Wendbare stadsorganisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle wil evolueren tot een meer wendbare stadsorganisatie. Door te evolueren naar een reactieve, flexibele en vernieuwende organisatie kunnen we inspelen op de steeds veranderende context, waar we als stad onderhevig aan zijn.


De organisatiestructuur en -cultuur van stad Halle garanderen hierbij niet alleen een optimaal kwaliteitsvol rendement maar ook een wendbare opstelling en juiste rolinname van de organisatie ten aanzien van het beleid. De opportuniteiten van de integratie tussen stad en OCMW worden hierbij ten volle benut. In onze wendbare organisatie stappen we af van het strikt lineair proces en bouwen we aan een flexibele opstelling. We zorgen ervoor dat de missie en strategie doorleefd zijn en zien dit als een richtinggevend kader doorheen het handelen.

Doelstelling W1: Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De doelstellingen van de organisatie zijn dynamisch en doorleefd. Ze geven aan wat de prioriteiten zijn van de organisatie zijn en geven hiermee richting aan. Ze vormen dan ook de toetssteen voor het opzetten van acties en projecten.
Om te weten of het bestuur op koers zit om de doelstellingen te bereiken is het noodzakelijk om systematische en continu relevante gegevens te verzamelen. Deze monitoring zorgt ervoor het bestuur en de medewerkers zicht krijgen op de doelstellingenrealisatie doorheen de legislatuur. Communicatie over deze doelstellingenrealisatie draagt hiermee bij aan de betrokkenheid bij de organisatiedoelstelling en de realisatie ervan.
De doelstellingenrealisatie wordt ondersteund door de doorgedreven inzet op efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit binnen de gehele organisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd’:

  • Actieplan W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen
  • Actieplan W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid
  • Actieplan W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Binnen deze doelstelling zijn er geen prioritaire actieplannen bepaald.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Terug naar navigatie - AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze medewerkers zijn betrokken bij de organisatie: zij geven duidelijk aan aan welke beleidsdoelstellingen zij vanuit hun functie bijdragen. Van bij de start zal reeds in vacatures een koppeling gemaakt worden tussen de vacante functie en de strategische meerjarenplanning.
Zowel bij interne als externe communicatie hebben we steeds oog voor de strategische doelen van onze organisatie.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Het communiceren over de beleidsdoelstellingen is intussen opgenomen binnen de dagelijkse werking. In het voorjaar van 2023 werd zo de jaarrekening gepubliceerd op het beleidsportaal en werden de doelstellingen meegenomen in de evaluatiecyclus.

Acties

AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Terug naar navigatie - AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De transversale doelstellingen innovatie, kindvriendelijk-, toegankelijk- en duurzaamheid zijn vaste waarden binnen onze organisatie. We denken vanuit deze transversale doelen en stemmen ons handelen hierop af.
Teneinde dit actieplan te onderstrepen worden medewerkers aangeduid die als ambassadeurs worden ingezet in onze organisatie. Hun missie is om een methodiek op te zetten die bijdraagt aan de realisatie van het omschreven actieplan. In de huidige meerjarenplanningen worden de transversale doelstellingen – indien van toepassing – reeds gekoppeld aan iedere actie. Op die manier wordt het duidelijk dat deze actie niet enkel bijdraagt aan de realisatie van het actieplan en de doelstelling, maar ook bijdraagt aan de realisatie van de transversale doelstellingen.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd. Het communiceren over de beleidsdoelstellingen is intussen opgenomen binnen de dagelijkse werking. De ambassadeurs van de transversale engagementen dagen de engagementen uit en stimuleren collega’s deze toe te passen in de verwezenlijking van hun acties. 

Acties

AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Terug naar navigatie - AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Doelstellingenrealisatie is primordiaal in deze legislatuur. Om dit te bereiken vertrekken we vanuit een organisatievisie en -missie. De samenwerking tussen het college van burgemeester en schepenen en de administratie kreeg een andere invulling en werd nauwer en flexibeler.

