Met een sterk communicatiebeleid kan je als overheid daadkrachtig zijn. Die draagt bij tot een warme samenleving en sterke democratie. De stadscommunicatie van Halle heeft een herkenbare huisstijl, dit zowel grafisch als redactioneel (Empathisch, Positief en Oplossingsgericht) als voor fotografie. Daarnaast wordt er ingezet op storytelling. Verhalen van inwoners, medewerkers, organisaties en verenigingen zorgen voor meer betrokkenheid en verbinding.
De tevredenheid over de communicatie van het stadsbestuur kent een positieve evolutie, Halle stijgt met 11 punten ten opzichte van 2020. Deze positieve evolutie is opvallend gezien de evolutie van het gemiddelde van Vlaamse gemeenten daalt. Wel scoort Halle nog steeds lager dan het gemiddelde van Vlaamse gemeenten.
De nieuwsberichten, de producten en diensten op onze website, de Stadsapp, het stadsmagazine Info Halle, ons Inspraakplatform, de livestreams van de gemeenteraad, de nieuwsreportages op onze Facebookpagina, Instagram-pagina … De voorbije jaren heeft de stad Halle ingezet op een open communicatiebeleid.
Uit de communicatiemonitor van 2022, waarbij 815 Hallenaren deelnamen, geeft zo’n 70% van de respondenten aan zich voldoende en goed geïnformeerd te voelen, ervaart onze communicatie als klantvriendelijk en weet waar ze kunnen aankloppen met opmerkingen en vragen. Het topkanaal van onze stedelijke communicatie is ons stadsmagazine Info Halle. Zowel qua bereik (75%) als qua tevredenheid (78%) scoort het hoog. Onze website komt op de tweede plaats wat bereik betreft en Vondelflash volgt op de derde plaats met 63%.
De respondenten geven aan meer nood te hebben aan informatie over subsidies & premies (55%), beslissingen van de gemeenteraad en het college (46%) en wegwerken en omleidingen (39%).
De InfoHalle scoort goed qua bereik en tevredenheid. De leesintensiteit scoort ook goed. Slechts 6% leest het stadsmagazine nooit.
Net zoals bij digitale dienstverlening zien we ook dat digitale communicatiekanalen in opmars zijn. Inwoners maken meer gebruik van digitale kanalen om op de hoogte te blijven en verwachten dit ook van een lokaal bestuur, maar inzetten op inclusieve communicatie is als lokale overheid belangrijk. Aandacht gaat hierbij naar niet digitale, anderstalige en laaggeletterde inwoners.
Digitale communicatiekanalen
Stadswebsite
Het aantal gebruikers fluctueert voor het eerste kwartaal van 2023 tussen 3000 en 5000 gebruikers. Het betreft hierbij bezoekers met minstens één sessie op de website. Het aantal nieuwe gebruikers (een eerste interactie met de website) bedraagt voor dit kwartaal 365K. We zien een opvallende piek rond de carnavalsperiode waarbij we bijna 3x zoveel bezoeker vaststellen dan gewoonlijk. Het hoogtepunt zien we op zondag 19 maart met 14 559 gebruikers.
Doorheen het jaar zien we dat de bezoeken heel consistent afnemen tijdens het weekend en de wekelijkse pieken telkens op een dinsdag of een woensdag liggen. De meest populaire pagina’s doorheen het jaar zijn naast de startpagina, het menu en de zoekbalk het ‘bezoek het recyclagepark’, de evenementenkalender, de openingsuren en de afvalkalander.
Stadsapp
Het totaal aantal gebruikers van onze stadsapp lag voor lancering van de nieuwe versie begin september op 5.500. We zijn bij de (her)lancering in september gestart met 4.855 cumulatieve downloads voor de Halle-app. Dat betekende ongeveer een verlies van 600-700 gebruikers tegenover Onze Stadsapp, waar het dashboard begin september 5.500 actieve gebruikers aangaf. Intussen, vijf maanden verder zijn onze cumulatieve downloads opnieuw gestegen naar 5.155 (cijfer einde februari).
Wat betreft de effectieve downloads, zijn we in september gestart met 3.162 van die 4.855. Veel van onze actieve gebruikers hebben dus manueel de app geïnstalleerd. Het overige aandeel werd automatisch geüpdatet omwille van persoonlijke instellingen. Intussen zien we de effectieve downloads elke maand behoorlijk fluctueren, variërend van een 30-tal tot een 140-tal downloads per maand.
Facebook
Het aantal volgers op facebook in 2023 is 13 718. Dit is een stijging van 6.33% ten opzichte van 2022. We zien dat de grote meerderheid van onze volgers uit vrouwen bestaat, 60.8%. De meerderheid van de volgers situeren zich qua leeftijd tussen 25 en 54 jaar. Op Facebook zijn ook de mensen vanaf 55 jaar beter gerepresenteerd dan op Instagram.
