle centrum te komen. Voornamelijk Hallenaren die net buiten de betalende zone wonen laten de auto sinds de verandering vaker staan om naar het centrum te komen. Onder de overige doelgroepen blijkt de afname van autogebruik iets beperkter.
Gezien Halle een compact centrum heeft zijn de parkings op wandelafstand van een aantal centrale locaties in de stad.
Naast de verschillende openbare parkings wordt er ook ingezet op specifieke plaatsen voor kort parkeren, aangepaste parkeerplaatsen voor mensen met een beperking en zorgparkeren.
Onze stad telt zo'n 55 Shop & Go parkeerplaatsen in het centrum van Halle en op Sint-Rochus waar je 30 minuten gratis kan parkeren. Een ticket nemen of je parkeerschijf leggen is hier niet nodig, parkeersensoren registreren je uur van aankomst en vertrek. Uit de bevraging van het stadspanel in 2022 blijkt dat deze plaatsen gewaardeerd en frequent gebruikt worden. De bijhorende app mist op dat moment nog bekendheid.
In Halle vind je op heel wat plekken ook parkeergelegenheid voor mensen met een handicap. Op deze gebruikerskaart vind je een handig overzicht waar je onder meer ook de afmeting, ondergrond en beweegruimte rondom de parkeerplaats kan aflezen.
Zorg aan huis wordt steeds belangrijker (zie ook thema zorg & gezondheid). Zorgverleners verliezen te vaak kostbare tijd bij het zoeken naar een parkeerplaats in de buurt van hun patiënt. Daarom werd de Parkeer & Zorg-sticker bedacht. Door deze op je garagepoort of aan je inrit zichtbaar te maken weten zorgverlener dat hij of zij hier even mag parkeren. Ondertussen zijn er 23 plaatsen zorgparkeren in onze stad.
Een meerderheid van de respondenten van het stadspanel (bevraging parkeerbeleid 2022) vindt in het centrum meestal of altijd een beschikbare parkeerplaats. Er wordt wel een grotere parkeerdruk ervaren net buiten de betalende zones.