Het doel is enerzijds efficiënter en effectiever te kunnen handelen/werken door onder andere de wederzijdse verwachtingen van bij het begin duidelijk te maken en anderzijds de voortgangscontrole van de acties opgenomen in het jaaractieplan nauwgezet te kunnen opvolgen.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Er werd verder ingezet op het opzetten van een methodiek om systematisch en continu relevante gegevens te verzamelen om gericht op te volgen of de (beleids)doelstellingen gerealiseerd worden en de werking goed verloopt (monitoring).  De voorziene dashboards worden besproken op het platform 'organisatie in cijfers'.

Halle is een traject opgestart om de resultaten van de gemeente-stadsmonitor te kunnen analyseren via Power BI.  Om dit te realiseren wordt er samengewerkt met andere lokale besturen en partners zoals ABB en provincie in cijfers.  Op 19 april werd het traject afgetrapt. In het voorjaar werden de eerste werksessies georganiseerd rond de selectie van indicatoren en het opladen en modelleren van data in Power BI.

In het voorjaar van 2023 werden  daarnaast ook de benchmarks in kader van de cluster financiën, personeelsdienst, bestuursondersteuning en kinderopvang afgerond.

Acties

Doelstelling W2: Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De huidige processen en interne samenwerkingsvormen worden onder de loep genomen. We vertrekken hierbij vanuit het perspectief van de klant/gebruiker/inwoner. Waar nodig en wenselijk worden de processen hertekend of bijgestuurd zodat ze optimaal bijdragen aan een effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie’(? Prioritair beleid):

  • Actieplan W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden
  • Actieplan W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend
  • Actieplan W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.
  • Actieplan W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren
  • Actieplan W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)
  • Actieplan W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek
  • Actieplan W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen
  • Actieplan W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken
  • Actieplan W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Terug naar navigatie - AP W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze stadsdiensten evolueren naar een projectorganisatie. We spreken niet langer van taken, maar wel van projecten, die een integrale benadering krijgen. Over de grenzen heen en samen, werken we aan doelstellingen en dit niet vanuit één bepaalde een sector, cluster of team, maar vanuit een project en een gezamenlijke doelstelling.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

In het voorjaar van 2023 werd er een vorming voorzien rond projectmanagement binnen de organisatie voor nieuwe medewerkers.

Via teams kan men een projectmap aanvragen. Deze map in de teamsomgeving is een samenwerkingstool voor interne en externe medewerkers ikv een specifiek project. Er wordt gevraagd een inschatting te maken van de einddatum om teven concrete afspraken te maken inzake archivering.  In maart 2023 werd er tevens een mappenstructuur voorzien voor afgeronde projecten. Dit werd toegelicht op het leidinggevendenoverleg van 14 maart 2023.

Acties

AP W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Terug naar navigatie - AP W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Als organisatie verkrijgen we een goed beeld van de diverse processen binnen onze werking. Overbodige stappen worden geschrapt en complexe processen geoptimaliseerd. De efficiëntiewinsten die hiermee gepaard gaan, kunnen ingezet worden voor de verdere optimalisatie en kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening.
De finaliteit van de procesoptimalisatie zit steeds vervat in de kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening. Met andere woorden: de lasten van een procesoptimalisatie zal nooit een negatieve invloed mogen hebben op de burger, klant en/of partner.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Er wordt werk gemaakt van de digitalisering van onze belastingen waar ook POM QR codes op gezet zouden worden. Eens de aangifte digitaal verstuurd wordt (via ebox/burgerprofiel) bekijken we tevens de mogelijkheden van een online betaalknop.

Het digitaliseren van de verordenende ruimtelijke plannen en extern ter beschikking stellen via het Uitwisselplatform DSI van de Vlaamse Overheid wordt verder gezet. Alle dossiers zouden tegen eind 2023 gedigitaliseerd moeten zijn.

Er wordt een business continuity plan uitgewerkt. Business continuity management is het proces dat potentiële bedreigingen voor een organisatie identificeert en bepaalt wat de uitwerking op de operatie van de organisatie is als deze bedreigingen daadwerkelijk manifest worden. Het biedt een kader om tegen deze bedreigingen weerstand te bieden onder andere door in staat te zijn effectief te kunnen reageren. In dit kader werden sleutelprocessen opgelijst en verder in kaart gebracht en uitgewerkt.