Instagram
Het aantal volgers op Instagram in 2023 is 4 793. Ook hier zien we dat de grote meerderheid van onze volgers uit vrouwen bestaat, 60.6%. De meerderheid van de volgers situeren zich qua leeftijd tussen 25 en 54 jaar. Op Facebook zijn ook de mensen vanaf 55 jaar beter gerepresenteerd dan op Instagram.
Participatie
Vele inwoners en diensten hebben deze legislatuur al (nieuwe) ervaringen opgedaan met participatie en dit op verschillende trappen van de participatieladder.
In 2023 werden 10 gemeenteraden via Facebook gestreamd, waarbij de betrokkenheid van het publiek en de kijkersaantallen per kwartaal varieerden. Het aantal gelijktijdige kijkers bleef over het jaar consistent laag, meestal tussen de 10 en 30 kijkers. Er is ruimte voor verbetering om de live-kijkers op Facebook te vergroten en de betrokkenheid van het publiek te verhogen. Het aantal unieke kijkers op YouTube bleef relatief stabiel, wat aantoont dat er nog steeds interesse is in het bekijken van de gemeenteraden, zij het niet altijd live.
Hoplr is een online participatieplatform dat buren met elkaar in verbinding brengt. Dit gaat van het ontlenen van materiaal, het organiseren van een buurtfeest tot een oproep tot hulp. Het platform wordt eveneens gebruikt om buurtgericht te communiceren over werken, evenementen en buurtinitiatieven. Ondertussen hebben 6204 huishoudens (35%) zich aangesloten bij Hoplr in Halle. . De grootste toename in het aantal Hoplr gebruikers was er bij de opstart van Hoplr, in de eerste helft van 2020. Gedurende de laatste twee jaar maken er zich op een organische manier gemiddeld 150 Hallenaren per kwartaal lid van Hoplr.
De gemiddelde leeftijd van de Halse Hoplr gebruikers bedraagt 46,3 jaar. De jongste is 14 jaar, de oudste 88 jaar. Vrouwen (56,8%) zijn iets meer vertegenwoordigd dan mannen (43,2%). De Hoplr buurt met het meeste leden is Buizingen met ruim 1.600 Hoplr gebruikers. Dit betekent dat bijna de helft van de Buizingse huishoudens vertegenwoordigd zijn op Hoplr. De buurten Breedhout en Wolvendries - Grote Weide hebben de laagste ledenaantallen op Hoplr.
Tussen maart 2020 en december 2023 plaatsen de Halse gebruikers 16.462 berichten en 394 activiteiten op Hoplr. Dit leidde tot 344.817 reacties en likes. Ruim 40% van de geplaatste berichten zijn berichten waarin spullen weggegeven worden, een kwart zijn “algemene” of niet nader gespecificeerde berichten, 20% van de berichten omvat een vraag waarbij iemand een voorwerp of gelijkaardigs zoekt, en ruim 6% omvat hulpvragen. Gemiddeld worden 42,3% van de gestelde hulpvragen opgelost via het buurtnetwerk . Samen met weggeefberichten, uitleenberichten, en activiteiten leiden deze hulvragen tot gemiddeld 200 ontmoetingen per maand in Halle
Om de interacties op het platform te analyseren werd een datarapport voorzien voor Halle. Wat betreft maatschappelijke topics zien we dat dat er voornamelijk berichten geplaatst werden met betrekking tot Sociale veiligheid, Overlast, Mobiliteit, Basisvoorzieningen & Dienstverlening en Verkeersveiligheid. Dit zijn tevens de thema's waarop de meeste reacties geplaatst werden.
Binnen deze thema’s zal er dan ook verwezen worden naar de resultaten uit dit datarapport.
Aan de hand van het Hals Stadspanel, wil het stadsbestuur inwoners meer betrekken bij het beleid. Het panel werd in 2020 opgericht (eerste bevraging in 2021) en bestaat uit ongeveer 500 Halse burgers die we een aantal keer per jaar bevragen over belangrijke thema’s.
Op deze manier willen we polsen naar wat leeft in onze stad en wat de mening is over belangrijke onderwerpen zoals dienstverlening, mobiliteitsvraagstukken en sport- & cultuurinitiatieven. Het Stadspanel is niet enkel een klankbord, maar ook een inspiratiebron voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen. Ondertussen werd het stadspanel reeds 9 keer bevraagd en dit in kader van volgende thema’s: corona, vrijetijdsvoorzieningen, parkeerbeleid, mobiliteit, communicatie, cultuur, buurtcohesie en lokale economie. De resultaten van deze bevragingen wordt in desbetreffende onderdelen als bron gebruikt voor het vormgeven van deze omgevingsanalyse.
Daarnaast zijn er participatietrajecten naar aanleiding van concrete acties of projecten zoals tevredenheidsonderzoeken, mobiliteitsplan, belevingsonderzoek kindvriendelijk stad, veilige schoolomgevingen, tijdscapsule duurzame toekomst, wijkrenovatie en de nieuwe naam voor de bib. In 2023 zijn er 9 trajecten opgezet, in totaal spreken we over 81 kleine en grotere bevragingen doorheen de legislatuur.