-
Blz. 1
Opvolgingsrapportering 2023
-
Blz. 2
Stad Halle
-
Blz. 3
Beleidsdoelstelling
-
Blz. 4
Dienstverlening & Verbinden
-
Blz. 5
Omschrijving
-
Blz. 6
Doelstelling V1: We zorgen voor een dienstverlening op maat van alle burgers
-
Blz. 7
Omschrijving
-
Blz. 8
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 9
Overzicht actieplannen
-
Blz. 10
Actieplannen
-
Blz. 11
AP V1.1: Onze dienstverlening is bereikbaar en begrijpbaar voor elke inwoner
-
Blz. 12
V1.1.01 Herinrichting van de balies in het stadhuis (fase 1 - Huidige dienstverlening LO/burger)
-
Blz. 13
V1.1.02 Herinrichting van de balies in het stadhuis - fase 2 (welzijn/ externe partners/ speel-o-theek, energiepunt, ...)
-
Blz. 14
V1.1.03 Aanbieden van alle dienstverlening van de themabalies aan één balie op het gelijkvloers
-
Blz. 15
V1.1.04 Voorzien van digitale signalisatie in het stadhuis en het sociaal huis
-
Blz. 16
V1.1.05. Verhogen van klantgerichtheid van contactambtenaren door vorming, met aandacht voor klantdoelgroepen met specifieke noden
-
Blz. 17
V1.1.06 Beter benutten van infrastructuur van het sociaal huis bij pieken en dalen
-
Blz. 18
V1.1.07 Ontwikkelen van een visie over waar producten afgeleverd kunnen worden
-
Blz. 19
V1.1.08 Onderzoek en eventuele implementatie van een begeleide selfservice voor digitale dienstverlening aan het onthaal
-
Blz. 20
V1.1.09 Voortdurend onderzoeken hoe de openingsuren van het stadhuis het best afgestemd zijn op de behoeften van onze (werkende) inwoners
-
Blz. 21
V1.1.10 Uitbouwen van een loketwerking van huis van het kind
-
Blz. 22
V1.1.11 Integreren van service design trajecten voor levensgebeurtenissen met betrokkenheid van externe partners
-
Blz. 23
V1.1.12 Kindvriendelijker maken van onthaaldag voor nieuwe bewoners en sterker op integratie in de gemeenschap richten, en daarvoor frequenter organiseren
-
Blz. 24
V1.1.13 Voorzien van een welkomstpakket voor nieuwe inwoners
-
Blz. 25
V1.1.14 Objectiveren van aanvullende steun en actieve rechtentoekenning door het inzetten van het REMI-instrument
-
Blz. 26
V1.1.15 Voorzien van centrale verdeel- en afzetpunten voor pakketten en boodschappen (Deposit hubs)
-
Blz. 27
V1.1.16 Actualiseren van het taalbeleid van de geïntegreerde organisatie, met aandacht voor kwetsbare groepen en de diversiteit van de Halse bevolking
-
Blz. 28
V1.1.17 Uitbouwen van een buurtgerichte werking via een loketfunctie op het vlak van welzijn en zorg
-
Blz. 29
V1.1.18 Realiseren van toegankelijke openbare toiletten
-
Blz. 30
V1.1.19 Doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen in samenwerking met Inter, conform het memorandum
-
Blz. 31
V1.1.20 Systematisch opvolgen van het advies van Inter bij elke projectrealisatie
-
Blz. 32
V1.1.21 De stad informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen
-
Blz. 33
V1.1.22 Opzetten van een stadskantoor met nadruk op toegankelijkheid van een eerstelijnsdienstverlenening, expertise en continuiteit voor tweedelijnsdienstverlenening.
-
Blz. 34
V1.1.23 Onderzoeken om hulpverlening van Sociale dienst en woonwinkel in het stadhuis te voorzien voor een grotere toegankelijkheid en interne samenwerking aan te bieden
-
Blz. 35
V1.1.24 Kindvriendelijk maken van de dienstverlening van het stadskantoor
-
Blz. 36
AP V1.2: Ook buiten de baliewerking is de organisatie steeds toegankelijk
-
Blz. 37
V1.2.01 Promoten van het maken van online afspraken rekening houdend met de doelgroep en/of het product
-
Blz. 38
V1.2.02 Introduceren van WhatsApp, messenger als contactkanalen om een-op-een klantenvragen te beantwoorden
-
Blz. 39
V1.2.03 Inwoners kunnen online en snel afspraken maken voor alle specialistische dienstverlening
-
Blz. 40
V1.2.04 Voorzien van WiFi in publieke gebouwen en publieke kernplaatsen
-
Blz. 41
V1.2.06 Screenen van 1-op-1 schriftelijke communicatie en aanpassen op toegankelijkheid van het taalgebruik
-
Blz. 42
V1.2.07 Uniformiseren en standaardiseren van web en pdf formulieren
-
Blz. 43
V1.2.09 Uitbreiden van online betaalmogelijkheden om dienstverlening sneller af te leveren
-
Blz. 44
V1.2.10 Ontwikkelen van een begeleide selfservice voor digitale dienstverlening om mensen vertrouwen te geven
-
Blz. 45
V1.2.11 Klantvriendelijker en communicatiever maken van de stadswebsite, onder andere door het behalen van het any surfer label
-
Blz. 46
V1.2.12 Ontwikkelen van een digitale kaart voor elke klantenreis waarbij we zelf data kunnen importeren
-
Blz. 47
V1.2.13 Opstarten van e-inclusie beleid
-
Blz. 48
V1.2.14 Implementeren van fix my street voor Halle
-
Blz. 49
V1.2.15 Uitbouwen van een productencatalogus om integrale dienstverlening aan te bieden
-
Blz. 50
V1.2.16 Mogelijkheid onderzoeken om aangiften van geboortes in het Sint-Maria ziekenhuis zelf te kunnen doen
-
Blz. 51
V1.2.17 Uitbreiden en actualiseren van de ICT-infrastructuur in de bibliotheek
-
Blz. 52
V1.2.18 Voorzien van een 24/7 beschikbare boekenautomaat
-
Blz. 53
V1.2.19 Videobellen introduceren als nieuw kanaal voor dienstverlening
-
Blz. 54
V1.2.5 Post van de stad via mijn burgerprofiel en EBOX voorzien
-
Blz. 55
V1.2.8 Het platform 'mijn burgerprofiel' inzetten om onze dienstverlening verder te digitaliseren.
-
Blz. 56
AP V1.3: We communiceren eenvormig en duidelijk
-
Blz. 57
V1.3.01 De klantenreis van nieuwe inwoners in kaart brengen om de dienstverlening en de communicatie meer op maat aan te bieden
-
Blz. 58
V1.3.02 Communiceren op maat van kinderen en jongeren inzake doelgroepgerichte thema's en acties
-
Blz. 59
V1.3.03 Hanteren van een lossere verhalende communicatiestijl via storytelling
-
Blz. 60
V1.3.04 Inzicht verwerven in onze diverse doelgroepen
-
Blz. 61
V1.3.05 Integreren van menselijke en authentieke beeldondersteuning in onze online en offline communicatie, om onze boodschap te versterken en ons bereik te verhogen
-
Blz. 62
V1.3.06 Vergroten van het aantal contactmomenten door in te zetten op een crossmediale aanpak
-
Blz. 63
V1.3.08 Voorzien van duidelijke informatieborden op werven
-
Blz. 64
V1.3.09 De notulen van de gemeenteraad, gemeenteraadscommissies, adviesraden en de inhoud van algemene overlegcommissies raadpleegbaar stellen door ze onmiddellijk na de goedkeuring op de website te plaatsen
-
Blz. 65
V1.3.10 Lanceren van een maandelijks interactief videoformat om het beleid en besluitvorming transparanter en levendiger te maken
-
Blz. 66
V1.3.11 Gerichter communiceren over verkeershinder en wegenwerken via het locatie-gebonden communicatiekanaal Hoplr
-
Blz. 67
V1.3.7 Inwoners ondersteunen bij administratieve taken in de openbare computerruimtes
-
Blz. 68
AP V1.4: De organisatie geeft een dienstverlening ook op maat van kinderen en stimuleert anderen om dit ook te doen
-
Blz. 69
V1.4.1 In samenwerking met de VHH de Halse horeca en winkels kindvriendelijker maken
-
Blz. 70
V1.4.2 In kaart brengen en wegwerken van drempels voor kinderen en jongeren die in kwetsbare situaties leven - binnen de werkingen van de cluster jeugd en onderwijs
-
Blz. 71
V1.4.3 Realiseren van kindvriendelijke stadsgebouwen
-
Blz. 72
V1.4.4 Voorzien van een rompertje met daarop het logo van Basiel bij de aangifte van een geboorte
-
Blz. 73
V1.4.5 De stad is een betrouwbare partner bij de optimalisatie van het digitaal aanmeldingssysteem (CAR) voor het basis- en secundair onderwijs
-
Blz. 74
AP V1.5: Stad Halle breidt de zorginfrastructuur uit in functie van de behoefte van de betrokken inwoners
-
Blz. 75
V1.5.01 Implementeren van een eerstelijnszone in onze werking
-
Blz. 76
V1.5.02 Uitwerken van een nieuwe visie rond wachtlijstbeheer voor alle clusters binnen de subsector zorg
-
Blz. 77
V1.5.03 Implementeren van een nieuwe inschalingsmethode (BELRAI) en financieringswijze (persoonsvolgende financiering) in de werking van de subsector zorg
-
Blz. 78
V1.5.04 Realiseren van een haalbaarheidsstudie betreffende een eventuele uitbreiding van de thuiszorg met een verpleegkundige dienst
-
Blz. 79
V1.5.05 Uitbouwen van een kwaliteitsvolle en veilige nachtpermanentie voor alle woonzorgvormen
-
Blz. 80
V1.5.06 Uitbouwen van een nieuw kinderopvanginitiatief met aandacht voor specifieke doelgroepen (flexibele uren)
-
Blz. 81
V1.5.07 Opstellen van een masterplan zorginfrastructuur om beter in te spelen op de bestaande en toekomstige noden
-
Blz. 82
V1.5.08 Bouwen van nieuwe assistentiewoningen en een dementietuin voor het woonzorgcentrum
-
Blz. 83
V1.5.09 Nood- en doorgangswoningsite in Lembeek vervangen en uitbreiden door inhuur en door renovatieprojecten
-
Blz. 84
V1.5.10 Parkeren voor artsen en zorgverstrekkers vereenvoudigen door het promoten van stickers op privégaragepoorten die aanduiden dat deze doelgroep er mag parkeren
-
Blz. 85
V1.5.11 Analyseren van de huidige werking van de cluster IMZ via het project innovatieve arbeidsorganisatie. Het woonzorgcentrum Zonnig Huis evolueert naar nieuwe werkvormen met optimale inzet van personeel en gebruik van infrastructuur
-
Blz. 86
V1.5.12 Opzetten van een vaccinatiecentrum ikv de coronapandemie
-
Blz. 87
V1.5.13 Smakelijke, duurzame en gezonde maaltijden aanbieden in het woonzorgcentrum, het buurtrestaurant, de dienstencentra en de thuiszorg, door middel van een sociale economie initiatief
-
Blz. 88
V1.5.14 Optimaliseren van de werking van het onthaal van de subsector zorg
-
Blz. 89
V1.5.15 Reactivatie en animatie: uitwerken van een teamoverschrijdende werking om zo de kwaliteit van de dienst en zorgverlenging te verhogen
-
Blz. 90
V1.5.16 Openen van en pop-up kinderopvang om ouders te ondersteunen bij hun zoektocht naar een nieuwe opvang
-
Blz. 91
AP V1.6: De stad ontwikkelt een efficiënt en kwaliteitsvolle kinderopvang
-
Blz. 92
V1.6.1 Uitbreiding en optimalisering van de werking van het Pagadderke
-
Blz. 93
V1.6.2 De stad lobbyt bij de hogere overheid voor de toekenning van extra plaatsen kinderopvang in Halle
-
Blz. 94
V1.6.3 Mogelijkheden onderzoeken en implementeren om extra plaatsen kinderopvang te realiseren op het grondgebied met aandacht voor een goede spreiding
-
Blz. 95
V1.6.4 Optimaliseren van het loket kinderopvang zodat we de nodige gegevens voor Kind en Gezin kunnen aanleveren met het oog op de toekenning van extra inkomensgerelateerde plaatsen
-
Blz. 96
V1.6.5 Mogelijkheden onderzoeken en implementeren rond flexibele kinderopvang (nachtopvang, weekendopvang, vroege en late opvang) in samenwerking met partners
-
Blz. 97
V1.6.6 Opnemen van de regierol voor de invoering van het nieuw decreet buitenschoolse kinderopvang met als uitgangspunt zoveel mogelijk kansen tot deelname aan het vrijetijdsaanbod te creëren voor elk kind
-
Blz. 98
V1.6.7 Ondersteunen van zelfstandige kinderopvanginitiatieven bij de opstart of uitbreiding via een subsidiereglement
-
Blz. 99
V1.6.8 Actualiseren van het bestaande subsidiereglement aan instellingen voor kinderopvang
-
Blz. 100
V1.6.9 Ondersteuning van de stedelijke kinderopvanginitiatieven door de inzet van een pedagogische coach
-
Blz. 101
AP V1.7: De stad ondersteunt de Halse jeugdverenigingen
-
Blz. 102
V1.7.1 Ondersteunen van Speelplein Don Bosco met een samenwerkingsovereenkomst (financiële en logistieke steun)
-
Blz. 103
V1.7.2 Ondersteunen van de organisatie van het festival Festivhalle met een samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 104
V1.7.3 Ondersteunen van de organisatie van het festival Spectakulo met een samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 105
V1.7.4 Ondersteunen van de werking van Jeugdhuis Eenders door infrastructuur ter beschikking te stellen en met een samenwerkingsovereenkomst.