Acties

AP W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Terug naar navigatie - AP W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We creëren een cultuur waarbij iedere medewerker verantwoordelijkheid opneemt voor de aan hem/haar toevertrouwde taken. Om dit te realiseren analyseren en optimaliseren we de huidige interne procedures en middelen opdat deze bijdragen tot meer eigenaarschap bij onze medewerkers. Concreet wil dit zeggen dat we onze procedures en middelen dusdanig opzetten opdat deze bijdrage tot meer verantwoordelijkheid en bijgevolg een optimalere doelstellingenrealisatie. In het kader van organisatiebeheersing evolueren we – waar mogelijk – naar steekproefsgewijze nacontroles in de plaats van voorcontroles.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

In contact met een aantal partners ikv het verdere traject 'eigenaarschap' kwamen we in contact met 'Let's conect' die een onderzoek voert naar het uitbouwen van eigenaarschap binnen organisaties vanuit de medewerkers zelf.  Het onderzoek zal liep vanaf september 2022 tot begin 2023.  Deelnemers kregen een kader en aantal handvaten mee om het gesprek aan te gaan rond eigenaarschap binnen het eigen team.

Er werd daarnaast een afzonderlijk Power BI rapport gemaakt voor de monitoring van de goedkeuringsflow van de bestelbonnen en facturen. De resultaten worden besproken binnen het management en met betrokken diensten.

Acties

AP W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Terug naar navigatie - AP W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De sector Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan in rechtstreekse interactie met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen.
Het ontzorgen van de 3 contactsectoren is de doelstelling van de ondersteunende sectoren. Concreet wil dit zeggen dat zij evolueren naar een proactieve dienstverlening ten aanzien van de contactsectoren. Ingevolge deze benadering zal het voor de contactsectoren makkelijker zijn hun opdracht ten aanzien van onze burgers, klanten en partners te realiseren. Deze visie zal vanuit het bestuur en management gedragen worden en vooropgesteld worden bij beleidsvoering.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Volgende rapporten werden voor financiën opgemaakt ter ondersteuning van sectoren en clusters:

  • Facturen en bestelbonnen: om lange goedkeuringsflows te voorkomen en de transparantie te verhogen.
  • Rechten van het boekhoudpakket, aanstellingen van provisiebeheerders en kassaverantwoordelijken en ook van de rechten in Belfius.
  • Subsidietabel ter ondersteuning van diensten voor opvolging van inkomende subsidies.

Deze werden tevens besproken met de betrokken medewerkers.

Wat betreft de ICT infrastructuur werden in 2023 de hoofdnetwerkswitchen vervangen.

Er werd daarnaast een projectplan uitgewerkt om informatieveiligheid in een projectstructuur te integreren in onze werking.

Acties

AP W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Terug naar navigatie - AP W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Dienstverlening

Door zowel bij interne- als externe communicatie oog te hebben voor eenvormig- en duidelijkheid werken we aan de herkenbaarheid en doeltreffendheid van onze communicatie.
We werken hierbij niet enkel aan een eenvormige communicatie- en conversatiestijl voor de hele organisatie, maar zorgen ook voor een aangepaste opstelling van de cluster communicatie waardoor we proactief, doeltreffend en efficiënt kunnen communiceren.
Door de interne communicatie te verbeteren verbinden we onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De acties onder dit actieplan werden allen gerealiseerd, de overlegstructuren en rapportages werden ingebed in de dagelijkse werking.

Acties

AP W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Terug naar navigatie - AP W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We optimaliseren de samenwerking tussen politiek en administratie opdat beslissingen sneller worden gecapteerd en de te bewandelen weg van bij de aanvang duidelijk is. ‘Complexe’ dossiers vanuit de administratie die geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen worden vooraf afgetoetst en doorsproken met de bevoegde schepen(en). Er is regelmatig formeel en informeel overleg om lopende dossiers van nabij op te volgen in beide richtingen. Bij projectmanagement wordt zowel vanuit de administratie als vanuit de politiek iemand afgevaardigd als “eigenaar” van het project.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De acties onder dit actieplan werden allen gerealiseerd, de overlegstructuren en rapportages werden ingebed in de dagelijkse werking.

