De tevredenheid over de buurt is ten opzichte van 2020 met 13% gedaald. We doen het ten opzichte van het gemiddelde van Vlaamse gemeenten ook slechter.
Wanneer we kijken naar de mate dat inwoners buurthinder ondervinden zien we dat 27% van de inwoners in Halle regelmatig hinder ondervindt. Dit percentage blijft stabiel ten opzichte van 2020, maar ligt wel 10% hoger dan het gemiddelde van Vlaamse gemeenten.
Het meest ervaren buurtprobleem bij de respondenten van de veiligheidsmonitor 2021 (Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw) was onaangepaste snelheid in het verkeer. Meer dan 67 % gaf aan dat dit een probleem vormt. Andere ervaren buurtproblemen betreffen:
• Agressief verkeersgedrag: 48 %
• Hinderlijk parkeren: 47 %
• Sluikstorten en zwerfvuil: 46 %
• Overlast door zwaar vervoer: 43 %
• Geluidshinder door verkeer: 39 %
• Woninginbraak: 37 %
In mindere mate worden de fenomenen fiets- of stepdiefstal (27 %), iets gestolen of beschadiging aan de buitenkant van de auto (26 %), geluidshinder van de buren (25 %) en door mensen op de openbare weg (18 %) en verkeersongevallen (18 %) vernoemd.
We kunnen vaststellen dat de top 6 van buurtproblemen voornamelijk verkeersgebonden zijn. Deze legislatuur werd er in samenwerking met politie ingezet op deze problematieken onder andere door technologische ondersteuning. Dit zou een verklaring kunnen zijn in de daling van het aandeel inwoners die hinder ondervinden van onaangepaste snelheid van het verkeer of sluipverkeer tijdens de bevraging van de gemeente-stadsmonitor in 2023.
We merken dat verkeersveiligheid een prominent thema is voor inwoners. Hoplr laat in dit verband, 33 berichten en 367 reacties gedurende de periode maart 2020 - februari 2024 noteren, wat aangeeft dat het een significant onderwerp is voor de gemeenschap. Binnen het thema verkeersveiligheid zijn topics zoals overdreven snelheid en Roekeloos rijgedrag het meest voorkomend op het platform, waarbij berichten en reacties verschillende incidenten en bezorgdheden omtrent verkeersveiligheid benadrukken en de noodzaak van actie van lokale autoriteiten onderstrepen, zoals het plaatsen van verkeersremmers en het verhogen van politiecontroles.
Sluikstorten
Het gebruik van cameratoezicht als een effectief middel in de strijd tegen sluikstorten is aanzienlijk toegenomen. Het aantal vaststellingen via cameratoezicht is gestaag toegenomen volgens het GAS-register van de dienst Integrale Veiligheid, van 31 in 2019 tot 113 in 2023, wat wijst op een groeiende effectiviteit van dit handhavingsinstrument. Dit ging gepaard met een stijging van het aantal boetes voor sluikstort, van 66 in 2019 tot 251 in 2023, wat duidt op een positieve trend in de handhaving van anti-sluikstortbeleid.
Het aantal boetes voor sluikstort is gestegen, voornamelijk als gevolg van toenemend cameratoezicht. Echter, slechts een derde tot de helft van de vaststellingen via camera kan resulteren in een boete vanwege niet-geïdentificeerde overtreders.
Er wordt regelmatig toezicht gehouden op een selectie van ongeveer 50 hotspots om sluikstorten tegen te gaan. Deze aanpak kent diverse uitdagingen zoals gebrek aan verlichting, verspreide locaties, of herhaalde overtredingen door individuen. Om deze uitdagingen aan te pakken, worden verschillende maatregelen genomen variërend van verhoogd toezicht tot technologische verbeteringen, zoals geavanceerdere camera's of aanpassingen van locaties.
Tussen 2019 en 2023 is er een duidelijke afname van de vervuilingsgraad op een selectie van de hotspots te zien, ondanks een tijdelijke stijging in 2022 als gevolg van beperkte controles. Dit duidt op een effectieve aanpak van de problemen rondom sluikstorten.
