In dit onderdeel beschouwen we het totale handelsaanbod in de stad of gemeente. De focus ligt op detailhandel. Hiermee bedoelen we de bedrijven of ‘winkels’ die fysieke goederen aan de eindconsument leveren.
Door functies te verweven en leegstand te beperken, kun je handelskernen verdichten en sterker maken. Ook horeca en winkelleegstand komen daarom aan bod.
Halle kent een centraal winkelgebied in de kern van de stad en een aantal ondersteunende winkelgebieden zoals weergegeven op onderstaande kaart:

De nabijheid van winkels wordt gewaardeerd door de Hallenaren (70%) . Uit de panelbevraging (2023) omtrent lokale economie beschrijven respondenten het centraal winkelgebied van Halle bovendien als rustig, gezellig, gastvrij, tolerant en sociaal. Vooral het parkeerbeleid en het aanpakken van leegstand kan beter volgens de respondenten.
Halle kent 16.4 handelspanden per 1000 inwoners (#691), in het Vlaams gewest is dit 17.4. 85.8% is hiervan gevuld.

In vitale steden en gemeenten vind je een toegankelijk, aantrekkelijk en gevarieerd aanbod op vlak van wonen, voorzieningen, ontspanning, horeca, cultuur, bedrijvigheid en detailhandel. Deze mix leidt tot een concentratie van mensen, van beweging en daarmee ook beleving.
Uit de gemeente stadsmonitor van 2023 merken we dat de Hallenaar opmerkelijk minder tevreden is over het aanbod van winkelvoorzieningen voor dagelijkse boodschappen. Er is een daling van 42% (NPS) in 2020 naar 30% in 2023. Deze score is ook lager dan het gemiddelde van Vlaamse gemeenten.
In Halle is 27.5% van de winkels toe te wijzen aan de branche van levensmiddelen, 27.5% behoort tot kleding en mode.

Uit de bevraging van het stadspanel (2023) zien we dat inwoners voornamelijk gebruikt maakt van volgende diensten en winkels in Halle centrum: Supermarkten, voeding, horeca, farmacie en doe-het-zelf.
De respondenten maken vooral van kledingwinkels, Electro winkels , horeca en huishoudelijke winkels gebruik in een andere gemeente.
Naast winkels kent Halle heel wat Horeca. Horeca beïnvloedt in grote mate de sfeer en het straatbeeld in een stad. De mogelijkheid om tijdens een winkelbezoek ook te kunnen genieten van een hapje of een drankje zorgt voor een opwaardering van dat bezoek en dus ook van het winkelbezoek in kwestie. Zodoende is horeca niet alleen van belang voor het sociale weefsel in een stad, het zal ook bepalend zijn voor het economisch weefsel van een stad of gemeente.

Halle kent 137 horecazaken. De horeca omvat zowel logiesverstrekking (zoals hotels, campings, vakantiehuizen) als eet- en drinkgelegenheden (zoals cafés, restaurants, snackbars of cateraars). Dat is 3.3 zaken per 1000 inwoners, in het Vlaams gewest is dit 3.8. We zien vooral een hoog percentage aan eetgelegenheden (60.6%) en drankgelegenheden (28.5%).
Uit de resultaten van de bevraging van het stadspanel (2023) betreffende lokale economie, zien we dat respondenten vooral gebruik maken van supermarkten, voedingswinkels en horeca in het centrum van Halle. Vooral voor kledingwinkels (52.1%), electro (45.9%), horeca (45.8%) en huishoudelijke winkels (42.5%) maken Halleneren (ook) gebruik van handelszaken in andere gemeenten.
In 2021 startten de stad het project kindvriendelijke horeca op. Want de gezellige cafés en heerlijke restaurants zijn een belangrijke troef voor onze stad. Die aantrekkingskracht werd versterkt met een kindvriendelijk imago (een speelhoekje, kindvriendelijke toiletten, aangepast materiaal, .... Vanaf 2024 werd dit verder verruimd naar alle handelaars. Intussen zijn er 7 kindvriendelijke handelszaken in Halle.
Uit de survey van de gemeente-stadsmonitor zien we een daling van de tevredenheid over winkelvoorzieningen. Deze daling zien we ook bevestigd binnen de bevraging van ons stadspanel.

De belangrijkste motivaties om niet in het centrum te winkelen zijn het parkeren en het aanbod. Respondenten die de bereikbaarheid als reden geven om niet te winkelen in Halle centrum zouden het winkelen in Halle minder aanraden en schatten initiatieven van de stad om het centrum aantrekkelijker te maken slechter in.