Acties

AP W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Terug naar navigatie - AP W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Financiën

Rekening houdend met maatschappelijke en organisatiegerichte veranderingen zal de financiële dienst zich intern op een aangepaste wijze organiseren om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. De voordelen van een geïntegreerde dienst zullen aangegrepen worden om de dienst naar een modern en proactief niveau te tillen.
Een doordacht beheer van de financiële middelen moet ervoor zorgen dat de schulden verder afgebouwd kunnen worden. De financiële dienst maakt jaarlijks een analyse van de financiële situatie ten opzichte van het Vlaams gemiddelde en communiceert duidelijk bij het opnemen van nieuwe leningen of deze doelstelling daarmee al dan niet behaald blijft.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De financiële dienst ontwikkelt zich verder. Er is een duidelijke evolutie in de proactieve aanpak die vooropgesteld werd na de integratie tussen stad en OCMW. Met dezelfde middelen werden extra taken opgenomen en bouwt de kwaliteit aan dienstverlening zich verder op. Alle veranderingen staan in teken van een kwalitatievere en efficiëntere werking.

De schuldenlast blijft onder controle. Hoewel we stijgende rentelasten zien bij variabele leningen, is de impact niet al te groot aangezien er veel oude leningen in de portefeuille zitten. De limieten binnen het meerjarenplan voor het opnemen van leningen blijven gerespecteerd. 

Acties

AP W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Terug naar navigatie - AP W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

In eerste instantie zullen we inzetten op benchmarken. We gaan onszelf vergelijken met vergelijkbare besturen op vlak van prestatie, producten, activiteiten, diensten en programma’s met vergelijkbare besturen. De bedoeling is om onze kwaliteit te verhogen en deze af te meten ten aanzien van vergelijkbare besturen.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Er werd in het voorjaar benchmarks uitgevoerd voor de diensten die  interne dienstverlening aanbieden (Financiën, bestuursondersteuning en HR). Voor deze benchmarks werd er samengewerkt met Dendermonde, Ninove, Geel, Ieper, Sint-Pieters-Leeuw, Dilbeek, Lier, Lokeren en Vilvoorde.

Daarnaast werd er een benchmark uitgevoerd voor de kinderopvang met een aantal vergelijkbare opvangplaatsen.

De resultaten van de benchmarks worden aangegrepen om processen (intern) verder te verdiepen en te verbeteren.

Acties

AP W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Terug naar navigatie - AP W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze organisatie daagt zichzelf continu uit om de werking te optimaliseren. Doordat we inzetten op organisatiebeheersing krijgen we meer inzicht in onze sterke punten en werkpunten. Door verbeterpunten te formuleren en concrete stappen te zetten om de werkpunten te optimaliseren zorgen we ervoor dat we onze werking verder professionaliseren.
Daarnaast blijft de stad sterk inzetten op kwaliteitsbeleid om de kwaliteit van onze organisatie en dienstverlening te verbeteren ten aanzien van onze klanten. Het kwaliteitsbeleid omvat de kwaliteitsdoelstellingen van onze organisatie ten aanzien van kwaliteit, alsmede de wegen en de middelen die leiden tot de realisatie ervan.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

In het voorjaar 2023 werden de tevredenheidsonderzoeken voor thuiszorg en assistentiewoningen uitgevoerd. In het najaar volgen tevens de tevredenheidsbevragingen binnen de dienstencentra en het woonzorgcentrum.

Wat betreft organisatiebeheersing werd de interne focusgroep inzake het thema personeelsmanagement georganiseerd. De resultaten van dit overleg worden meegenomen in de bijsturing en aanvulling van dit thema.

Door Audit Vlaanderen werd een audit over de gezinszorg en het organisatiebeheersingssysteem uitgevoerd. De aanbevelingen van vorige audits werden tevens gecontroleerd.