-
Blz. 106
V1.7.5 Ondersteunen van jeugdverenigingen wat betreft brandveiligheid van de jeugdwerklokalen.
-
Blz. 107
V1.7.6 Verbouwen van de zolder van het kasteelgebouw in Lembeek tot verenigingslokalen
-
Blz. 108
V1.7.7 Aanbieden van 1 vorming aan leiding van jeugdverenigingen die inspeelt op de noden
-
Blz. 109
V1.7.8 Ondersteunen van jeugdverenigingen en jeugdmuziekateliers via subsidies (voor kadervorming, voor algemene werking jeugdverenigingen, voor kampen, voor kampenvervoer, voor jeugdmuziekateliers) en logistiek met een uitleendienst.
-
Blz. 110
Doelstelling V2: We zorgen voor een gericht en sociaal beleid op maat van de meest kwetsbare inwoners van onze stad
-
Blz. 111
Omschrijving
-
Blz. 112
Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's)
-
Blz. 113
Overzicht actieplannen
-
Blz. 114
Actieplannen
-
Blz. 115
AP V2.1: De stad ondersteunt en stimuleert alle gezinnen.
-
Blz. 116
V2.1.1 Inrichten van een bezoekersruimte voor ouders die hun kinderen enkel onder toezicht mogen zien.
-
Blz. 117
V2.1.2 Digitaliseren van het tweedehandsproject van Buurthuis Ommekaar (tweedehands babyspullen) zodat er makkelijker kan opgezocht worden welk materiaal er voorhanden is.
-
Blz. 118
V2.1.3 Het bestuur erkent de noodzaak en meerwaarde van de nabijheid van het JAC. Het bestuur lobbyt bij de hogere overheid om meer middelen te bekomen voor het JAC.
-
Blz. 119
V2.1.4 Onderzoek naar uitbreiding van het NAFT-traject op basis van de noden van de huidige werking
-
Blz. 120
V2.1.5 Oefenkansen Nederlands organiseren voor kinderen en jongeren.
-
Blz. 121
V2.1.6 Huisvesten en ondersteunen van Oekraïense oorlogsvluchteling
-
Blz. 122
V2.1.7 Oefenkansen Nederlands organiseren voor volwassenen en gezinnen
-
Blz. 123
V2.1.8 Uitwerken van een huiswerkproject met Halse scholen
-
Blz. 124
AP V2.2: De stad voert een actief sport- en gezondheidsbeleid op maat van iedereen.
-
Blz. 125
V2.2.1 Organiseren van 1 vorming per jaar voor clubmedewerkers in samenwerking met de sportraad
-
Blz. 126
V2.2.2 Ontwikkelen van een samenhangend gezondheidsbeleid dat iedereen kansen biedt en stimuleert om gezond te leven in een gezonde omgeving.
-
Blz. 127
V2.2.3 Stimuleren van gezonde voeding, met extra aandacht voor mensen in kwetsbare situaties.
-
Blz. 128
V2.2.4 Verder ondersteunen en inzetten op toeleiding van de doelgroepen naar het buurtrestaurant
-
Blz. 129
V2.2.5 Uitwerken van het charter gezonde gemeente
-
Blz. 130
AP V2.3: We realiseren een geïntegreerd breed onthaal (GBO) binnen eerstelijnszone Zennevallei gericht op kwetsbare gezinnen
-
Blz. 131
V2.3.1 Ontwikkelen van een geïntegreerd breed onthaal in samenwerking met de eerstelijnszone Zennevallei.
-
Blz. 132
V2.3.2 Via outreachende methodiek en samenwerking met partners gaan we op zoek naar de meest kwetsbare doelgroep
-
Blz. 133
V2.3.3 We richten een structureel overleg in tussen het CAW, DMW en het sociaal huis, waarbij kennisdeling, trajectbespreking en het opzetten van innovatieve projecten centraal staat
-
Blz. 134
V2.3.4 We komen tot een gezamenlijke visie, geënt op deze van de eerstelijnszone
-
Blz. 135
V2.3.5 We bevragen de doelgroep en de toeleiders om drempels weg te werken en betrekken basiswerkers via werkgroepen en praktijkmomenten
-
Blz. 136
AP V2.4: De stad zoekt kwetsbare doelgroepen actief op
-
Blz. 137
V2.4.1 Voorzien in één duidelijk aanspreekpunt voor medewerkers en partners die bij de mensen thuis komen om problematische situaties eenvoudig te signaleren
-
Blz. 138
V2.4.2 Onderzoek om de buurtgerichte werking decentraal vorm te geven.
-
Blz. 139
V2.4.3 Een brugfiguur in de Halse scholen leidt kwetsbare gezinnen toe tot het hulpverleningsaanbod
-
Blz. 140
V2.4.4 Computerhulp aan huis om de toegang tot digitale diensten van cliënten van de sociale dienst te verzekeren
-
Blz. 141
V2.4.5 Halle onderneemt actie om samenleven in diversiteit te bevorderen en discriminatie en racisme tegen te gaan
-
Blz. 142
V2.4.6 Organiseren van openbare computerruimtes
-
Blz. 143
V2.4.7 Organiseren van een uitleendienst voor digitale toestellen
-
Blz. 144
V2.4.8 Er wordt een aanbod aan digitale opleidingen op maat gecreëerd in de openbare computerruimtes en in mobiele klassen
-
Blz. 145
V2.4.9 Er wordt een overleg opgezet met alle aanbieders van digitaal aanbod om het aanbod in Halle op elkaar af te stemmen
-
Blz. 146
AP V2.5: Kwetsbare doelgroepen krijgen maximale kansen om deel te nemen aan het vrijetijdsaanbod
-
Blz. 147
V2.5.1 Investeren in buurtsportwerking door uitbreiding van het aanbod en optimaliseren van de animatorenwerking.
-
Blz. 148
V2.5.2 Ondersteunen van Halse jeugdverenigingen die inzetten op het project inclusieve jeugdvereniging en Akabe Joepie, een jeugdvereniging voor kinderen en jongeren met een beperking
-
Blz. 149
V2.5.3 De stad zet in op buddy-werkingen met kwetsbare doelgroepen.
-
Blz. 150
V2.5.4 Actualiseren van subsidiereglementen waarbij rekening wordt gehouden met de bijdrage die verenigingen leveren om mensen in kwetsbare situaties te bereiken
-
Blz. 151
V2.5.5 Uitbouwen van een ‘Rap op stap’-kantoor om de vakantieparticipatie te bevorderen
-
Blz. 152
V2.5.6 Proactieve toekenning van de kom!pas vrijetijdspas aan mensen met het statuut verhoogde tegemoetkoming
-
Blz. 153
AP V2.6: De stad bestrijdt armoede vanuit alle beleidsdomeinen.
-
Blz. 154
V2.6.01 Kinderen meer betrekken in het traject van budgethulpverlening
-
Blz. 155
V2.6.02 Uitbreiden van het netwerk van privé werkgevers art 60.
-
Blz. 156
V2.6.03 Optimaliseren en verder uitbouwen van de jobwerkbank
-
Blz. 157
V2.6.04 Uitbreiden van de activeringsmogelijkheden cfr. de trappen van activering
-
Blz. 158
V2.6.05 Onderhouden van een samenwerking met partnerorganisaties inzake activering
-
Blz. 159
V2.6.06 Verhogen van het aantal tewerkstellingen art 60
-
Blz. 160
V2.6.07 Inspanningen leveren om de toegang van jongeren, met beperkt netwerk, tot vakantiewerk te verhogen.
-
Blz. 161
V2.6.08 Sociale economie als instrument hanteren om mensen die in het normaal economisch circuit (NEC) (nog) niet aan het werk kunnen, kansen te bieden.
-
Blz. 162
V2.6.09 Optimaliseren van de werking van de doorgangs- en noodwoningen
-
Blz. 163
V2.6.10 Herdenken van de verbeteringspremie die steun kan bieden aan minder kapitaalkrachtigen met als resultaat een opgewaardeerd woningpatrimonium.
-
Blz. 164
V2.6.11 Onderzoeken van instrumenten die invloed kunnen uitoefenen op de betaalbaarheid van de huisvestings- en energiemarkt
-
Blz. 165
V2.6.12 Cliënten begeleiden en activeren via tijdelijke werkervaring (TWE)
-
Blz. 166
V2.6.13 Ondersteunen van inwoners die door de coronacrisis financiële problemen ondervinden
-
Blz. 167
V2.6.14 Via een lokaal waardebonnensysteem kwetsbare groepen helpen om de negatieve financiële impact van corona op te vangen
-
Blz. 168
V2.6.15 Cliënten activeren via tijdelijke werkervaring
-
Blz. 169
V2.6.16 Taalcoaching voor medewerkers op de werlvloer
-
Blz. 170
V2.6.17 De stad activeert cliënten met bijzonder grote afstand tot de arbeidsmarkt via individuele, outreachende begeleiding
-
Blz. 171
V2.6.18 In het kader van het lokaal sociaal beleid het netwerk tussen de Halse sociale partners versterken
-
Blz. 172
V2.6.19 Bijkomende ondersteuning van kwetsbare inwoners ikv de gestegen noden door de energiecrisis
-
Blz. 173
AP V2.7: De stad neemt haar regierol inzake sociale economie op.