In Halle werd er 221 ton aan sluikstorten opgehaald door de stadsdiensten in 2022. Hallenaren helpen mee in de strijd tegen afval op straat. In 2022 werden er 2100 meldingen geregistreerd rond afval. Deze meldingen helpen om sneller acties te ondernemen.
Zwerfvuil
Volgens de gemeentemonitor van 2023 meldt 40% van de Hallenaren dat ze buurthinder ervaren door zwerfvuil, een percentage ligt hoger dan het gemiddelde van andere Vlaamse gemeenten. We zien hier wel een lichte daling (3%) ten opzichte van de bevraging in 2020. Daarnaast geeft 26% van de Hallenaars aan dat ze hinder ondervinden door hondenpoep, wat zo’n 11% hoger is dan het Vlaamse gemiddelde. Hier zien we bovendien een stijging van 6% ten opzichte van 2020.
Ook op het Hoplr platform is overlast een belangrijk topic. Gedurende de periode van maart 2020 tot januari 2024 was het thema Overlast significant aanwezig, met 19% van de berichten en reacties. Vooral thema’s als geluidsoverlast, Sluikstorten, Hondenpoep, Hoornaars en Zwerfvuil trokken veel aandacht en reacties van buurtbewoners. De discussies variëren van klachten over geluidshinder en zwerfvuil tot oproepen tot meer verantwoordelijkheid van hondenbezitters en acties tegen sluikstorten.
In 2023 hebben OVAM-handhavers op 26 dagen zwerfvuil vastgesteld, waarbij 104 personen betrapt zijn op het op de grond gooien van sigarettenpeuken en 21 personen voor het in een rioolkolk gooien ervan. Verder zijn 13 personen betrapt op het niet bij zich hebben van hondenpoepzakjes, terwijl slechts 1 persoon betrapt werd op het op de grond gooien van papier.
Halle heeft ondertussen een honderd zwerfvuilvrijwilligers die regelmatig in hun buurt de handen uit de mouwen steken in de strijd tegen zwerfvuil.
In 2023 werd er 87.30 ton zwerfvuil opgehaald.
Handhavingsbeleid
Lokale besturen in Vlaanderen kunnen inbreuken betreffende parkeren en stilstaan handhaven. Halle past sinds augustus 2022 deze procedure toe. De Gemeenschapswacht-vaststellers handhaven voornamelijk in het centrum en in schoolomgevingen op inbreuken met betrekking tot parkeren en stilstaan, vooral gericht op gevaarlijke situaties voor kwetsbare groepen. In 2023 zijn er 1.035 GAS 4-vaststellingen door de gemeentelijke vaststellers gedaan en 1.222 door de politie, met name tijdens piekmomenten aan het begin en einde van het jaar.
Met behulp van ANPR-camera's wordt gehandhaafd op overtredingen tegen het verkeersbord C3 op drie locaties. In 2023 zijn in totaal 13.000 GAS 4-vaststellingen gedaan met ANPR-camera's. In de Arkenvest bleef het aantal vaststellingen stabiel, maar in juni daalde het door elektriciteitsproblemen. Handhaving in het Kluisbos begon in mei, met een piek in juni, gevolgd door stabiliteit vanaf augustus. In de Nieuwstraat bleef het aantal vaststellingen constant, maar in november waren er technische problemen die leidden tot onterechte boetes, die later zijn rechtgezet.
Sinds april 2023 wordt met behulp van de LiDAR-superflitscamera gehandhaafd op snelheidsovertredingen van minder dan 20 km/u in zones 30 en 50. De gedetecteerde snelheidsovertredingen variëren per locatie. Het lagere aantal vaststellingen in mei, juni en juli kan worden toegeschreven aan minder geschikte locaties en het preventieve effect van de zichtbare flitspaal. Gedurende de zomermaanden werden geen LiDAR-flitspalen geplaatst vanwege de uitdagingen bij het vinden van geschikte locaties. Het aantal vaststellingen is sterk afhankelijk van de locatie, waarbij we zien dat er vanaf september aanzienlijk meer vaststellingen zijn als gevolg van weloverwogen locatiekeuzes en het gebruik van objectieve criteria om effectieve locaties te selecteren.
We zien dat het inzetten van de LiDAR impact heeft op het aantal overtredingen. Op elke locatie waar de flitspaal werd geplaatst zien we een daling van het aantal overtredingen.