Acties

Doelstelling W3: Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle wil een aantrekkelijke werkgever zijn. De organisatie wil investeren in strategieën en instrumenten om dit mogelijk te maken. Uitgangspunt daarbij is mensen en middelen optimaal en maximaal inzetten.
De stad wil een dynamische werkgever zijn die inzet op flexibele werkvormen. We willen daarbij verder evolueren naar een meer vraaggestuurd beleid, waarbij de medewerker actief zijn/haar loopbaan in handen neemt.
Een doordachte, boeiende en veelzijdige interne communicatie is noodzakelijk om medewerkers correct te informeren, te motiveren en te verbinden met de organisatie. Door medewerkers sterker bewust te maken van de organisatiedoelstellingen, missie en visie en hen te betrekken bij de organisatie, worden ze naast medewerker ook ambassadeur van de stad.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren.
  • Actieplan W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.
  • Actieplan W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat
  • Actieplan W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.
  • Actieplan W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Terug naar navigatie - AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Halle heeft de ambitie om een dynamische en flexibele organisatie te zijn. Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW) moet een belangrijke plaats innemen in de dagdagelijkse werking van de organisatie.
Om de ambitie van een aantrekkelijke werkgever waar te maken, zijn vernieuwende werkvormen waar mogelijk en opportuun de norm. Een innovatieve en flexibele arbeidsorganisatie neemt immers gepaste initiatieven om de beschikbaarheid, betrokkenheid en creativiteit van haar personeelsleden voortdurend te verbeteren. Hierbij wordt er expliciet aandacht besteed aan het verbeteren van de arbeidsomgeving.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De ontwikkeling van een beleid rond het plaats- en tijdsonafhankelijk werken is afgerond. Om het plaatsonafhankelijk werken te realiseren, zijn verbouwingswerkzaamheden noodzakelijk, wat als actie kan worden opgenomen in het volgende meerjarenplan. De telewerkpolicy werd uitgewerkt en als bijlage bij de arbeidsovereenkomst van elke medewerker gevoegd.

Voor het herstellen van de dakgoten en de ramen van het Brailongebouw, werd opdracht gegeven aan 3W+. De uitvoering van de werken is voorzien voor het najaar.

Het Centrum Intrafamiliaal Geweld en het Justitiehuis in de Rand nemen in september hun intrek op de eerste verdieping van het sociaal huis. 
Het Vlaams Ondersteuningsplatform voor Personen met een Handicap bouwt vanaf juni een werking uit in het sociaal huis.

De verkoop van den Haver is opgestart. De stad ondersteunt het CAW bij het zoeken naar een alternatief.

Acties

AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Terug naar navigatie - AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Een succesvol loopbaanbeleid zorgt ervoor dat medewerker en organisatie elkaar wederzijds versterken. De organisatie moet flexibel kunnen inspelen op continue veranderingen in haar omgeving. Werknemers, alsook de organisatie, zijn op zoek naar hoe ze een loopbaan flexibel kunnen invullen in functie van talenten en ambities. Een loopbaanbeleid draait hierbij niet om het statisch matchen van medewerkers met een bepaalde functie, maar eerder om een dynamische omgang met veranderingen, met aandacht voor groei, werkbaarheid en inzetbaarheid op korte en lange termijn. Het zwaartepunt betreft hierbij een verschuiving van de organisatie naar het individu.
Met deze manier van werken kunnen we de resultaten van de organisatie zo efficiënt als mogelijk bereiken en beschikken we over gemotiveerde medewerkers die hun talenten kunnen inzetten in onze organisatie.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

In navolging van de goedkeuring van de leiderschapsvisie is er een vormingsplan uitgewerkt specifiek gericht op enerzijds de startende leidinggevenden en anderzijds de reeds in dienst zijnde leidinggevenden.
Bij de startende leidinggevenden ligt de focus op "wegwijs maken in" en de nodige informatie en opleiding verschaffen zodat zij vol zelfvertrouwen hun rol kunnen opnemen.
Voor de reeds indienst zijnde leidinggevende focussen we ons op de mogelijkheid tot coaching en ondersteuning op vraag. Daarnaast worden intervisiemomenten georganiseerd waar ruimte is om te reflexteren, ervaring uit te wisselen en kennis te delen.

Acties

AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Terug naar navigatie - AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

We zetten in op een doordacht welzijnsbeleid in onze organisatie. Bij de integratie tussen stad en OCMW werd ervoor gekozen om in te zetten op personeelszorg. De komende zes jaar valideren we dit door meer aandacht te besteden aan het welbevinden/-zijn van onze medewerkers. Dit doen we enerzijds door in te zetten op acties op organisatieniveau (gezondheid, risico-analyse, …) en anderzijds door meer aandacht te besteden aan en ruimte vrij te maken voor de individuele medewerker (sociale dienst, verzuimbeleid, …).