-
Blz. 174
V2.7.1 Vanuit de lokale regisseursrol een brug slaan tussen het sociale en het reguliere arbeids- en economische circuit en een grotere samenwerking tussen deze sectoren bevorderen
-
Blz. 175
V2.7.10 De regisseur sociale economie en werk stimuleert aankopen met sociale impact.
-
Blz. 176
V2.7.11 Opvolgen van de samenwerkingsovereenkomst en bijhorend actieplan tussen VDAB en Zuidwest Rand
-
Blz. 177
V2.7.12 Deelname door de regisseur sociale economie en werk aan de provinciale werkgroep lokale besturen en sociale partners
-
Blz. 178
V2.7.2 Als regisseur netwerken tussen de lokale partners in de sociale (en reguliere) economie versterken, met het oog op stimuleren, afstemmen, faciliteren, kennisoverdracht en sensibiliseren, met aandacht voor de lokale eigenheid en noden
-
Blz. 179
V2.7.3 Bijdragen aan het ruimen van lokale drempels naar werk
-
Blz. 180
V2.7.4 Actief optreden als regisseur en ambassadeur inzake sociale economie en tewerkstelling in de regio Zuidwest Rand, zowel naar de betrokken partners als naar burgers toe
-
Blz. 181
V2.7.5 De regisseur sociale economie en werk neemt de lokale regierol op omtrent sociale econcomie en werk bij de drie lokale besturen
-
Blz. 182
V2.7.6 De regisseur sociale economie en werk organiseert/ neemt deel aan netwerkmomenten in het kader van sociale economie en werk.
-
Blz. 183
V2.7.7 Deelname door de regisseur sociale economie en werk aan de themawerkgroep 'Werk & Economie'
-
Blz. 184
V2.7.8 Expertise opbouwen m.b.t. personen met een afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 185
V2.7.9 Promoten en mee ondersteunen van de sociale en circulaire economie
-
Blz. 186
Doelstelling V3: We versterken het buurtgevoel en de samenhang in onze stad
-
Blz. 187
Omschrijving
-
Blz. 188
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 189
Overzicht actieplannen
-
Blz. 190
Actieplannen
-
Blz. 191
AP V3.1: We stimuleren ontmoeting en interactie tussen inwoners, buurten en gemeenschappen.
-
Blz. 192
V3.1.01 Opzetten en ondersteunen van G-sport initiatieven via het G-sportplatform
-
Blz. 193
V3.1.02 Nieuwe impulsen geven voor schoolsport
-
Blz. 194
V3.1.04 Uitvoeren van buurtscans
-
Blz. 195
V3.1.05 Realiseren van een pilootproject in kader van burgerbegroting, waarbij inwoners een projectplan voor de eigen wijk met bijbehorend budget kunnen voorstellen.
-
Blz. 196
V3.1.06 Ontwikkelen van een digitaal buurtnetwerk om buren met elkaar te verbinden en buurtparticipatie te faciliteren (Hoplr)
-
Blz. 197
V3.1.08 Opstarten van een verhalenreeks over het verenigingsleven in Halle.
-
Blz. 198
V3.1.09 Herziening van de toelage aan verenigingen voor gepensioneerden
-
Blz. 199
V3.1.10 Herzien van de toelage voor de organisatie van buurtfeesten
-
Blz. 200
V3.1.3 Bevorderen van samenwerkingen tussen clubs en de sociale partners met als doel het bevorderen van inclusie.
-
Blz. 201
V3.1.7 Opstarten van een verhalenreeks over de beleving in onze wijken.
-
Blz. 202
AP V3.2: Vanuit de regierol zet Halle in op sociaal wonen en promoot alternatieve woonvormen
-
Blz. 203
V3.2.1 In samenwerking met huisvestingspartners initiatieven onderzoeken om te voorzien in bijkomende sociale huurwoningen.
-
Blz. 204
V3.2.2 Oprichten van een netwerk van Halse assistentiewoningen, zodat aanbieders in de regio ervaringen kunnen uitwisselen en samen bouwen aan een complementair en kwalitatief aanbod.
-
Blz. 205
V3.2.3 Mogelijkheden onderzoeken en eventueel promoten van alternatieve en gemengde woonvormen zoals o.a. co-housing met gemeenschappelijke ruimtes en senioren op kot.
-
Blz. 206
AP V3.3: De stad versterkt en stimuleert buurtzorg
-
Blz. 207
V3.3.1 Renoveren van de huidige assistentiewoningen Centrum Van Koekenbeek.
-
Blz. 208
V3.3.2 Aanvragen van een erkenning voor de uitbouw van een derde dienstencentrum in Ten Hove.
-
Blz. 209
V3.3.3 Renoveren van Lokaal Dienstencentrum De Lemoon
-
Blz. 210
V3.3.4 Creëren van een aangename ontmoetings –en belevingsplaats voor de bewoners van De Paviljoentjes, Ten Hove en de gebruikers van de volkstuintjes.
-
Blz. 211
V3.3.5 Uitwerken van een zorgzame buurt in Buizingen.
-
Blz. 212
V3.3.6 Uitwerken en realiseren van een gedragen, brede visie op buurtgericht werken en buurtgerichte zorg
-
Blz. 213
V3.3.7 Aanspreekpunt creëren voor mantelzorgers, zodat de Hallenaren die zorgen voor familie en vrienden voldoende ondersteuning krijgen.
-
Blz. 214
V3.3.8 Huidige buurtwerk verder ondersteunen en onderzoek naar de uitbreiding van het buurtwerk in Buizingen
-
Blz. 215
Doelstelling V4: Elke Hallenaar wordt actief betrokken bij het uitstippelen van ons beleid
-
Blz. 216
Omschrijving
-
Blz. 217
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 218
Overzicht actieplannen
-
Blz. 219
Actieplannen
-
Blz. 220
AP V4.1: De stad betrekt zoveel mogelijk de burgers en organisaties bij haar beleid.
-
Blz. 221
V4.1.1 Zichtbaar maken van de doelstellingenrealisatie naar burgers toe
-
Blz. 222
V4.1.2 De cluster communicatie coördineert alle participatieprojecten binnen de organisatie en coacht de betrokken clusters bij de uitwerking ervan
-
Blz. 223
V4.1.3 Uitbouwen van een onlinecommunicatie- en participatieplatform om met onze inwoners het beleid de komende jaren verder uit te tekenen
-
Blz. 224
V4.1.4 Realiseren van een bevraging van de doelgroep en aanbod van de academies hierop afstemmen.
-
Blz. 225
V4.1.5 Inzetten van de kwetsbare doelgroep als ambassadeurs en medeontwerpers voor dienstverleningsprocessen
-
Blz. 226
V4.1.6 Voorzien van een interpellatierecht in de gemeenteraad om de betrokkenheid van inwoners te verhogen
-
Blz. 227
V4.1.7 Burger dichter betrekken bij het beleid door het live streamen van de gemeenteraad.
-
Blz. 228
AP V4.2: Halle bouwt samen met kinderen en jongeren een kindvriendelijke stad uit
-
Blz. 229
V4.2.01 Participatief onderzoek voeren om het programmatieaanbod voor ouders en kinderen te verbeteren.
-
Blz. 230
V4.2.02 Verhogen van de participatiegraad van kinderen in alle domeinen van de cluster cultuur, toerisme en evenementen.
-
Blz. 231
V4.2.03 Kinderen de mogelijkheid geven om effectief activiteiten te programmeren en hen daarbij actief ondersteunen
-
Blz. 232
V4.2.04 Actiever en systematischer communiceren van het aanbod binnen CTE naar de scholen, en scholen ondersteunen om op dat aanbod in te tekenen
-
Blz. 233
V4.2.05 Meten van de impact en het bereik van de scholenprogrammatie om deze gericht uit te breiden
-
Blz. 234
V4.2.06 Bevragen en betrekken van kinderen uit de buurt bij het (her)inrichten van speeltuinen.
-
Blz. 235
V4.2.07 Garanderen van inspraak van kinderen en jongeren bij (grote) projecten inzake de heraanleg van het openbaar domein en inrichten van gebouwen die een impact hebben op de doelgroep
-
Blz. 236
V4.2.08 Inzetten van jonge vloggers/influencers om kinderen en jongeren te bereiken
-
Blz. 237
V4.2.09 Organiseren van de “Blokspot” voor de drie zittijden (december/januari – mei/juni – augustus) en onderzoeken of satellietposten mogelijk en wenselijk zijn.
-
Blz. 238
V4.2.10 Verruimen van het aanbod met de uitleen van spellen en educatief speelgoed in de bibliotheek
-
Blz. 239
V4.2.11 Jongeren senisbiliseren met betrekking tot klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 240
AP V4.3: Het uitstippelen van het beleid gebeurt via diverse adviesgroepen
-
Blz. 241
V4.3.1 Actualiseren van het subsidiereglement voor Halse verenigingen die lid zijn van de milieuraad
-
Blz. 242
V4.3.2 Ecosportief team adviseert het beleid bij aanpassingen aan het sportcomplex
-
Blz. 243
V4.3.3 Stroomlijnen van de bestuur- en beheerraden binnen cluster cultuur, toerisme en evenementen
-
Blz. 244
V4.3.4 De seniorenraad adviseert het beleid bij het bereiken van senioren ikv het vrijetijdsaanbod.
-
Blz. 245
V4.3.5 Optimaliseren van de rol en werking van de adviesraden zodat ze optimaal ingezet kunnen worden en betrokken in de beleidsvorming
-
Blz. 246
AP V4.4: De stad heeft oog en oor voor wat er leeft bij de inwoners
-
Blz. 247
V4.4.1 Voorzien van een wekelijkse sociale media-analyse voor bestuursleden, beleidsmedewerkers en leidinggevenden.
-
Blz. 248
V4.4.2 Opzetten van een inwonerspanel waaraan vragen worden gesteld over onderwerpen die spelen binnen onze stad.
-
Blz. 249
V4.4.3 Inwoners actiever inzetten om maatschappelijk relevante boodschappen te vertellen
-
Blz. 250
V4.4.4 Actualiseren van het sociaal media beleid door het gebruik van passende kanalen en de uitbouw van een gepaste contentstrategie.
-
Blz. 251
Leefbaar & Beleving
-
Blz. 252
Doelstelling B1 : Toerisme en ondernemen gaan hier hand in hand en versterken elkaar
-
Blz. 253
Omschrijving
-
Blz. 254
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 255
Overzicht actieplannen
-
Blz. 256
Actieplannen
-
Blz. 257
AP B1.1: Stimuleren van de commerciële activiteit op het grondgebied
-
Blz. 258
B1.1.01 Samenwerken met en ondersteunen van een externe partner in kader van leegstandsbestrijding in het Halse commercieel centrum.
