In dit laatste onderdeel rond armoede belichten we betalingsmoeilijkheden. Hierbij vertrekken we vanuit de veronderstelling dat vooral personen met een beperkt inkomen hiermee worden geconfronteerd. Weliswaar kunnen ook personen met een gemiddeld of hoger inkomen betalingsmoeilijkheden ervaren, wanneer zij uitgaven doen die hun inkomen overstijgen.
De Nationale Bank registreert de openstaande betalingsachterstanden bij lopende kredietovereenkomsten. In 2023 ligt het aandeel kredietnemers met minstens één achterstallig krediet in Halle hoger dan in Vlaamse Gewest.
Het aandeel inwoners dat aangeeft (erg) moeilijk rond te komen met het maandelijks beschikbaar inkomen (subjectieve armoede) is 8.5%. Dit cijfer is stabiel voor Halle tegenover de bevraging van de gemeente-stadsmonitor in 2020.
Wel merken we op dat het aandeel inwoners aangeeft betalingsmoeilijkheden (subjectief) te hebben stijgt. Zo zien we bijvoorbeeld een stijging van het aandeel inwoners dat aangeeft het afgelopen jaar problemen heeft gehad om één of meerdere rekeningen (op tijd) te betalen.
Wanneer we de afzonderlijke bevragingen bekijken in kader van betalingsmoeilijkheden in kader van verschillende kosten zien we eveneens een stijging van betalingsmoeilijkheden op gebied van voeding, schoolkosten, terugbetalingen en energie in Halle. Het hebben van (subjectieve) betalingsmoeilijkheden ligt voor al deze onderdelen hoger in Halle dan het gemiddelde van Vlaams gemeenten.
Binnen de Sociale Dienst zijn verschillende vormen van schuldhulpverlening beschikbaar, waaronder budgetbegeleiding, budgetbeheer en collectieve schuldenregeling.
Bij budgetbegeleiding beheren cliënten zelf hun budget met ondersteuning van een maatschappelijk werker, ook wel bekend als budgetcoach, die helpt bij het opstellen van een budgetplan. Het doel is om te leren hoe inkomsten en uitgaven effectief kunnen worden beheerd. In 2023 waren er gemiddeld 23 cliënten per maand betrokken bij budgetbegeleiding.
Budgetbeheer heeft hetzelfde doel als budgetbegeleiding, maar hier ontvangt de maatschappelijk werker de inkomsten van de cliënt op een budgetbeheerrekening en voert betalingen van vaste kosten en schulden uit. De cliënt ontvangt leefgeld op een afnamerekening. In 2023 waren er gemiddeld 126 cliënten per maand betrokken bij budgetbeheer.
Collectieve schuldenregeling is een gerechtelijke procedure om structurele schulden op te lossen, waarbij het doel is om zoveel mogelijk schulden af te betalen terwijl de cliënt of het gezin een menswaardig leven kan leiden. De aanvraag verloopt via een verzoekschrift bij de arbeidsrechtbank, en bij goedkeuring wordt een schuldbemiddelaar aangesteld door de rechter. Deze bemiddelaar ontvangt de inkomsten en zorgt ervoor dat de schulden worden afbetaald.
De Nationale bank toont een daling van het aantal collectieve schuldenregelingen over de periode van 2019-2022.
OCMW Halle heeft sinds 2017 een eigen erkend schuldbemiddelaar. In 2023 waren er 49 actieve dossiers, deze representeren 53 cliënten. Sommige cliënten gaan als koppel in collectieve schuldenregeling waardoor ze één dossier vormen.
De dossiers lopen over verschillende jaren, de doorlooptijd van dossiers is momenteel tussen de 3-5 jaar. Bovenstaande grafiek toont het aantal dossiers in collectieve schuldenregeling waarvoor het OCMW als erkend schuldbemiddelaar werd toegewezen.