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De resultaten van de psycho-sociale risicoanalyse werd toegelicht (globaal en per bevraagde cluster) aan de leidinggevenden. De nodige documenten voor opmaak van een actieplan per dienst werden ter beschikking gesteld en deze worden in de zomer gebundeld en gefinaliseerd.

Er werd een zomerfeest georganiseerd en hieraan gekoppeld een bevraging aan het personeel mbt hun voorkeur naar de toekomstige organisatie ervan. 

Op vlak van interne preventie werd ingezet op het uitwerken van interne noodplannen per locatie. Daarnaast hebben we een procedure uitgewerkt die het mogelijk moet maken om de werkmannen van onze uitvoeringsdiensten het dragen van korte broeken toe te staan. 

Acties

AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Ondersteuning

De komende zes jaar willen we ons nog beter op de markt positioneren als aantrekkelijke werkgever. Door het aantrekken van de meest geschikte profielen kunnen we onze organisatiedoelen efficiënter bereiken. Om dit te bereiken nemen we het huidige systeem van werving en selectie onder de loep. We optimaliseren het onthaal van nieuwe medewerkers en zetten onze sterktes in de markt.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Een nieuw rechtspositieregelingenbesluit voor openbare besturen werd gepubliceerd en vormt de basis voor een volgende aanpassing van de RPR Stad Halle. Hieromtrent werd een projectgroep opgesteld en een aantal keuzes gedefinieerd en goedgekeurd. Deze worden heden in definitieve teksten gegoten en zal voor eind 2023 gefinaliseerd worden.

Daarnaast werd het employer branding traject verder vorm gegeven in samenwerking met een externe partner.  Dit omvat ondermeer een slogan, voorstel tot aanpassing website, invoer ambassadeursschap, ... en de lancering is voorzien in september 2023.

Een nieuw actieplan voor de promotie van onze fietsmobiliteit werd opgestart en de flow in-dienst werd gedigitaliseerd en na testperiode ingevoerd. 

Acties

AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Terug naar navigatie - AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Dienstverlening

We verbeteren de interne communicatie van onze organisatie. We verbinden onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De vierde editie van het medewerkersmagazine Zienaa! is ondertussen verschenen. Een interne redactieraad met verschillende diensten bepaalt de inhoud. De Zienaa! wordt ondertussen onder enveloppe bezorgd in plaats van verpakt in biofolie. Het is een duurzamer alternatief en hopelijk minder verwarrend met reclamedrukwerk.

Acties

Doelstelling W4: De stad geeft graag het voorbeeld over hoe we onze organisatie en onze stad duurzamer kunnen maken

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle maakt de keuze voor duurzaamheid en klimaat door de transversale doelstelling ‘duurzaamheid’. Deze transversale doelstelling geeft aan dat het thema invloed en impact heeft op verschillende aspecten van de organisatie, waarbij iedereen binnen de organisatie betrokken is. De stad wil graag het voorbeeld geven over hoe we onze organisatie en stad duurzamer kunnen maken. Hierbij worden een aantal onderwerpen met interne focus, zoals het beheer van het patrimonium, aankopen, sensibiliseren van de medewerkers en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) belicht.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Door de eigen organisatie te verduurzamen, vervullen we een voorbeeldfunctie voor de stad’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium
  • Actieplan W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.
  • Actieplan W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel
  • Actieplan W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Terug naar navigatie - AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Als voorbeeldorganisatie nemen we ons eigen patrimonium onder de loep. We moderniseren en innoveren deze gebouwen opdat we duurzamer kunnen omgaan met de schaarse energiemiddelen. De transversale doelstelling duurzaamheid wordt een rode draad doorheen de verdere investeringen die gebeuren in ons patrimonium. Waar mogelijk automatiseren we het energieverbruik. Voornamelijk een verschuiving van het proactief onderhoud van ons patrimonium en energieaudits moeten ons een beter inzicht geven om onze duurzame investeringen ten volle te benutten.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Er werd gestart met de opmaak van een strategisch vastgoedplan. In de eerste fase werd een inventaris van de gebouwen en de gronden opgemaakt, de energiekosten per gebouw in kaart gebracht een de conditiestaatmeting opgemaakt. De doorlooptijd van het project wordt op 1 jaar geschat.