-
Blz. 259
B1.1.02 Invoeren van een leegstandstaks in het kader van leegstandsbestrijding in het Halse commercieel centrum
-
Blz. 260
B1.1.03 Mogelijkheden inzake vrijstellingen van leegstandstaks onderzoeken en (eventueel) implementeren om leegstand van handelsruimten tegen te gaan.
-
Blz. 261
B1.1.04 Gratis parkeren op koopjesdagen mogelijk maken, zolang het parkeerbeleid van de stad in eigen beheer is.
-
Blz. 262
B1.1.05 Organiseren van 14-daags overleg met handelaars tijdens grote werken in de binnenstad
-
Blz. 263
B1.1.06 Promoten van de wekelijkse markten door het voorzien van specifieke animatie, mits het verhogen van de marktbijdrage
-
Blz. 264
B1.1.07 Aanstellen van een centrummanager/leegstandsambtenaar ter ondersteuning van de lokale handelaars en de bestrijding van leegstand in het Halse commercieel centrum
-
Blz. 265
B1.1.08 Voeren van marktpromotie om de markt aantrekkelijker te maken en nieuwe initiatieven mogelijk te maken
-
Blz. 266
B1.1.09 Organiseren van infosessies voor lokale bedrijven en besturen omtrent de mogelijkheden tot maatschappelijk verantwoord ondernemen en zelf initiatieven nemen waar MVO en sociale economie elkaar kruisen
-
Blz. 267
B1.1.10 Ondersteunen en bevorderen van handelskernversterking via de promotaks.
-
Blz. 268
B1.1.11 Lokale publiciteit via slimme interactieve infozuilen
-
Blz. 269
B1.1.12 Win je winkel" om leegstand tegen te gaan en startende ondernemers een duwtje in de rug te geven
-
Blz. 270
B1.1.13 Subsidie 'Wonen boven winkel' met het oog op de verfraaiing en verduurzaming van handelspanden
-
Blz. 271
AP B1.2: Halle benut maximaal zijn toeristische troeven
-
Blz. 272
B1.2.1 Toeristisch ontsluiten van de basiliek
-
Blz. 273
B1.2.2 Inrichten van het toerismekantoor/bezoekerscentrum in het historisch stadhuis volgens de normen van Toerisme Vlaanderen
-
Blz. 274
B1.2.3 Faciliteren van de samenwerking met toerisme in Brussel
-
Blz. 275
B1.2.4 Uitwerken van St-Rochuskerk fase II (interieur - technieken en brandglasramen)
-
Blz. 276
B1.2.5 Samenwerken met toerisme Vlaams-Brabant via een convenant om eigen toeristische trekpleisters in de kijker te stellen
-
Blz. 277
B1.2.6 Opwaarderen van de regio Zennevallei door het aanbieden van extra culturele mogelijkheden opgezet door de IGS.
-
Blz. 278
AP B1.3: We koesteren ons ruim en divers erfgoed en maken het toegankelijk
-
Blz. 279
B1.3.01 Een hedendaags collectiebeleid realiseren door het afstoten, verwerven en het optimaal beheren en toegankelijk maken van collecties
-
Blz. 280
B1.3.02 Restaureren van het Stahlhuthorgel in de basiliek
-
Blz. 281
B1.3.03 De verhoging van het aantal online beschrijvingen van archief en museumstukken.
-
Blz. 282
B1.3.04 De implementatie en eventueel uitbreiden van modules van GIAS (vroeger ABS) als ontsluitingstool voor het stadsarchief
-
Blz. 283
B1.3.05 Het digitaliseren van bronnenmateriaal met het oog op toegankelijkheid en goede bewaring
-
Blz. 284
B1.3.06 Organiseren van wisselende museale presentaties
-
Blz. 285
B1.3.07 Integreren van het boeken- en tijdschriftenklassement in de bibliotheekcatalogus
-
Blz. 286
B1.3.08 Voorzien van de nodige karaktervolle informatieborden om onze burgers en toeristen te informeren over het verschillende erfgoed in onze stad.
-
Blz. 287
B1.3.09 Realiseren van een nieuwbouw aan het historisch stadhuis
-
Blz. 288
B1.3.10 Ondersteunen van acties om ons erfgoed en cultuur in de kijker te stellen via een toelage aan cultuurregio Pajottenland-Zennevallei
-
Blz. 289
B1.3.11 Ondersteunen van de Koninklijke Geschied- en oudheidkundige kring via een toelage
-
Blz. 290
B1.3.12 Restaureren van de kerk te Essenbeek
-
Blz. 291
Doelstelling B2: Gezelligheid is de grootste troef van onze stad dankzij een veelzijdig en uniek vrijetijdsaanbod
-
Blz. 292
Omschrijving
-
Blz. 293
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 294
Overzicht actieplannen
-
Blz. 295
Actieplannen
-
Blz. 296
AP B2.1: De stad organiseert evenementen die inspireren en verbinden.
-
Blz. 297
B2.1.1 Afstemmen en ruimer bekend maken van het aanbod aan dagevenementen in de stad
-
Blz. 298
B2.1.2 Uitbreiden van de evenementen voor de ‘sporters beleven meer awards’
-
Blz. 299
B2.1.3 Evalueren en optimaliseren van het evenementenloket.
-
Blz. 300
B2.1.4 Duurzaam organiseren van stadsevenementen
-
Blz. 301
B2.1.5 Organiseren van een inwonersdrink
-
Blz. 302
B2.1.6 Organiseren van een openluchtcinema in de zomer
-
Blz. 303
B2.1.7 Projectsubsidie actualiseren ter ondersteuning van vernieuwende initiatieven en evenementen
-
Blz. 304
B2.1.8 Ondersteunen van verenigingen via cultuurfestival Halle
-
Blz. 305
AP B2.2: We stralen de belevingswaarde van de stad uit.
-
Blz. 306
B2.2.1 Het stedelijk blad ‘info Halle’ krijgt een nieuwe naam en wordt nog steviger op de kaart gezet als stadsmagazine.
-
Blz. 307
B2.2.2 Opzetten van een jaarlijkse zomercampagne Beleef Halle met #Halledaarheen om de belevingswaarde van Halle actief uit te dragen.
-
Blz. 308
B2.2.3 Ondersteunen van de cluster Cultuur, Toerisme en bibliotheek bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën die de (cultuur)beleving in onze stad actief uitdragen
-
Blz. 309
B2.2.4 Opzetten van een communicatieplan dat jaarlijks één hoogtepunt van Halle actief uitdraagt.
-
Blz. 310
B2.2.5 Voorzien van een meertalige communicatie binnen de lijnen van het bestaande taalbeleid voor toerisme
-
Blz. 311
B2.2.6 Plaatsen van informatieborden bij groenaanleg en speelterreinen
-
Blz. 312
AP B2.3: Met een verrassende en creatieve aankleding van het openbaar domein, zorgen we voor een optimale stadsbeleving.
-
Blz. 313
B2.3.01 Realiseren van een openluchtspeelfontein met verschillende doelstellingen: recreatie, ontmoeting en sport & spel.
-
Blz. 314
B2.3.02 Opstellen van een beheersplan voor straatmeubilair
-
Blz. 315
B2.3.03 Opmaken van een masterplan openbaar domein.
-
Blz. 316
B2.3.04 Inventariseren van de bestaande monumenten & standbeelden en hieraan een onderhoudsprogramma koppelen
-
Blz. 317
B2.3.05 Ontwikkelen van een globale visie om onze standbeelden en monumenten te verlichten op een duurzame en sfeervolle manier.
-
Blz. 318
B2.3.06 Inrichten van een rouwruimte voor kinderen en jongeren op Halse kerkhoven
-
Blz. 319
B2.3.08 Integreren van jongerenkunst in het landschapspark
-
Blz. 320
B2.3.09 Ondersteunen van JC Stroppen voor de bouw van een toegankelijke speeltuin voor kinderen met een beperking
-
Blz. 321
B2.3.10 Voorzien van een kunstwerk van Maurice Cochez
-
Blz. 322
B2.3.11 Onderzoek voeren naar en de herinrichting van het Claesplein te Lembeek
-
Blz. 323
B2.3.7 Realiseren van (bespeelbare) kunst in de openbare ruimte door jaarlijks 1 project uit te werken.
-
Blz. 324
AP B2.4: Halle weet steeds meer mensen te boeien door een veelzijdig vrijetijdsaanbod.
-
Blz. 325
B2.4.01 Opstarten van een specialisatietraject en navormingsplannen in de stedelijke academies
-
Blz. 326
B2.4.02 Het vrijetijdsaanbod nauwer betrekken op welzijn en zorg binnen de thema's vermaatschappelijking van de zorg en buurtgericht werken
-
Blz. 327
B2.4.03 Creëren van een laagdrempelig (vormings)aanbod rond literaire creatie en woord in samenwerking met de stedelijke academie, CC 't Vondel en de cluster jeugd.
-
Blz. 328
B2.4.04 Meer en vaker een cultureel aanbod op locatie realiseren, samen met en bij de Hallenaren zelf
-
Blz. 329
B2.4.05 Uitbreiden van het speelplein Joepie
-
Blz. 330
B2.4.06 Uitbreiden van het aanbod aan activiteiten en plekken om te ‘chillen’ voor tieners.
-
Blz. 331
B2.4.09 Fietsen promoten op maat van verschillende doelgroepen
-
Blz. 332
B2.4.10 Ondersteunen van sportprojecten met een vernieuwend karakter en/of met een toegevoegde waarde en/of bijdragen tot de bevordering van de sport in Halle.
-
Blz. 333
B2.4.11 Opstellen van bewegwijzerde loop-, wandel-, en mountainbikeroutes met een duidelijke vermelding van het aantal km
-
Blz. 334
B2.4.12 Uitbreiden van het aanbod aan laagdrempelige cursussen rond digitale vaardigheden
-
Blz. 335
B2.4.13 Inrichting van een mediatheek met focus op beleving en uitbreiden van de collectie met games en het inrichten van een interactieve gamehoek
-
Blz. 336
B2.4.14 Investeren in betere ondersteuning voor de sportclubs
-
Blz. 337
B2.4.15 Ons deeltijds kunstonderwijs komt regelmatig “naar buiten” met haar leerlingen en leerkrachten via tentoonstellingen, optredens en openbare examens.
-
Blz. 338
B2.4.16 Ondersteuning van culturele verenigingen via betoelaging
-
Blz. 339
B2.4.17 Aanmoedigen en ondersteunen van nieuwe sportevenementen met de Projectsubsidie kampioenschappen.
-
Blz. 340
B2.4.18 Ondersteunen van sportwedstrijden in samenwerking met externe partners
-
Blz. 341
B2.4.19 Opzetten van een project rond ontmoeting, ontwikkeling en creatief ondernemen in een duurzaam klimaat
-
Blz. 342
B2.4.7 Uitbreiden van de mobiele speelpleinwerking. Alle wijken en speelstraten krijgen bezoek van de sport- en spelkar.
-
Blz. 343
B2.4.8 Realiseren van een fietsbib om kinderfietsen op een laagdrempelige manier uit te lenen.
-
Blz. 344
AP B2.5: De infrastructuur speelt in op het vrijetijdsaanbod in de stad.