De bereikbaarheid van de handelskern is ook een bezorgdheid van de handelaars. Uit een bevraging van 2024 scoren de handelaars de bereikbaarheid van de handelskern 4.51 op 10.
Uit de bevraging van het stadspanel (2023) omtrent lokale economie zien we dat de tevredenheid over de horeca beter scoort dan de tevredenheid over winkels (75%). Deelnemers die graag iets gaan eten of drinken in het centrum zouden ook vaker winkelen in Halle aanraden, vinden vaker Halle ‘verwelkomend’, aantrekkelijk en gezellig, en geven vaker aan dat ze graag winkelen in het centrum.
Naast de detailhandel kent Halle ook een donderdag- en zaterdagmarkt in het centrum van Halle. 46% van de leden van het stadspanel gaat minstens 1x per maand naar de markt. Oudere deelnemers gaan vaker naar de markt dan jongere respondenten.
In het kader van de opmaak van een detailhandelsplan in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, werden begin 2024 de handelaars bevraagd. 47 handelaars hebben de enquête ingevuld, wat opvallend weinig is voor een stad als Halle met meer dan 700 actieve zaken. Uit deze bevraging blijkt dat de handelaars het beleid van de stad een ondermaatse score geven op vlak van kernversterking, leegstandsbestrijding en samenwerking met de handelaars. Ook de bekendheid en branding van Halle, net als bereikbaarheid en parkeren komen als pijnpunten naar voor.
Leegstand
De leegstand van handelspanden is sinds 2008 (of het begin van de tellingen door Locatus) sterk toegenomen in Vlaanderen. Niet alleen in kleine gemeenten, maar ook in de grotere winkelsteden, en dit zowel in winkelpanden alsook bij horeca en commerciële dienstverlening (bankkantoren, kapperszaken, uitzendbureaus, drukwerk, schoenmakers, ...).
Uit de bevraging bij de handlaars in 2024 blijkt dat men meer wil inzetten op leegstand. Op de vraag “doet de gemeente voldoende om de leegstand aan te pakken?” scoort men 4.45 op 10.
De coronacrisis heeft deze evolutie nog versterkt, maar de trend was zeker al voordien ingezet. Halle heeft in 2023 691 panden, 14.2% is hiervan leegstaand. Dit aandeel ligt hoger dan het gemiddelde in Vlaanderen. Onderstaande kaart geeft de leegstand weer in het centrum van de stad zoals geregistreerd in Locatus (augustus 2023).
De volgende grafiek geeft de evolutie van leegstand van handelspanden en het winkelvloeroppervlak van leegstaande panden in Halle over 10 jaar, van 2013 tot 2023.

Het toenemende succes van e-commerce speelt een rol. In 2022 vond 24% van alle Vlaamse bestedingen via een webwinkel plaats. De aankoop van diensten (zoals verzekeringen, reizen, publiek en privaat transport, tickets voor attracties en events) zit voor 68% in het online segment. De aankoop van producten verloopt voor 15% online, met een grote variatie: gaande van 4% van de bestedingen voor voeding tot 59% voor media en entertainment.
Uit de panelbevraging (2023) omtrent lokale economie zien we dat Hallenaren vooral voor vrijetijdsbesteding & vakantie, Electro, kleding & mode en huishoudelijke winkels gebruik maken van het online aanbod.

Niet elk handelspand dat leegstaat was voorheen een winkel. Deze kan vooraf een horecazaak geweest zijn, of een consumentgerichte dienst, of is ontstaan met een nieuwbouw of vanuit een functie-wijziging (voorheen bijvoorbeeld een woonhuis). Het is belangrijk om dit onderscheid te maken in het kader van de kans op een succesvolle herinvulling. De onderstaande tabel splitst de leegstand uit in functie van de laatste invulling.

Het is belangrijk om leegstand te analyseren volgens de duurtijd dat het pand leeg staat. Het vraagt immers een andere aanpak indien het gaat over frictieleegstand dan wel over langdurige (1-3 jaar) of structurele (>3 jaar) leegstand.
We zien dat de verschillende duurtijden in Halle in belangrijke mate voorkomen: frictieleegstand (<1jaar) 29.6%, langdurige leegstand 29.6% en structurele leegstand 39.8%. We zien dat vooral structurele leegstand een groot aandeel heeft in Halle . Dit aandeel is ook hoger dat het Vlaams gewest, waar dit aandeel 28.5% is.