Alle gebouwen en de bijhorende assets zijn geïnventariseerd in Topdesk. Op deze plek worden  alle interventies beheerd en bijgehouden.

Door verdere investeringen in de gebouwen blijven we evolueren naar een proactief facilitymanagement en naar energiezuinige gebouwen. Er werd geïnvesteerd in de vernieuwing van brandmeldcentrales, optimaliseren van stookplaatsen, vernieuwen van schrijnwerk, plaatsen van zonnepanelen, relighting en relamping, ...

We beschikken over een dashboard om het verbruik van gas en elektriciteit te monitoren. Intussen werden een groot aantal tellers vervangen door digitale tellers, zodat live-monitoring van verbruik mogelijk is. Voor de vervanging van de watertellers werd een aanvraag ingediend.

 

Acties

AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Terug naar navigatie - AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Binnen ons aankoopbeleid gaan we verder dan een duurzaamheidsadvies. We zetten in op nieuwe evoluties zoals een verschuiving naar delen (diensten) in plaats van bezit (materiaal). We analyseren het bestaand wagenpark en durven investeren in nieuwe technologie die duurzaam is.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De acties die werden vooropgesteld om deze doelstelling te realiseren, werden intussen uitgevoerd.

Acties

AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Terug naar navigatie - AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

Niet enkel door te investeren in technologie en middelen die een verduurzaming inzetten, sensibiliseren we het eigen personeel om duurzaam om te springen met schaarse middelen zoals elektriciteit en water. Ook aandacht voor het eigen afvalbeheer is een belangrijke factor om onze organisatie duurzamer te maken.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

De werkgroep ecoligent is dit jaar voor de eerste keer samengekomen op 01/02/2023. Er werd een brainstorm gehouden over de twee gekozen jaarthema's. Deze dienen nog verder uitgewerkt en afgetoetst te worden. 

1. Thema veggie: sensibilisatie personeelsleden, maar ook beleidsmatig inspelen op voorwaarden voor eigen evenementen. In dit kader werden in maart tips gedeeld rond veggie lunches.

2. Thema "organiseren van een duurzaamheidsdag tijdens de week van de duurzame gemeente" (zie W4.4.4) Er wordt in dit kader een voorstel uitgewerkt dat toegankelijk is voor personeelsleden, alsook inwoners.

Acties

AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Terug naar navigatie - AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

In september 2015 werden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) formeel aangenomen door de algemene vergadering van de VN met Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. Gedurende de komende 15 jaar vormen de 17 SDGs een kapstok om het lokale beleidsplanningsproces af te stemmen op een duurzame toekomst. De 17 doelstellingen zijn georganiseerd volgens de 5 pijlers van duurzame ontwikkeling: people, prosperity, planet, peace en partnership. Het is een universele agenda die zich richt tot elke actor wereldwijd – overheden, bedrijven, onderwijsinstellingen, verenigingen en individuele burgers – om samen, via partnerschappen, deze doelstellingen te realiseren.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2023:

Dat de stad de SDG’s effectief wil gebruiken als leidraad bij het beleid dat ze voert komt duidelijk tot uiting in het meerjarenplan waarbij alle actieplannen uitdrukkelijk aan deze SDG’s gekoppeld zijn.  Er werd begin 2021, een  eerste  SDG-rapport opgemaakt, obv gekoppelde indicatoren per SDG. Dit werd ook in 2022 en 2023 opgemaakt.

Eenmaal per jaar moeten de resultaten van de verschillende doelstellingen van het LEKP op de gemeenteraad besproken worden (voortgangsrapportage). Het LEKP-rapport dat gedownload kan worden via het Lokaal Klimaatpactportaal is hiervoor het vertrekpunt. Het portaal volgt de resultaten per lokaal bestuur op en bundelt ze. (https://www.lokaalklimaatpact.be/rapporten.html)

Het automatisch gegenereerde LEKP rapport werd aangevuld met intern verzamelde data en met niet exhaustieve lijsten van gekoppelde acties uit de MJP en concreet uitgevoerde initiatieven.  In kader van de inhoudelijke rapportage wordt er verder werk gemaakt van een overzichtelijk monitoringsysteem voor de diensten. 

Acties