-
Blz. 345
B2.5.01 Verbeteren van de sportinfrastructuur en omgeving van Avenir Lembeek
-
Blz. 346
B2.5.02 Renoveren en herinrichten van de centrumbibliotheek
-
Blz. 347
B2.5.03 Voorzien van infrastructuur en materiaal om kwaliteitsvolle lessen te kunnen bieden
-
Blz. 348
B2.5.04 Restauratie - renovatie en herbestemming van de Paterskerk als multifunctionele ruimte
-
Blz. 349
B2.5.05 Vernieuwen van de parketvloer en tribune in ’t Vondel
-
Blz. 350
B2.5.06 Vernieuwen dak en inrichten zolder oud-Jezuïetencollege
-
Blz. 351
B2.5.07 Realiseren van een project voor gebouw De Bres
-
Blz. 352
B2.5.08 Ter beschikking stellen van een extra repetitieruimte op weekavonden
-
Blz. 353
B2.5.09 De realisatie van multifunctionele lokalen ondersteunen via de aanleg van nutsvoorziening en voorzien van een omheining
-
Blz. 354
B2.5.10 Jaarlijks 2 speelterreinen renoveren of bouwen. Bij de vervanging van speeltoestellen wordt er rekening gehouden met speeltoestellen voor kinderen met een beperking.
-
Blz. 355
B2.5.11 Realiseren van 4 hondenloopweides
-
Blz. 356
B2.5.12 Vervangen van het historisch beschermd buitenschrijnwerk in het oud-Postgebouw
-
Blz. 357
B2.5.13 Investeren in de Halse sportinfrastructuur
-
Blz. 358
B2.5.14 Actualiseren van het subsidiereglement bouwen en verbouwen
-
Blz. 359
B2.5.15 Uitwerken van de (Servais)academie van de toekomst
-
Blz. 360
Doelstelling B3: Door het verbeteren en vergroenen van onze straten, pleinen en parken, creëren we een leefbare stad
-
Blz. 361
Omschrijving
-
Blz. 362
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 363
Overzicht actieplannen
-
Blz. 364
Actieplannen
-
Blz. 365
AP B3.1 De stad ijvert voor een meer leefbare stad door een betere wegenis.
-
Blz. 366
B3.1.01 Infrastructureel versterken en inrichten van meer zones 30
-
Blz. 367
B3.1.02 Mogelijkheden van buurtparkeren onderzoeken op parkeergelegenheid van OCMW- en stadsgebouwen alternerend aan de eigen werking.
-
Blz. 368
B3.1.04 Masterplan openbare verlichting opmaken na evaluatie van het pio-project.
-
Blz. 369
B3.1.05 Realiseren van de Zennebrug en aanpassingen in functie van de andere bruggen
-
Blz. 370
B3.1.06 Investeren in wegenis en rioleringswerken. Er wordt jaarlijks een lijst opgemaakt en geëvalueerd betreffende deze werken.
-
Blz. 371
B3.1.07 Investeren in structureel onderhoud om de kwaliteit van het openbaar domein te waarborgen. Er wordt jaarlijks een lijst opgemaakt en geëvalueerd betreffende het structureel onderhoud van het openbaar domein.
-
Blz. 372
B3.1.08 Opmaken van een beheersplan inzake het openbaar domein
-
Blz. 373
B3.1.09 Opmaken van een riooldatabank
-
Blz. 374
B3.1.10 Door wegdekmonitoring zorgen we voor een efficiënte planning van wegeniswerken
-
Blz. 375
B3.1.11 Levendige, klimaatrobuuste en autoluwe buurten creëren waar je aangenaam kan wonen, wandelen en fietsen - Leefbuurten
-
Blz. 376
B3.1.12 Heraanleggen van de vijver en omgeving aan Centrum Van Koekenbeek
-
Blz. 377
B3.1.13 Opvolgen en implementeren van de rioleringsreductiedoelstellingen
-
Blz. 378
B3.1.3 Samen met inwoners tijdelijk inrichten van straten als ontmoetingsplaats - Leefstraten
-
Blz. 379
AP B3.2: De stad vergroent, samen met de inwoners, straten en buurten.
-
Blz. 380
B3.2.1 Aandeel inwoners dat woont binnen 400m van buurtgroen verhogen door het buurtgroen in kaart te brengen en bijkomend buurtgroen en bomen te voorzien.
-
Blz. 381
B3.2.2 Installeren van een waterkeringssysteem op de Basiliekstraat
-
Blz. 382
B3.2.3 Aanleg van nieuwe en onderhoud van bestaande bufferbekken
-
Blz. 383
B3.2.4 Van verharde zones naar sponzige ruimtes ten behoeve van waterhuishouding en het ecologisch herstel
-
Blz. 384
AP B3.3: De stad stimuleert de lokale biodiversiteit.
-
Blz. 385
B3.3.1 Intensifiëren van het Plan Boommarter
-
Blz. 386
B3.3.2 Herwerken van de subsidie 'aankoop natuurgebieden'.
-
Blz. 387
B3.3.3 Gerichte samenwerkingsverbanden aangaan met partners om de lokale biodiversiteit te versterken
-
Blz. 388
B3.3.4 Lokale natuurverenigingen ondersteunen in acties waarbij ze uitvoering geven aan stedelijke doelstellingen.
-
Blz. 389
B3.3.5 Actualiseren van het subsidiereglement 'aanplanten en onderhouden van kleine landschapselementen'.
-
Blz. 390
B3.3.6 Organiseren van (actieve en passieve) sensibiliseringacties inzake biodiversiteit.
-
Blz. 391
B3.3.7 Renoveren en onderhouden van gebouwen vanuit een diervriendelijke invalshoek.
-
Blz. 392
AP B3.4: De stad verduurzaamt het openbaar domein.
-
Blz. 393
B3.4.01 Promoten en faciliteren van geveltuinen of verticale tuinen.
-
Blz. 394
B3.4.02 Groen in het straatbeeld integreren bij elk structureel onderhoud.
-
Blz. 395
B3.4.03 Kleinfruit aanplanten langs wandelwegen en -paden.
-
Blz. 396
B3.4.04 Systematisch delen van het Zennepad realiseren – Landschapspark
-
Blz. 397
B3.4.05 Organiseren van boomplantacties
-
Blz. 398
B3.4.06 Realiseren van verbindingscorridors om de groene longen in de stad te versterken
-
Blz. 399
B3.4.07 Opwaarderen van de kleine Zenne en de Zenneweide
-
Blz. 400
B3.4.08 Realiseren van het pio-project
-
Blz. 401
B3.4.09 Meten van de luchtvervuiling en op basis hiervan gerichte acties ondernemen
-
Blz. 402
B3.4.10 Voeren van een pro-actief grond en pandenbeleid voor de realisatie van de lange termijnvisie op vlak van ruimte en mobiliteit waarbij invulling wordt gegeven op basis van de scan van de Vlaamse Bouwmeester
-
Blz. 403
AP B3.5: Met gerichte acties en sensibiliseringscampagnes verkleinen we de Halse afvalberg en het zwerfvuil.
-
Blz. 404
B3.5.01 Hanteren van een bewuste prijsstrategie op afvalzakken om de hoeveelheid afval die verbrand wordt jaarlijks te laten dalen.
-
Blz. 405
B3.5.02 Aanmoedigen van thuiscomposteren door maximaal kringloopelementen in het openbaar domein te integreren en thuiscompostering aan te moedigen via educatie en gesubsidieerde verkoop van onder meer compostvaten en –bakken
-
Blz. 406
B3.5.03 Inzetten op afvalpreventie en duurzaamheid door het behouden van de actieve rol binnen Intradura en uitwerking van de voorstellen in het kader van het memorandum
-
Blz. 407
B3.5.04 Introduceren van slim afvalbeheer
-
Blz. 408
B3.5.05 Actualiseren en uitbreiden (textielinzameling) van het subsidiereglement waarbij verenigingen aangemoedigd worden om zwerfvuilacties te ondernemen.
-
Blz. 409
B3.5.06 Uitbouwen van een nieuw, goed georganiseerd en toegankelijk recyclagepark waar de sorteerder financieel beloond wordt op basis van een eerlijk diftarsysteem
-
Blz. 410
B3.5.07 Jaarlijks op minstens 3 locaties glascontainers ondergronds brengen
-
Blz. 411
B3.5.08 Samenwerkingen aangaan om zoveel mogelijk afval te hergebruiken en sociale economie te stimuleren.
-
Blz. 412
B3.5.09 Ondergrondse vuilbakken verplichten in bouwaanvragen van meer dan X woonentiteiten
-
Blz. 413
B3.5.10 Evolueren naar een harde aanpak van sluikstorten.
-
Blz. 414
B3.5.11 Organiseren van jaarlijkse pop-up recyclageparken in verschillende wijken.
-
Blz. 415
AP B3.6: Groene stadslong creëren met aandacht voor sport en recreatie - site De Bres-Leide-Slingerweg
-
Blz. 416
B3.6.1 Opmaken van een stedenbouwkundig inrichtingsplan, landschapsontwerp en architectuurontwerp voor site De Bres ism de Vlaamse bouwmeester
-
Blz. 417
B3.6.2 Realiseren van een verzamelgebouw
-
Blz. 418
B3.6.3 Verder uitbouwen van het landschapspark met aandacht voor sport en recreatie
-
Blz. 419
B3.6.4 Realiseren van een duurzame sporthal
-
Blz. 420
Doelstelling B4: Halle zorgt voor een betaalbaar woonaanbod in een aangename en groene stadsomgeving
-
Blz. 421
Omschrijving
-
Blz. 422
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 423
Overzicht actieplannen
-
Blz. 424
Actieplannen
-
Blz. 425
AP B4.1: Halle maakt werk van een nieuwe stadsplanning die tegemoet aan de hedendaagse woon-, werk, en recreatiebehoeften.
-
Blz. 426
B4.1.1 Hanteren van de resultaten van de Vlaamse bouwmeesterscan als leidraad voor de nieuwe stadsplanning.
-
Blz. 427
B4.1.2 Onderzoek naar alternatieve energievoorziening op het grondgebied van de stad
-
Blz. 428
B4.1.3 Burgers stimuleren om duurzaam te bouwen
-
Blz. 429
B4.1.4 Uitbouw van een data driven lokaal bestuur
-
Blz. 430
B4.1.5 Behoefte analyse uitvoeren mbt twin city en datawarehouse toepassingen
-
Blz. 431
B4.1.6 Burgers ondersteunen in het vinden van informatie over klimaatadaptieve maatregelen via een digitale tool
-
Blz. 432
AP B4.2 De stad gaat voor groen en blauw in de stadsplanning
-
Blz. 433
B4.2.1 Opwaarderen van de stationsomgeving te Buizingen
-
Blz. 434
B4.2.2 Uitwerken van het project 'klimaatbestendig Pajottenland'
-
Blz. 435
B4.2.3 Opmaken van een beoordelingskader voor omgevingsaanvragen in de Halse tuinwijken.
-
Blz. 436
B4.2.4 Aandacht voor klimaatadaptatie (verkoeling en wateropslag) in nieuwe infrastructuurprojecten
-
Blz. 437
B4.2.5 Onderzoeken van efficiënte en gepaste instrumenten om in te zetten op vergroening en ontlinting in de stad
-
Blz. 438
B4.2.6 Realiseren van meer groen binnen nieuwe bouwprojecten en -ontwikkelingen door de uitwerking van aangepaste voorwaarden in vergunningen.
-
Blz. 439
AP B4.3 Halle zet in op een divers en betaalbaar woonaanbod dat voor iedereen toegankelijk is.
-
Blz. 440
B4.3.1 Uitwerken van een gemeentelijke beleidsvisie over sociaal wonen die weergeeft waar sociale woningen wenselijk zijn, voor welke doelgroep, volgens welke woonvormen, woningtypologieën en voor welke sociale mix.
-
Blz. 441
B4.3.2 Onderzoeken of het beschikbaar aanbod aan leegstaande handelspanden kan geactiveerd worden voor wonen en indien van toepassing het uitwerken van instrumenten ter facilitering ervan.
-
Blz. 442
B4.3.3 Sociaal in beheer nemen van leegstaande woningen door deze te renoveren en sociaal te verhuren in samenwerking met het sociaal verhuurkantoor.
-
Blz. 443
B4.3.4 Opvolgen van de verplichting tot het afficheren van de huurprijs bij private huurwoningen, inbreuken worden gesanctioneerd.
-
Blz. 444
B4.3.5 Verhogen van de toegestane werkingssubsidies van SVK Zuidkant
-
Blz. 445
AP B4.4 Halle verbetert de kwaliteit van het woningpatrimonium en zijn omgeving
-
Blz. 446
B4.4.1 Uitvoeren van conformiteitsonderzoeken. De ouderdom van het patrimonium wordt in kaart gebracht per deelgebied van de stad en inwoners worden gesensibiliseerd tot het laten uitvoeren van een conformiteitsonderzoek.
-
Blz. 447
B4.4.2 Gefaseerd invoeren van een verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen op basis van het bouwjaar van de woning
-
Blz. 448
B4.4.3 Woningen die ongeschikt en/of onbewoonbaar worden verklaard door de burgemeester worden voorzien met een aanplakking van het besluit op de gevel
-
Blz. 449
B4.4.4 Opsporen en registreren van verwaarloosde woningen.
-
Blz. 450
B4.4.5 Door het geven van passend technisch advies op maat, het organiseren van infosessies en sensibiliseringsacties en voorzien van stimulerende (fiscale) maatregelen worden inwoners aangezet tot het renoveren en duurzaam maken van hun woning
-
Blz. 451
B4.4.6 Bij nieuwe verkavelingen wordt bij de invulling van een sport- en speelterreinen rekening gehouden met de spreiding aan leeftijdsklassen en de nabijheid van andere speelterreinen.
-
Blz. 452
B4.4.7 Onderzoeken van de invoering van een “speelweefselbijdrage” bij nieuwbouw
-
Blz. 453
B4.4.8 Werking van repair cafe faciliteren en ondersteunen
-
Blz. 454
Doelstelling B5: We werken aan een vlot bereikbare stad. De stappers, trappers en het openbaar vervoer krijgen dan ook de hoofdrol in ons mobiliteitsbeleid
-
Blz. 455
Omschrijving
-
Blz. 456
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 457
Overzicht actieplannen
-
Blz. 458
Actieplannen
-
Blz. 459
AP B5.1 Halle maakt werk van een stad op maat van voetgangers.
-
Blz. 460
B5.1.1 Opmaak van een gedetailleerde inventaris van voetwegen op grondgebied van Halle
-
Blz. 461
B5.1.2 Verbeteren van de kwaliteit van de voetpaden waarbij verschillende elementen worden geïntegreerd (kasten, palen, signalisatie of straatmeubilair).
-
Blz. 462
B5.1.3 Opmaak van een standaard huisstijl voor het inrichten en beheren van het openbaar domein
-
Blz. 463
B5.1.4 In stand houden, verbeteren en duurzaam inrichten van voetwegen
-
Blz. 464
B5.1.5 Heraanleggen van de parking Avenir
-
Blz. 465
B5.1.6 Heraanleggen van de parking Kruisveld en Stadsmagazijn
-
Blz. 466
AP B5.2 Halle stimuleert ook het fietsgebruik door extra maatregelen.
-
Blz. 467
B5.2.01 Betrekken van partners bij de uitwerking van het fietsbeleid
-
Blz. 468
B5.2.02 Veiliger fietsen in de stad door het afschermen van fietspaden
-
Blz. 469
B5.2.03 Uitbreiden van elektrische (pool)-fietsen en steps
-
Blz. 470
B5.2.04 Vergroten van de bewaakte fietsenstalling aan het station
-
Blz. 471
B5.2.05 Veiliger fietsen door het voorzien van fietsopstelstroken bij kruispunten en het conflictvrij maken van alle verkeerslichtengeregelde kruispunten
-
Blz. 472
B5.2.06 Opzetten van een PR- campagne 'Halle fietst'
-
Blz. 473
B5.2.07 Aanleg van een fietssnelweg
-
Blz. 474
B5.2.08 Onderzoeken om fietscontainers te huur te stellen
-
Blz. 475
B5.2.09 Inrichten van een driedimensionaal zebrapad
-
Blz. 476
B5.2.10 Veiliger fietsen in de stad door gerichte acties
-
Blz. 477
B5.2.11 Opmaken van een masterplan veilige fietsroutes
-
Blz. 478
B5.2.12 Investeren in overdekte fietsenstallingen (inclusief laadpunten)
-
Blz. 479
B5.2.13 Promoten van het gebruik van mobiele fietsenstallingen bij evenementen
-
Blz. 480
B5.2.14 Subsidie voor actieve weggebruiker
-
Blz. 481
AP B5.3 Halle promoot het openbaar vervoer als vlot en efficiënt vervoersmiddel.
-
Blz. 482
B5.3.1 Inrichten van een future proof mobipunt aan het station Halle met submobipunten naar stadsrandparkings
-
Blz. 483
B5.3.2 Invullen van het 3e niveau bij de vervoersregioraad door realisatie van vervoer op maat.
-
Blz. 484
B5.3.3 Mogelijkheden onderzoeken om kleinere hybride bussen in te zetten
-
Blz. 485
B5.3.4 Herinrichten en vergroenen van de stationsomgeving
-
Blz. 486
B5.3.5 Bouw en inrichten van mobipunten
-
Blz. 487
AP B5.4 We werken aan een autoluwe maar bereikbare stad.
-
Blz. 488
B5.4.01 Voorzien van voldoende laadpunten voor elektrische voertuigen verspreid over de stad
-
Blz. 489
B5.4.02 Voorzien van kleiner maar kwalitatiever wagenpark met voorrangsprincipe voor CNG, elektrisch of hybride
-
Blz. 490
B5.4.03 Introduceren van een wagenparkbeheerstool.
-
Blz. 491
B5.4.04 Participatie in een deelwagenproject
-
Blz. 492
B5.4.05 Realiseren van het last mile principe.
-
Blz. 493
B5.4.06 Voeren van een aanbodgestuurd parkeerbeleid
-
Blz. 494
B5.4.07 Voorzien van parkeerplaatsen voor autodelende particulieren
-
Blz. 495
B5.4.08 Kiss and Ride-zones voorzien aan scholen, maar vanuit veiligheidsoverwegingen niet net voor de school
-
Blz. 496
B5.4.09 Landbouwwegen autovrij maken, als ruggengraat voor alternatieve vervoersmodi tot naburige gemeente of vervoersgebieden.
-
Blz. 497
B5.4.10 Opmaken van een masterplan voor parkings en signalisatie hierop afstemmen
-
Blz. 498
B5.4.11 Onderzoeken verrichten naar de aanpassing van de tarieven voor bewonerskaarten (parkeerabonnementen, 2e parkeerkaart)
-
Blz. 499
B5.4.12 Tijdsindicatoren en doelstellingen uitwerken om bepaalde aantrekkingspolen binnen centrum, binnen x minuten bereikbaar te houden van stadsrand
-
Blz. 500
B5.4.13 Aanpakken van sluipverkeer door slimme technologie (ANPR camera)
-
Blz. 501
B5.4.14 Uitbouwen van een dienst smart city/stadsinnovatie
-
Blz. 502
B5.4.15 Inspelen op digitale vernieuwing en innovatieve initiatieven
-
Blz. 503
Doelstelling B6: Ons doelgericht veiligheidsbeleid zorgt voor een veilige leefomgeving
-
Blz. 504
Omschrijving
-
Blz. 505
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 506
Overzicht actieplannen
-
Blz. 507
Actieplannen
-
Blz. 508
AP B6.1 Halle vermindert de overlast door een preventieve en doordachte aanpak
-
Blz. 509
B6.1.1 Opmaak van een instrument om overlast in te delen volgens type en gradatie zonder het specifiek karakter van de buurt uit het oog te verliezen.
-
Blz. 510
B6.1.2 Uitvoeren van permanente scans inzake overlast op het Halse grondgebied om zodoende de ‘hotspots’ op een meer objectieve wijze vast te leggen.
-
Blz. 511
B6.1.3 Efficiënt inzetten van cameratoezicht als complementair instrument in de aanpak van overlast.
-
Blz. 512
B6.1.4 Gebruik van nudging om het gedrag van burgers op een subtiele wijze te beïnvloeden inzake de aanpak van overlast
-
Blz. 513
B6.1.5 De (her)inrichting en ontwerp van (gedeelten van) het openbaar domein op basis van proactieve samenwerking met diverse diensten om preventief in te spelen op overlast in de stad.
-
Blz. 514
B6.1.6 Realiseren van een eenvormige aanpak van overlastmeldingen en beleidsmatige sturing via vergunningen en toelatingen
-
Blz. 515
B6.1.7 Renovatie en nieuwbouw van politiehuis Zennevallei
-
Blz. 516
B6.1.8 Nemen van extra maatregelen, zowel preventief als repressief, inzake sociale overlast
-
Blz. 517
B6.1.9 ANPR camera voorzien in kader van overlastbestrijding
-
Blz. 518
AP B6.2 Halle investeert in een veilige speel- en schoolomgeving.
-
Blz. 519
B6.2.1 Uitvoeren van een studie naar de uitbouw van een speelweefsel dat alle formele en informele (speel)plekken voor kinderen en jongeren via veilige en toegankelijke routes met elkaar verbindt.
-
Blz. 520
B6.2.2 Realiseren van een veilige schoolomgeving door ingrepen op het openbaar domein en campagnes
-
Blz. 521
B6.2.3 Onderzoek verrichten naar mogelijkheden om zwaar vervoer te weren tijdens begin en einde van schooltijden
-
Blz. 522
Omschrijving
-
Blz. 523
Wendbare stadsorganisatie
-
Blz. 524
Omschrijving
-
Blz. 525
Doelstelling W1: Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd
-
Blz. 526
Omschrijving
-
Blz. 527
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 528
Overzicht actieplannen
-
Blz. 529
Actieplannen
-
Blz. 530
AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen
-
Blz. 531
W1.1.1 Ontwikkelen van een communicatieplan in kader van de beleidsdoelstellingen
-
Blz. 532
W1.1.2 Betrekken van de beleidsdoelstellingen in het competentiemanagement
-
Blz. 533
W1.1.3 Duidelijk maken op welke manier de individuele medewerker bijdraagt aan de doelstellingen via medewerkersfiches
-
Blz. 534
W1.1.4 Opmaken van een visualisatie en slagzin als ondersteuning om de beleidsdoelstellingen te communiceren
-
Blz. 535
W1.1.5 Beleidsdoelstellingen verbinden in verslaggeving, besluitvorming en dossieropbouw.
-
Blz. 536
W1.1.6 Medewerkers actief aan het woord laten bij het communiceren van diensten, producten, projecten.
-
Blz. 537
AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid
-
Blz. 538
W1.2.1 Ambassadeurs binnen de organisatie aanstellen die affiniteit en/of expertise hebben binnen de transversale engagementen.
-
Blz. 539
W1.2.2 De ambassadeurs ontwikkelen een visie en methodiek om de transversale engagementen ingang te laten vinden binnen de gehele organisatie.
-
Blz. 540
W1.2.3 Opvolging van de transversale engagementen via een uitgewerkte methodiek van de actierealisatie.
-
Blz. 541
W1.2.4 De inbedding van de transversale engagementen in de dagelijkse werking verzekeren via interne kennisopbouw.
-
Blz. 542
AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen
-
Blz. 543
W1.3.01 De visie en missie van de organisatie uitdragen.
-
Blz. 544
W1.3.02 Jaarlijkse externe rapportering over de doelstellingenrealisatie op een toegankelijke manier.
-
Blz. 545
W1.3.03 Jaarlijkse interne rapportering over de doelstellingenrealisatie op een toegankelijke manier.
-
Blz. 546
W1.3.04 Via maandelijkse beleidscolleges bewaken het managementteam en het college de voortgang van de doelstellingen en actieplannen.
-
Blz. 547
W1.3.05 Koppelen van een verantwoordelijke aan elk actieplan
-
Blz. 548
W1.3.06 Bepalen van boordtabellen op clusterniveau
-
Blz. 549
W1.3.08 Organiseren van een jaarlijkse inspiratiedag om betrokkenheid, gedragenheid en verdere ontwikkeling van de meerjarenplanning kracht bij te zetten.
-
Blz. 550
W1.3.10 Opmaken van kwartaalrapportage over de dienstverlening aan het college
-
Blz. 551
W1.3.11 Mystery visits of calls gebruiken om dienstverlening in kaart te brengen en te optimaliseren
-
Blz. 552
W1.3.12 Inspelen op digitale vernieuwing en innovatieve initiatieven
-
Blz. 553
W1.3.7 Verder bouwen aan en bijsturen van datasets voor organisatiebrede monitoring
-
Blz. 554
W1.3.9 Organiseren van een jaarlijkse inspiratiedag - vormingsbeleid
-
Blz. 555
Doelstelling W2: Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie
-
Blz. 556
Omschrijving
-
Blz. 557
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 558
Overzicht actieplannen
-
Blz. 559
Actieplannen
-
Blz. 560
AP W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden
-
Blz. 561
W2.1.01 Projectwerking faciliteren via de aanduiding van projectleiding binnen zowel de ambtelijke als de politieke organisatie.
-
Blz. 562
W2.1.02 Evolueren van lijndirecteurs naar projectdirecteurs waarbij alle projecten toegewezen zijn.
-
Blz. 563
W2.1.03 Het competentiemanagement afstemmen op de projectorganisatie.
-
Blz. 564
W2.1.04 In kaart brengen van processen waarbij voorcontrole verschoven kan worden naar beheersingsmaatregelen later in het proces.
-
Blz. 565
W2.1.05 Implementeren van processen waarbij voorcontrole verschoven kan worden naar beheersingsmaatregelen later in het proces.
-
Blz. 566
W2.1.06 Een gezamenlijk bureau voor het managementteam inrichten om de afstemming tussen de directeurs te versterken.
-
Blz. 567
W2.1.07 Aanduiden van een programmaleider die de beleidsmatige coördinatie tussen de projecten opvolgt.
-
Blz. 568
W2.1.08 Ontwikkelen van een toolbox in het kader van projectmanagement
-
Blz. 569
W2.1.09 Opzetten van een ondersteuningsmodel voor medewerkers bij het opzetten, uitvoeren en afsluiten van projecten
-
Blz. 570
W2.1.10 Programmamanagement introduceren op basis van een monitoringstool
-
Blz. 571
W2.1.11 Organiseren van organisatiebrede opleidingen rond projectmanagement
-
Blz. 572
AP W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend
-
Blz. 573
W2.2.01 Uitvoeren van een Quick-scan over de huidige processen
-
Blz. 574
W2.2.02 Meest kritische processen onderwerpen aan een doorgedreven analyse
-
Blz. 575
W2.2.03 Vanuit de analysefase overgaan tot ondersteuning bij onze diensten teneinde over te gaan tot procesoptimalisatie al dan niet via projectmanagement.
-
Blz. 576
W2.2.04 Duidelijk benoemen wat er met de gerealiseerde tijd ingevolge de optimalisatie zal gebeuren.
-
Blz. 577
W2.2.05 Optimalisatie van de postverwerking door de installatie van een digitaal postverwerkingssysteem.
-
Blz. 578
W2.2.06 Jaarlijkse optimalisatie van 3 complexe processen om de efficiëntie van de dienstverlening te verhogen (vb: postverwerkingssysteem, archiefbeheersysteem, inname openbaar domein, aankoopbeleid.)
-
Blz. 579
W2.2.07 Door digitalisering de werking van de buitenschoolse kinderopvang efficiënter maken.
-
Blz. 580
W2.2.08 Online betalingssystemen onderzoeken en implementeren
-
Blz. 581
W2.2.09 Optimalisatie van de financiële processen met een focus op klantgerichtheid.
-
Blz. 582
W2.2.10 Optimalisatie van de processen om betalingsachterstanden en verwijlintresten te vermijden.
-
Blz. 583
W2.2.11 Optimaliseren van de interne structuur van de sector financiën
-
Blz. 584
W2.2.12 Optimaliseren van processen binnen de cluster burgerzaken en sociale dienst
-
Blz. 585
W2.2.13 Digitaliseren van de verordenende Ruimtelijke plannen en extern ter beschikking stellen via het Uitwisselplatform DSI van de Vlaamse Overheid
-
Blz. 586
W2.2.14 Sleutelprocessen van de organisatie in kaart brengen
-
Blz. 587
AP W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.
-
Blz. 588
W2.3.1 In kaart brengen van de processen en middelen die kunnen bijdragen tot eigenaarschap.
-
Blz. 589
W2.3.2 Eigenaarschap verhogen door herziening van de in kaart gebrachte middelen en processen.
-
Blz. 590
W2.3.3. Eigenaarschap leggen bij de projectbeheerder door zijn beslissingsbevoegdheid te verhogen over financiële, facilitaire en organisatorische middelen
-
Blz. 591
W2.3.4 Opmaken van de regels van interne controle van de financiële processen met aandacht voor een goede mix tussen werkbaarheid en organisatiebeheersing.
-
Blz. 592
W2.3.5 Implementeren van een nieuw financieel pakket waarbij vertrokken wordt vanuit een decentrale opstelling met meer beheerruimte voor de clusterverantwoordelijke.
-
Blz. 593
W2.3.6 Periodiek uitvoeren van een eigenaarschapscan op basis van een nulmeting.
-
Blz. 594
AP W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren
-
Blz. 595
W2.4.01 Algemeen - De ondersteunende sectoren nemen een proactieve rol op ten aanzien van de clusterverantwoordelijken door periodiek overleg om de behoeften en verwachtingen in kaart te brengen
-
Blz. 596
W2.4.02 Algemeen- De ondersteunende sectoren ontwikkelen een interne werkingscatalogus en maken deze toegankelijk voor de medewerkers
-
Blz. 597
W2.4.03 Financiën - Opzetten van digitalisering knipperlichtfuncties ter ondersteuning van de clusters.
-
Blz. 598
W2.4.04 Financiën- Creëren van een set-up van flexibele budgettering om in te spelen op opportuniteiten of onverwachtse veranderingen.
-
Blz. 599
W2.4.05 Financiën - Monitoring en transparante communicatie van de inkomsten naar de betrokken stakeholders.
-
Blz. 600
W2.4.06 Financiën - Systematische financiële rapportage aan de clusterverantwoordelijken.
-
Blz. 601
W2.4.07 Ondersteuning - Opstellen en uitwerken van een plan van aanpak op basis van de risicoanalyse informatieveiligheid.
-
Blz. 602
W2.4.08 Ondersteuning - De kwaliteit van de besluitvormingsdossiers verhogen.
-
Blz. 603
W2.4.09 Ondersteuning - Optimaliseren van de digitale mappenstructuur die rekening houdt met interne en externe coproductie in het kader van informatiebeheer.
-
Blz. 604
W2.4.10 Ondersteuning - Digitaliseren van vastgoeddossiers voor een betere ontsluiting en raadpleging voor de interne klanten.
-
Blz. 605
W2.4.11 Ondersteuning - Uitbreiden van een notuleringssysteem met een stemsysteem en ontsluiten van de informatie conform de principes van open data.
-
Blz. 606
W2.4.12 Facility - Onderzoek en eventuele implementatie van IT beheerssoftware
-
Blz. 607
W2.4.13 Facility - Bedrijfscontinuïteit garanderen door de opbouw van een ICT-infrastructuur
-
Blz. 608
W2.4.14 Facility- Opstellen van een veiligheidsregister per gebouw.
-
Blz. 609
W2.4.15 Facility - Communicatie van het overzicht en de informatie over interventiecontracten/ permanentie 24/7
-
Blz. 610
W2.4.16 Ondersteuning - Bewaren en beheren van het digitaal en papieren archief
-
Blz. 611
AP W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)
-
Blz. 612
W2.5.1 Ontwikkelen en implementeren van een communicatie- en conversatiestijl voor de hele organisatie.
-
Blz. 613
W2.5.2 Evolueren naar netwerkmodel voor communicatie door een aangepaste positionering van de cluster communicatie.
-
Blz. 614
W2.5.3 Uitbreiden, optimaliseren en periodiek evalueren van het crisiscommunicatieteam.
-
Blz. 615
W2.5.4 Uitwerken van een draaiboek voor crisiscommunicatie. Bij incidenten worden de online kanalen ingezet voor accurate crisiscommunicatie, die onder leiding van het CBS/VB wordt gevoerd
-
Blz. 616
W2.5.5 Content dienstoverschrijdend beheren door het clusteren van accounts voor socialemediakanalen en stedelijke subwebsites
-
Blz. 617
W2.5.6 Consequent toepassen van de huisstijlen van de stad en van de academies
-
Blz. 618
W2.5.7 Overschakelen van gedrukte advertenties naar doelgroepgerichte digitale advertentiesets.
-
Blz. 619
AP W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek
-
Blz. 620
W2.6.1 Investeren in een efficiënte overlegstructuur tussen college en ambtelijke organisatie
-
Blz. 621
W2.6.2 Voorzien van een aangepaste commissiewerking, waarbij elk gemeenteraadslid dossiers kan agenderen
-
Blz. 622
W2.6.3 Systematische financiële en beleidsmatige rapportage aan de gemeenteraadsleden.
-
Blz. 623
W2.6.4 Maandelijks rapporteren aan het schepencollege inzake het meldingenbeheer
-
Blz. 624
AP W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen
-
Blz. 625
W2.7.1 Het bestuur gaat de bestaande belastings-, retributie- en subsidiereglementen kritisch na en past ze aan waar nodig
-
Blz. 626
W2.7.2 Ontwikkelen van een digitale stedelijke codex, waarin alle belastings-, subsidie- en andere reglementen worden opgenomen
-
Blz. 627
W2.7.3 Periodiek evalueren van bestaande financiële praktijken.
-
Blz. 628
W2.7.4 Behouden van de jaarlijkse dotatie aan alle kerkbesturen
-
Blz. 629
AP W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken
-
Blz. 630
W2.8.1 Binnen het aankoopbeleid wordt maximaal gebruik gemaakt van raamcontracten
-
Blz. 631
W2.8.2 Benchmarkonderzoek uitvoeren op clusterniveau of teamniveau met organisaties in vergelijkbare steden.
-
Blz. 632
W2.8.3 Synergiën opzoeken, al dan niet met naburige gemeenten, om expertise te bundelen
-
Blz. 633
AP W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie
-
Blz. 634
W2.9.1 Uitwerken van een gedragen organisatiebeheersingssysteem op basis van een intern, organisatiebreed participatief traject.
-
Blz. 635
W2.9.2 Jaarlijkse selectie van 2 thema’s binnen organisatiebeheersing en deze verder vorm geven via concrete acties.
-
Blz. 636
W2.9.3 Jaarlijks uitwerken van minimaal 2 acties per thema van de leidraad organisatiebeheersing
-
Blz. 637
W2.9.4 Organisatie van een tussentijdse bevraging over het organisatiebeheersingssysteem in 2022 om bijsturing mogelijk te maken
-
Blz. 638
W2.9.5 Systematische opvolgen van klachten met het oog op het optimaliseren van dienst- en hulpverlening naar burgers toe
-
Blz. 639
W2.9.6 Bestaande initiatieven inzake kwaliteitsbeleid evalueren in het licht van interne en externe ontwikkelingen en verbeteracties formuleren
-
Blz. 640
W2.9.7 Opmaken van een organisatiebreed kwaliteitskader.
-
Blz. 641
W2.9.8 Evaluatie- en monitoringinitiatieven inzake kwaliteit opzetten en versterken door regelmatige rapportage.
-
Blz. 642
W2.9.9 Uitwerken nieuwe en herwerken bestaande procedures ikv kwalitatieve werking
-
Blz. 643
Doelstelling W3: Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever
-
Blz. 644
Omschrijving
-
Blz. 645
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 646
Overzicht actieplannen
-
Blz. 647
Actieplannen
-
Blz. 648
AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren
-
Blz. 649
W3.1.1 Bouwen van een nieuwe stedelijke werkplaats
-
Blz. 650
W3.1.2 Ontwikkelen van een beleid rond het plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW)
-
Blz. 651
W3.1.3 Randvoorwaarden vervullen die noodzakelijk zijn om het plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW) in te voeren
-
Blz. 652
W3.1.4 Inrichten van multifunctionele ruimtes om onze eigen gebruikte ruimte te beperken. Vrije ruimte vermarkten of verhuren aan derden.
-
Blz. 653
W3.1.5 Noodzakelijke werken doorvoeren in het braliongebouw
-
Blz. 654
W3.1.6 Esthetisch opwaarderen van het patrimonium ikv profilering/statuut van de stadsgebouwen.
-
Blz. 655
W3.1.7 Sociaal Huis en Administratief Centrum OCMW verhuren aan relevante partners voor bestuur
-
Blz. 656
AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.
-
Blz. 657
W3.2.1 Onderzoek verrichten naar de mogelijkheid om ons personeel kansen te bieden om meer ingezet te worden op basis van interesse en talenten ipv enkel op basis van competenties
-
Blz. 658
W3.2.2 Opzetten van proefprojecten mbt functierotatie
-
Blz. 659
W3.2.3 Ontwikkelen van proefprojecten rond leeftijdsbewust personeelsbeleid
-
Blz. 660
W3.2.4 Leidinggevende ondersteunen en ontwikkelingskansen bieden opdat ze hun rol maximaal kunnen opnemen en we komen tot sterk leiderschap
-
Blz. 661
W3.2.5 Bijscholen van medewerkers in functie van nieuwe tendensen, vertrekkende vanuit de organisatiedoelstellingen en competentiemanagement
-
Blz. 662
W3.2.6 Aanwezige kennis delen, verduurzamen (nascholing) en opbouwen
-
Blz. 663
AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat
-
Blz. 664
W3.3.1 Uitwerken van een sociale dienst voor het personeel
-
Blz. 665
W3.3.2 Evolueren van verzuimbeleid naar een aanwezigheidsbeleid waar ruimte is voor beloning en met extra aandacht voor kort verzuim, re-integratie van langdurige afwezigen. Metingen en signalen als middel om pro-actief te werken.
-
Blz. 666
W3.3.3 Verhogen van het welbevinden van onze medewerkers door in te zetten op het fysisch en psychisch welzijn
-
Blz. 667
W3.3.4 Conformeren van de wettelijke verplichtingen inzake welzijn op het werk.
-
Blz. 668
W3.3.5 Aanstellen van vertrouwenspersonen en een structuur opzetten voor opvolging intervisie
-
Blz. 669
W3.3.6 Systematisch acties opzetten in kader van interne preventie
-
Blz. 670
AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 671
W3.4.1 Evalueren van wervings- en selectieprocedures, en nagaan of er nieuwe selectietechnieken of alternatieve wervingskanalen geïntroduceerd kunnen worden.
-
Blz. 672
W3.4.2 Optimaliseren van het onthaalbeleid opdat elke medewerker op maat van zijn functie een gepast starttraject kan doorlopen.
-
Blz. 673
W3.4.3 Ontwikkelen en uitbouwen van een actueel stagebeleid
-
Blz. 674
W3.4.4 Stimuleren van duurzaam woon-werk verkeer voor een vlotte bereikbaarheid als werkgever.
-
Blz. 675
W3.4.5 Onderzoeken van de mogelijkheden om ons competitief op de arbeidsmarkt te positioneren
-
Blz. 676
W3.4.6 Het personeel is een weerspiegeling van de Halse beroepsactieve bevolking met oog voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 677
W3.4.7 Onderzoeken van mogelijkheden tot de uitbouw van recreatieve ruimtes in de werkomgeving
-
Blz. 678
W3.4.8 Stad Halle als sterk merk via employee branding
-
Blz. 679
AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.
-
Blz. 680
W3.5.1 Organisatiebrede overlegstructuren opvolgen en bijsturen
-
Blz. 681
W3.5.2 Lanceren van een communicatiekanaal waarmee medewerkers binnen een organisatie snel nieuws en kennis kunnen lezen, delen en bespreken.
-
Blz. 682
W3.5.3 Opzetten van een medewerkerspanel waaraan we organisatiebrede vraagstukken voorleggen.
-
Blz. 683
W3.5.4 Opstellen van een e-mailbeleid voor de organisatie
-
Blz. 684
W3.5.5 Lanceren van een medewerkersmagazine om het gemeenschapsgevoel en de betrokkenheid van personeelsleden te versterken.
-
Blz. 685
Doelstelling W4: De stad geeft graag het voorbeeld over hoe we onze organisatie en onze stad duurzamer kunnen maken
-
Blz. 686
Omschrijving
-
Blz. 687
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
-
Blz. 688
Overzicht actieplannen
-
Blz. 689
Actieplannen
-
Blz. 690
AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium
-
Blz. 691
W4.1.01 Uitvoeren van een duurzaamheidstoets bij investeringen in technische installaties en in het onderhoud van de infrastructuur
-
Blz. 692
W4.1.02 Inventariseren van onze gebouwen en onderwerpen van deze gebouwen aan een evaluatie en conditiemeting
-
Blz. 693
W4.1.03 Inventariseren van de interventies binnen ons patrimonium
-
Blz. 694
W4.1.04 Evolueren van een reactief naar een proactief facilitymanagement van onze gebouwen.
-
Blz. 695
W4.1.05 Inventariseren en analyse van de vastgoedportefeuille
-
Blz. 696
W4.1.06 Toepassen van het duurzaamheidsprincipe bij investeringen in ons patrimonium ten gunste van de dienstverlening
-
Blz. 697
W4.1.07 Uitbouwen van een gedegen energieboekhouding en deze transparant maken met een dashboard.
-
Blz. 698
W4.1.08 Afsluiten van energieprestatiecontracten bij nieuwbouw of stookplaatsrenovatie
-
Blz. 699
W4.1.09 Genereren van groene energie op het eigen stadspatrimonium
-
Blz. 700
W4.1.10 Uitvoeren van energie audits in gebouwen en op basis van de resultaten gepaste acties uitwerken
-
Blz. 701
W4.1.11 Letterlijk 'groener' maken van het eigen patrimonium
-
Blz. 702
W4.1.12 Gebouwen energiezuinig maken (folies, kringen, ketels,…)
-
Blz. 703
AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.
-
Blz. 704
W4.2.1 Uitvoeren van een duurzaamheidscan voor het bestaand wagenpark
-
Blz. 705
W4.2.2 Behouden van de erkenning als Fairtrade-gemeente
-
Blz. 706
W4.2.3 Verrichten van een onderzoek naar mogelijkheden tot aankoop met hierin duurzaamheidsprincipes en/of sociale clausulering verwerkt.
-
Blz. 707
W4.2.4 Uitbreiden van een lerend netwerk van lokale besturen en andere actoren rond sociale clausulering in overheidsopdrachten, lokale diensteneconomie, en maatschappelijk verantwoord aanbesteden.
-
Blz. 708
W4.2.5 Organiseren van overleg en infosessies rond de mogelijkheden van aanbesteden met sociale impact
-
Blz. 709
W4.2.6 Fungeren als aanspreekpunt voor de lokale besturen van de regio Zuidwest Rand wat betreft aanbesteden en aankopen met sociale impact
-
Blz. 710
AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel
-
Blz. 711
W4.3.1 Organiseren van minimaal 2 acties per jaar inzake duurzaamheid vanuit de werkgroep ecoligent
-
Blz. 712
W4.3.2 Organiseren van vormingsinitiatieven voor het personeel inzake duurzaamheid
-
Blz. 713
AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.
-
Blz. 714
W4.4.1 Matchen van de strategische doelen van de organisatie en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen om bijsturing in kader van duurzaamheid en ontwikkeling mogelijk te maken.
-
Blz. 715
W4.4.2 Ontwikkelen van een organisatiebreed draagvlak met betrekking tot de SDG’s
-
Blz. 716
W4.4.3 Uitwerken van een strategische planning om de stad CO2-neutraal te maken (planning 2030)
-
Blz. 717
W4.4.4 Informeren en sensibiliseren van burgers via periodieke acties omtrent de SDG's
-
Blz. 718
W4.4.5 Voorzien van een toelage voor ontwikkelingsprojecten in het zuiden
-
Blz. 719
W4.4.6 Onderschrijven van het lokaal energie - en klimaatpact
-
Blz. 720
W4.4.7 Themabrede initatieven nemen in kader van het lokaal energie-en klimaatpact
-
Blz. 721
Transversale engagementen
-
Blz. 722
Algemeen
-
Blz. 723
Toegankelijk
-
Blz. 724
Omschrijving
-
Blz. 725
Stand van zaken
-
Blz. 726
Duurzaam
-
Blz. 727
Omschrijving
-
Blz. 728
Stand van zaken
-
Blz. 729
Kindvriendelijk
-
Blz. 730
Omschrijving
-
Blz. 731
Stand van zaken
-
Blz. 732
Innovatief
-
Blz. 733
Omschrijving
-
Blz. 734
Stand van zaken
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap