Wendbare stadsorganisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle wil evolueren tot een meer wendbare stadsorganisatie. Door te evolueren naar een reactieve, flexibele en vernieuwende organisatie kunnen we inspelen op de steeds veranderende context, waar we als stad onderhevig aan zijn.


De organisatiestructuur en -cultuur van stad Halle garanderen hierbij niet alleen een optimaal kwaliteitsvol rendement maar ook een wendbare opstelling en juiste rolinname van de organisatie ten aanzien van het beleid. De opportuniteiten van de integratie tussen stad en OCMW worden hierbij ten volle benut. In onze wendbare organisatie stappen we af van het strikt lineair proces en bouwen we aan een flexibele opstelling. We zorgen ervoor dat de missie en strategie doorleefd zijn en zien dit als een richtinggevend kader doorheen het handelen.

Doelstelling W1: Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De doelstellingen van de organisatie zijn dynamisch en doorleefd. Ze geven aan wat de prioriteiten zijn van de organisatie zijn en geven hiermee richting aan. Ze vormen dan ook de toetssteen voor het opzetten van acties en projecten.
Om te weten of het bestuur op koers zit om de doelstellingen te bereiken is het noodzakelijk om systematische en continu relevante gegevens te verzamelen. Deze monitoring zorgt ervoor het bestuur en de medewerkers zicht krijgen op de doelstellingenrealisatie doorheen de legislatuur. Communicatie over deze doelstellingenrealisatie draagt hiermee bij aan de betrokkenheid bij de organisatiedoelstelling en de realisatie ervan.
De doelstellingenrealisatie wordt ondersteund door de doorgedreven inzet op efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit binnen de gehele organisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd’:

  • Actieplan W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen
  • Actieplan W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid
  • Actieplan W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Binnen deze doelstelling zijn er geen prioritaire actieplannen bepaald.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Terug naar navigatie - AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze medewerkers zijn betrokken bij de organisatie: zij geven duidelijk aan aan welke beleidsdoelstellingen zij vanuit hun functie bijdragen. Van bij de start zal reeds in vacatures een koppeling gemaakt worden tussen de vacante functie en de strategische meerjarenplanning.
Zowel bij interne als externe communicatie hebben we steeds oog voor de strategische doelen van onze organisatie.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Het communiceren over de beleidsdoelstellingen is intussen opgenomen binnen de dagelijkse werking. Dit wordt opgenomen via Pepperflow, de functioneringsgesprekken en het beleidsportaal.

Acties

AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Terug naar navigatie - AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De transversale doelstellingen innovatie, kindvriendelijk-, toegankelijk- en duurzaamheid zijn vaste waarden binnen onze organisatie. We denken vanuit deze transversale doelen en stemmen ons handelen hierop af.
Teneinde dit actieplan te onderstrepen worden medewerkers aangeduid die als ambassadeurs worden ingezet in onze organisatie. Hun missie is om een methodiek op te zetten die bijdraagt aan de realisatie van het omschreven actieplan. In de huidige meerjarenplanningen worden de transversale doelstellingen – indien van toepassing – reeds gekoppeld aan iedere actie. Op die manier wordt het duidelijk dat deze actie niet enkel bijdraagt aan de realisatie van het actieplan en de doelstelling, maar ook bijdraagt aan de realisatie van de transversale doelstellingen.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Het communiceren over de transversale engagementen duurzaamheid, toegankelijkheid, kindvriendelijkheid en innovatie  is intussen opgenomen binnen de dagelijkse werking. Er zijn ambassadeurs aangeduid voor deze engagementen die diensten kunnen adviseren en ondersteunen. Er werd in het voorjaar van 2024 een evaluatiesessie opgezet tijdens het leidinggevendenoverleg omtrent de 4 transversale thema's. 

Acties

AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Terug naar navigatie - AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Doelstellingenrealisatie is primordiaal in deze legislatuur. Om dit te bereiken vertrekken we vanuit een organisatievisie en -missie. De samenwerking tussen het college van burgemeester en schepenen en de administratie kreeg een andere invulling en werd nauwer en flexibeler.

Het doel is enerzijds efficiënter en effectiever te kunnen handelen/werken door onder andere de wederzijdse verwachtingen van bij het begin duidelijk te maken en anderzijds de voortgangscontrole van de acties opgenomen in het jaaractieplan nauwgezet te kunnen opvolgen.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Stad Halle draagt duurzaam bij aan het welzijn van zijn burgers en verzekert een 'burgernabije, democratische, transparante en doelmatige dienstverlening’. Zo luidt de officiële missie van onze organisatie. Uiteraard is het onze taak om de daad ook bij het woord te voegen. De meerjarenplan werd uitgewerkt met gerichte doelstellingen en acties  die er moeten voor zorgen dat Halle een duurzame, slimme en mensvriendelijke stad wordt waar 'dienstverlening, bereikbaarheid, levenskwaliteit en verbondenheid centraal staan.’  Via de maandelijkse beleidscolleges bewaken het managementteam en het college de voortgang van de doelstellingen, actieplannen en acties.

Er werd verder werk gemaakt van het opzetten van een methodiek om systematisch en continu relevante gegevens te verzamelen om gericht op te volgen of de (beleids)doelstellingen gerealiseerd worden en de werking goed verloopt (monitoring).  Deze gegevens worden overzichtelijk gemaakt in Power BI dashboards.  Deze worden besproken op een nieuw platform 'organisatie in cijfers'. In 2024 werden er een aantal nieuwe dashboards voorzien ikv financiële opvolging, kom!pas en meldingen in topdesk.

In het voorjaar werd tevens de externe omgevingsanalyse voor de stad opgemaakt. Op basis van de analyse en eigen cijfers stelden de diensten de belangrijkste cijfers, evoluties en uitdagingen aan elkaar voor. 

Er werd daarnaast een benchmark opgezet in kader van lokale economie met een aantal andere lokale besturen. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in september.

We verkregen goedkeuring voor onze subsidieaanvraag voor het project AImpower.  Het project heeft als doel om AI-toepassingen systematisch te verkennen binnen ons bestuur. Hierbij wordt gekeken naar use-ases binnen de domeinen communicatie, dienstverlening en hulpverlening. We werken hiervoor samen met stad Tienen, gemeente Grimbergen, VERA, Thomas More, kenniscentrum data & maatschappij en Delaware, met Halle als indiener. 

Acties

Doelstelling W2: Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De huidige processen en interne samenwerkingsvormen worden onder de loep genomen. We vertrekken hierbij vanuit het perspectief van de klant/gebruiker/inwoner. Waar nodig en wenselijk worden de processen hertekend of bijgestuurd zodat ze optimaal bijdragen aan een effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie’(? Prioritair beleid):

  • Actieplan W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden
  • Actieplan W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend
  • Actieplan W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.
  • Actieplan W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren
  • Actieplan W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)
  • Actieplan W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek
  • Actieplan W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen
  • Actieplan W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken
  • Actieplan W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie
  • Actieplan W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W2.01 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Terug naar navigatie - AP W2.01 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze stadsdiensten evolueren naar een projectorganisatie. We spreken niet langer van taken, maar wel van projecten, die een integrale benadering krijgen. Over de grenzen heen en samen, werken we aan doelstellingen en dit niet vanuit één bepaalde een sector, cluster of team, maar vanuit een project en een gezamenlijke doelstelling.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Projectmatig werken biedt het voordeel van een meer resultaatgerichte aanpak en draait in eerste instantie om het creëren van duidelijkheid. Duidelijkheid over de doelstellingen, duidelijkheid over het resultaat en duidelijkheid over de manier waarop dat resultaat behaald zal worden.
Er werd een basis van projectaanpak opgesteld die afgestemd is op de werking van stad Halle zodat samenwerking op projectmatige basis tussen entiteiten (sectoren, clusters, teams, …) bevorderd kan worden. Deze basis projectaanpak is enerzijds bedoeld om te komen tot een efficiëntere en effectievere projectmatige werking binnen de organisatie. Anderzijds willen we met de projectaanpak de projectleiding een steun in de rug geven en een duidelijk kader bieden waarbinnen hij of zij kan werken. Momenteel werken diensten voor projectopvolging via teams. Deze manier van werken zorgt ook voor een geheel overzicht van projecten binnen de organisatie omwille van de opgenomen goedkeuringsflow voor het aanmaken van een teamsomgeving. De mogelijkheden van het werken in teams en bijhorende Microsoft apps worden uitgebreid en toegepast als ondersteuning van het projectmatig werken. 

We willen evolueren van lijndirecteurs naar projectdirecteurs waarbij alle projecten toegewezen zijn.  De projectmappen in teams zorgen voor een goed overzicht van lopende projecten en betrokken medewerkers/diensten. In het voorjaar van 2024 werd de vacature voor projectdirecteur opengesteld binnen de organisatie. 

In 2024 werd de subsidiemanager in gebruik genomen.  Deze tool bestaat uit 3 grote onderverdelingen: Overzicht van alle mogelijke subsidies, Dossieropvolging verzekeren  en Rapportage mogelijkheden. Daarnaast is er ook een kennisbank beschikbaar met relevante info en goede praktijken. De bedoeling is via de subsidiemanager lopende subsidies beter te capteren.

Acties

AP W2.02 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Terug naar navigatie - AP W2.02 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Als organisatie verkrijgen we een goed beeld van de diverse processen binnen onze werking. Overbodige stappen worden geschrapt en complexe processen geoptimaliseerd. De efficiëntiewinsten die hiermee gepaard gaan, kunnen ingezet worden voor de verdere optimalisatie en kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening.
De finaliteit van de procesoptimalisatie zit steeds vervat in de kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening. Met andere woorden: de lasten van een procesoptimalisatie zal nooit een negatieve invloed mogen hebben op de burger, klant en/of partner.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Er werd een analyse gestart met betrekking tot de schoonmaakdienst. Alle verschillende gebouwen waar we schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren, werden in kaart gebracht, inclusief het aantal VTE, de taken (wat, waar, wanneer) en de tijdsbesteding. Hierdoor hebben we een overzichtelijke tabel die toont hoeveel VTE noodzakelijk zijn voor het onderhoud van de gebouwen in vergelijking met de huidige bezetting. De teamverantwoordelijke neemt de inventaris door, past deze aan waar mogelijk en onderzoekt hoe de efficiëntie kan worden verbeterd.

Daarnaast werd ondersteuning geboden aan het kinderdagverblijf om diverse interne processen te optimaliseren. Er werd gekeken naar het digitaliseren van de intakedocumenten en het gebruik van tablets in de dienst. Ook het beheer van de wachtlijst werd verbeterd en verschillende processen werden in kaart gebracht voor het actualiseren van het kwaliteitshandboek.

Door een efficiëntere inzet van personeel binnen de financiële sector is er ruimte vrijgekomen om 0,5 VTE in te zetten ter ondersteuning van de GAS-sanctionerend ambtenaar. De optimalisatie van de verwerking van kassatransacties wordt voorbereid. De nieuwe kassa’s zijn besteld en zullen de komende maanden worden geïmplementeerd. We verwachten een soepelere verwerking (zowel technisch als operationeel), waardoor openstaande taken kunnen worden opgepakt.

Acties

AP W2.03 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Terug naar navigatie - AP W2.03 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We creëren een cultuur waarbij iedere medewerker verantwoordelijkheid opneemt voor de aan hem/haar toevertrouwde taken. Om dit te realiseren analyseren en optimaliseren we de huidige interne procedures en middelen opdat deze bijdragen tot meer eigenaarschap bij onze medewerkers. Concreet wil dit zeggen dat we onze procedures en middelen dusdanig opzetten opdat deze bijdrage tot meer verantwoordelijkheid en bijgevolg een optimalere doelstellingenrealisatie. In het kader van organisatiebeheersing evolueren we – waar mogelijk – naar steekproefsgewijze nacontroles in de plaats van voorcontroles.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Eigenaarschap houdt in dat je je ergens verantwoordelijk voor voelt én deze verantwoordelijkheid ook kan opnemen. Om eigenaarschap te kunnen nemen over je werk, is het nodig dat de doelstellingen gekend zijn en het duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Wanneer dit onvoldoende helder is kan het eigenaarschap niet concreet worden gemaakt.
Uitgangspunt voor het verhogen van eigenaarschap is: waar je verantwoordelijk voor bent (bijv. aansturing van een team, coördinatie van een project of de afhandeling van een taak), daar neem je verantwoordelijkheid voor op. Je neemt de beslissingen, waarbij je (eventueel) advies vraagt aan andere betrokkenen (teamleden, collega’s van andere sectoren, stakeholders). Je krijgt hierover mandaat en legt er rekenschap over af bij je leidinggevende.

Deze manier van werken vraagt om duidelijk vastgelegde manieren van overleg en besluitvorming, die het eigenaarschap kaderen én beschermen. Daarbij is het belangrijk dat je de voortgang van de resultaten regelmatig kan monitoren. Op deze manier kan je tijdig bijsturen indien nodig.
Eigenaarschap vraagt ook om heldere verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de uitvoerende teams, collega’s (binnen en buiten de sector), ondersteunende sectoren, het management en het politiek bestuur. Een helder, betrouwbaar kader, zorgt ervoor dat dat eigenaarschap opgenomen kan worden.

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Het eigenaarschap binnen de organisatie wordt gemonitord aan de hand van een interne bevraging. Zo werd er ook in het voorjaar 2024 een bevraging opgezet  waar 119 medewerkers aan deelnamen.  Het algemeen sentiment omtrent eigenaarschap in de organisatie is positief. We zien dat de organisatie aandacht heeft voor (de groei) van eigenaarschap.  Aandachtspunten in dit kader zijn: de digitale transitie die invloed kan hebben op het eigenaarschap van medewerkers, inzet op bewustmaking blijft nodig en verwachtingen en ambities duidelijk stellen.

Acties

AP W2.04 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Terug naar navigatie - AP W2.04 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De sector Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan in rechtstreekse interactie met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen.
Het ontzorgen van de 3 contactsectoren is de doelstelling van de ondersteunende sectoren. Concreet wil dit zeggen dat zij evolueren naar een proactieve dienstverlening ten aanzien van de contactsectoren. Ingevolge deze benadering zal het voor de contactsectoren makkelijker zijn hun opdracht ten aanzien van onze burgers, klanten en partners te realiseren. Deze visie zal vanuit het bestuur en management gedragen worden en vooropgesteld worden bij beleidsvoering.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan in rechtstreekse interactie met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie en dit door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen.

Ontzorgen betekent letterlijk iemands zorgen wegnemen. In de organisatie staat ontzorgen in het teken van het ondersteunen van de contactsectoren zodat ze hun opdracht ten aanzien van onze burgers, klanten en partners kunnen realiseren.  Na de nulmeting  werden er een aantal acties geformuleerd.

In dit kader werd er in het najaar van 2023 een bevraging opgezet rond ontzorging. De resultaten hebben voor een bijsturing van de acties en nieuwe verbeterpunten gezorgd voor de komende periode. 

Daarnaast werd er gewerkt naar de verdere uitbouw van een transparante financiële rapportages en dashboards via Power BI. Dit bijvoorbeeld rond het bestelbonnen en opvolging van facturatie. 

Er wordt tenslotte ook werk gemaakt van een Sharepoint pagina werd uitgewerkt om organisatiebrede informatie te delen.  De lancering wordt voorzien in het najaar. 

Acties

AP W2.05 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Terug naar navigatie - AP W2.05 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Dienstverlening

Door zowel bij interne- als externe communicatie oog te hebben voor eenvormig- en duidelijkheid werken we aan de herkenbaarheid en doeltreffendheid van onze communicatie.
We werken hierbij niet enkel aan een eenvormige communicatie- en conversatiestijl voor de hele organisatie, maar zorgen ook voor een aangepaste opstelling van de cluster communicatie waardoor we proactief, doeltreffend en efficiënt kunnen communiceren.
Door de interne communicatie te verbeteren verbinden we onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Dit actieplan is volledig gerealiseerd.

Acties

AP W2.06 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Terug naar navigatie - AP W2.06 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We optimaliseren de samenwerking tussen politiek en administratie opdat beslissingen sneller worden gecapteerd en de te bewandelen weg van bij de aanvang duidelijk is. ‘Complexe’ dossiers vanuit de administratie die geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen worden vooraf afgetoetst en doorsproken met de bevoegde schepen(en). Er is regelmatig formeel en informeel overleg om lopende dossiers van nabij op te volgen in beide richtingen. Bij projectmanagement wordt zowel vanuit de administratie als vanuit de politiek iemand afgevaardigd als “eigenaar” van het project.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Alle acties onder dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Er is een systematiek opgezet in kader van strategische, financiële en monitoringsrapportages.

Acties

AP W2.07 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Terug naar navigatie - AP W2.07 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Financiën

Rekening houdend met maatschappelijke en organisatiegerichte veranderingen zal de financiële dienst zich intern op een aangepaste wijze organiseren om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. De voordelen van een geïntegreerde dienst zullen aangegrepen worden om de dienst naar een modern en proactief niveau te tillen.
Een doordacht beheer van de financiële middelen moet ervoor zorgen dat de schulden verder afgebouwd kunnen worden. De financiële dienst maakt jaarlijks een analyse van de financiële situatie ten opzichte van het Vlaams gemiddelde en communiceert duidelijk bij het opnemen van nieuwe leningen of deze doelstelling daarmee al dan niet behaald blijft.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Binnen de sector Financiën worden de interne procedures verder in kaart gebracht en geoptimaliseerd. Zo werd een externe analyse op de leveranciersfacturen uitgevoerd over de afgelopen jaren om eventuele dubbele betalingen te detecteren. Er kwam een zeer goed rapport uit, met zo goed als geen opmerkingen.

In het kader van inzet van personeel zorgde optimalisaties en efficiëntiewinsten voor de mogelijkheid om wat extra capaciteit (0,5vte) in te zetten bij de sanctionerend ambtenaar die begin 2023 GAS 5 ook te verwerken kreeg. 

Het schuldenniveau blijft onder controle en wordt jaarlijks opgevolgd ten aanzien van het Vlaams niveau.

Acties

AP W2.08 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Terug naar navigatie - AP W2.08 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

In eerste instantie zullen we inzetten op benchmarken. We gaan onszelf vergelijken met vergelijkbare besturen op vlak van prestatie, producten, activiteiten, diensten en programma’s met vergelijkbare besturen. De bedoeling is om onze kwaliteit te verhogen en deze af te meten ten aanzien van vergelijkbare besturen.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Op 24 januari werd de Gemeente-Stadsmonitor editie 2024 gelanceerd. Meer dan 400 cijferreeksen tonen wat er reilt en zeilt in elke gemeente of stad in Vlaanderen. Halle ontwikkelde de Powermonitor via Power BI om de resultaten voor Halle te tonen. Het stelde ons in staat de meest opvallende cijfers en evoluties de week na lancering te presenteren. De resultaten vormen ook een belangrijke bron voor de opmaak van de omgevingsanalyse 2024.

Daarnaast werd er in het voorjaar 2024 een benchmark opgezet rond lokale economie met 8 andere lokale besturen. De resultaten van deze benchmark worden verwacht in september. 

De laatste hand werd gelegd aan het warmteplan voor Halle en Beersel.  Tenslotte werd het mobiliteitspakket Mobilze, voor het in kaart brengen van verkeersstromen in gebruik genomen. Dit project werd samen met Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en de politiezone Zennevallei opgezet.

Acties

AP W2.09 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Terug naar navigatie - AP W2.09 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze organisatie daagt zichzelf continu uit om de werking te optimaliseren. Doordat we inzetten op organisatiebeheersing krijgen we meer inzicht in onze sterke punten en werkpunten. Door verbeterpunten te formuleren en concrete stappen te zetten om de werkpunten te optimaliseren zorgen we ervoor dat we onze werking verder professionaliseren.
Daarnaast blijft de stad sterk inzetten op kwaliteitsbeleid om de kwaliteit van onze organisatie en dienstverlening te verbeteren ten aanzien van onze klanten. Het kwaliteitsbeleid omvat de kwaliteitsdoelstellingen van onze organisatie ten aanzien van kwaliteit, alsmede de wegen en de middelen die leiden tot de realisatie ervan.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

In 2019 werd een nieuw organisatiebeheersingsysteem opgezet, dat jaarlijks verder uitgediept wordt via interne focusgroepen (2 thema’s per jaar). In  2024 staan de thema’s ICT, organisatiecultuur en monitoring op te planning om extra te belichten via een interne focusgroep.  De focusgroepen rond ICT en organisatiecultuur werden reeds in het voorjaar 2024 georganiseerd, deze rond monitoring volgt in het najaar. Op basis van deze focusgroepen worden er aanvullende acties opgenomen ter optimalisatie van beide thema’s binnen het organisatiebeheersingssysteem. Omwille van de integrale benadering inzake organisatiebeheersing en beleidsplanning kunnen beiden op gelijke timing geëvalueerd en bijgestuurd worden. 

Er is een systematische opvolging en rapportage omtrent het klachtenbeheer van de stad Halle. Bemerkingen die via klachtenbehandeling worden opgenomen kunnen voor aanpassingen zorgen in de eigen procedures en dit met de bedoeling onze dienst- en hulpverlening te optimaliseren.

De tevredenheidsonderzoeken van het woonzorgcentrum en de lokale dienstencentra werden afgerond en de rapporten werden opgemaakt. Op basis van de resultaten worden verbeterpunten opgenomen in de kwaliteitsplanning. De gezinszorg zal dit jaar, op uitnodiging van het departement zorg, een ervaringsbevraging organiseren  bij de gebruikers waardoor de kwaliteit van de dienst kan gemeten worden tov de andere thuiszorgspelers. Er wordt immers gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten.

In het kinderdagverblijf wordt het kwaliteitshandboek herwerkt en krijgen de procedures een update, met als doel de werking verder te optimaliseren.

Acties

AP W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Terug naar navigatie - AP W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Informatieveiligheid en cyberveiligheid zijn essentiële aspecten voor een lokaal bestuur om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van gegevens te waarborgen. Stad Halle zet in op een cyberveilige digitale dienstverlening en organisatiestructuur.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

In 2023 beëindigde Stad Halle de samenwerking met Haviland voor de aanstelling van een informatieveiligheidsconsulent/data protection officer (DPO). Sindsdien wordt de DPO-functie binnen de eigen diensten op projectbasis georganiseerd via de projectgroep Informatieveiligheid.

In het najaar van 2023 werden op basis van een externe screening voor cyberbeveiliging aanpassingen doorgevoerd in het informaticasysteem. Een nieuwe screening in juni 2024 toonde aanzienlijke verbeteringen.

Fysieke controles op de werkvloer en controle op het gebruik van de kruispuntbank zijn gestart. Daarnaast wordt gewerkt aan een opleiding voor leidinggevenden en verdere documentatie van het verwerkingsregister en het operationeel maken van het bedrijfscontinuïteitsplan.

Acties

Doelstelling W3: Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle wil een aantrekkelijke werkgever zijn. De organisatie wil investeren in strategieën en instrumenten om dit mogelijk te maken. Uitgangspunt daarbij is mensen en middelen optimaal en maximaal inzetten.
De stad wil een dynamische werkgever zijn die inzet op flexibele werkvormen. We willen daarbij verder evolueren naar een meer vraaggestuurd beleid, waarbij de medewerker actief zijn/haar loopbaan in handen neemt.
Een doordachte, boeiende en veelzijdige interne communicatie is noodzakelijk om medewerkers correct te informeren, te motiveren en te verbinden met de organisatie. Door medewerkers sterker bewust te maken van de organisatiedoelstellingen, missie en visie en hen te betrekken bij de organisatie, worden ze naast medewerker ook ambassadeur van de stad.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren.
  • Actieplan W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.
  • Actieplan W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat
  • Actieplan W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.
  • Actieplan W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Terug naar navigatie - AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Halle heeft de ambitie om een dynamische en flexibele organisatie te zijn. Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW) moet een belangrijke plaats innemen in de dagdagelijkse werking van de organisatie.
Om de ambitie van een aantrekkelijke werkgever waar te maken, zijn vernieuwende werkvormen waar mogelijk en opportuun de norm. Een innovatieve en flexibele arbeidsorganisatie neemt immers gepaste initiatieven om de beschikbaarheid, betrokkenheid en creativiteit van haar personeelsleden voortdurend te verbeteren. Hierbij wordt er expliciet aandacht besteed aan het verbeteren van de arbeidsomgeving.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

De acties bij dit actieplan zijn grotendeels gerealiseerd en opgenomen in de dagelijkse werking. Het plaats- en tijdonafhankelijk werken is intussen ingeburgerd, de randvoorwaarden om dit mogelijk te maken zijn gerealiseerd, een deel van het sociaal huis en het administratief centrum OCMW werden intussen verhuurd aan partners,...

Het strategisch vastgoedplan vormt de basis om in de komende jaren te evalueren of er vrije ruimte kan worden vermarkt of verhuurd. 

Acties

AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Terug naar navigatie - AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Een succesvol loopbaanbeleid zorgt ervoor dat medewerker en organisatie elkaar wederzijds versterken. De organisatie moet flexibel kunnen inspelen op continue veranderingen in haar omgeving. Werknemers, alsook de organisatie, zijn op zoek naar hoe ze een loopbaan flexibel kunnen invullen in functie van talenten en ambities. Een loopbaanbeleid draait hierbij niet om het statisch matchen van medewerkers met een bepaalde functie, maar eerder om een dynamische omgang met veranderingen, met aandacht voor groei, werkbaarheid en inzetbaarheid op korte en lange termijn. Het zwaartepunt betreft hierbij een verschuiving van de organisatie naar het individu.
Met deze manier van werken kunnen we de resultaten van de organisatie zo efficiënt als mogelijk bereiken en beschikken we over gemotiveerde medewerkers die hun talenten kunnen inzetten in onze organisatie.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Sterk en klachtig leiderschap blijven belangrijke pijlers. Om leidinggevenden te versterken in hun rol, zijn specifieke coachingtrajecten opgestart. Daarnaast zetten we actief in op het aanscherpen van digitale vaardigheden van onze medewerkers via het project E-inclusie, dat in het najaar van 2023 van start ging. Dit geldt met name voor medewerkers die niet dagelijks met een PC werken. Bovendien zal in het najaar van 2024 opnieuw aandacht worden besteed aan het opstellen van een vormingsplan voor uitvoerende diensten in het werkjaar 2025. 

Acties

AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Terug naar navigatie - AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

We zetten in op een doordacht welzijnsbeleid in onze organisatie. Bij de integratie tussen stad en OCMW werd ervoor gekozen om in te zetten op personeelszorg. De komende zes jaar valideren we dit door meer aandacht te besteden aan het welbevinden/-zijn van onze medewerkers. Dit doen we enerzijds door in te zetten op acties op organisatieniveau (gezondheid, risico-analyse, …) en anderzijds door meer aandacht te besteden aan en ruimte vrij te maken voor de individuele medewerker (sociale dienst, verzuimbeleid, …).

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Er is een nieuwe procedure geïntroduceerd voor deeltijdse werkhervatting, die verder zal worden geoptimaliseerd op basis van praktijkervaringen. Daarnaast wordt er in het najaar een intensief traject opgestart voor langdurig afwezige werknemers, waarbij de mogelijkheid bestaat om een externe jobcoach in te schakelen om re-integratie te bevorderen.

Er is een nieuwe oproep gelanceerd voor vertrouwenspersonen op de werkvloer. In het najaar zal een opleiding worden georganiseerd en wordt er ingezet op bekendmaking van hun rol.

Tot slot wordt de samenwerking met Haviland, de interne preventiedienst op het werk, stopgezet. Deze beëindiging zal effectief zijn vanaf 1 januari 2026, en er worden voorbereidingen getroffen voor een gedegen overdracht en een interne overname van deze dienst.

Acties

AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Ondersteuning

De komende zes jaar willen we ons nog beter op de markt positioneren als aantrekkelijke werkgever. Door het aantrekken van de meest geschikte profielen kunnen we onze organisatiedoelen efficiënter bereiken. Om dit te bereiken nemen we het huidige systeem van werving en selectie onder de loep. We optimaliseren het onthaal van nieuwe medewerkers en zetten onze sterktes in de markt.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

We hebben stappen ondernomen om in het najaar een tweede reeks foto’s te creëren voor de #medewerkersophanden-campagne. Intern hebben we de procedures rond publicatie verder verfijnd, en deze zullen in het najaar worden geëvalueerd en waar nodig aangepast.

In het kader van de ambassadeurswerking #goestingsdealers hebben we onze eerste netwerkdag georganiseerd, waarbij verschillende opleidingen werden aangeboden. In het najaar staat ons tweede evenement gepland.

Bovendien hebben we het flexibele verloningsbudget (cafetariaplan) uitgerold voor alle medewerkers. Naast fietsleasing bieden we nu ook de mogelijkheid om ICT-materiaal en kosten voor de gezondheidsverzekering in te zetten.

Voor het uitwerken van de actie W3.4.6. werd een werkgroep samengesteld en samen met een focusgroep een visienota ontwikkeld met aanbevelingen.

Acties

AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Terug naar navigatie - AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Dienstverlening

We verbeteren de interne communicatie van onze organisatie. We verbinden onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Dit actieplan is volledig gerealiseerd.

Acties

Doelstelling W4: De stad geeft graag het voorbeeld over hoe we onze organisatie en onze stad duurzamer kunnen maken

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle maakt de keuze voor duurzaamheid en klimaat door de transversale doelstelling ‘duurzaamheid’. Deze transversale doelstelling geeft aan dat het thema invloed en impact heeft op verschillende aspecten van de organisatie, waarbij iedereen binnen de organisatie betrokken is. De stad wil graag het voorbeeld geven over hoe we onze organisatie en stad duurzamer kunnen maken. Hierbij worden een aantal onderwerpen met interne focus, zoals het beheer van het patrimonium, aankopen, sensibiliseren van de medewerkers en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) belicht.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Door de eigen organisatie te verduurzamen, vervullen we een voorbeeldfunctie voor de stad’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium
  • Actieplan W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.
  • Actieplan W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel
  • Actieplan W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Terug naar navigatie - AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Als voorbeeldorganisatie nemen we ons eigen patrimonium onder de loep. We moderniseren en innoveren deze gebouwen opdat we duurzamer kunnen omgaan met de schaarse energiemiddelen. De transversale doelstelling duurzaamheid wordt een rode draad doorheen de verdere investeringen die gebeuren in ons patrimonium. Waar mogelijk automatiseren we het energieverbruik. Voornamelijk een verschuiving van het proactief onderhoud van ons patrimonium en energieaudits moeten ons een beter inzicht geven om onze duurzame investeringen ten volle te benutten.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Voor de verschillende gebouwen met een hoog energieverbruik werden energieaudits aangevraagd. De verslagen worden verwacht tegen eind 2024. Op basis van deze verslagen kunnen in de volgende meerjarenplanning gerichte acties gedefinieerd worden om het energieverbruik te verminderen. 

Het strategisch vastgoedplan van het patrimonium is afgerond. Hierdoor hebben we een overzicht van de te plannen ingrepen om te evolueren naar  een koolstofneutraal en duurzaam patrimonium tegen 2050. 

We investeerden maximaal in de uitbreiding van de zonnepanelen op het stadspatrimonium. 

Er wordt ook dit jaar verder proactief geïnvesteerd in het patrimonium om het beheer op een zo efficiënt mogelijke manier te laten gebeuren. 

De overige acties binnen dit actieplan zijn intussen opgenomen in de dagelijkse werking: de energieboekhouding wordt gemonitord, onderhouds- en keuringsverslagen worden opgevolgd, duurzaamheid is een aspect dat bij elke beslissing wordt meegenomen,...

Acties

AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Terug naar navigatie - AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Binnen ons aankoopbeleid gaan we verder dan een duurzaamheidsadvies. We zetten in op nieuwe evoluties zoals een verschuiving naar delen (diensten) in plaats van bezit (materiaal). We analyseren het bestaand wagenpark en durven investeren in nieuwe technologie die duurzaam is.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

De acties om dit actieplan te realiseren zijn intussen afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking.

Acties

AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Terug naar navigatie - AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

Niet enkel door te investeren in technologie en middelen die een verduurzaming inzetten, sensibiliseren we het eigen personeel om duurzaam om te springen met schaarse middelen zoals elektriciteit en water. Ook aandacht voor het eigen afvalbeheer is een belangrijke factor om onze organisatie duurzamer te maken.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

De werkgroep ecoligent  lanceert het "Duurzaam shotje van de maand",  een  initiatief dat toffe duurzame tips & tricks van collega's wil delen,  duurzame feiten over onze organisatie wil delen of goede praktijken wil belichten.  Bedoeling is om te inspireren  en kennis bij te brengen rond duurzaamheid.  Daarnaast wordt er werk gemaakt van een aantal workshops die geïntegreerd worden in de wel-in-je-vel activiteiten voor onze medewerkers in het najaar.

Acties

AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Terug naar navigatie - AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

In september 2015 werden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) formeel aangenomen door de algemene vergadering van de VN met Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. Gedurende de komende 15 jaar vormen de 17 SDGs een kapstok om het lokale beleidsplanningsproces af te stemmen op een duurzame toekomst. De 17 doelstellingen zijn georganiseerd volgens de 5 pijlers van duurzame ontwikkeling: people, prosperity, planet, peace en partnership. Het is een universele agenda die zich richt tot elke actor wereldwijd – overheden, bedrijven, onderwijsinstellingen, verenigingen en individuele burgers – om samen, via partnerschappen, deze doelstellingen te realiseren.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Opvolgingsrapportering 2024:

Dat de stad de SDG’s effectief wil gebruiken als leidraad bij het beleid dat ze voert komt duidelijk tot uiting in het meerjarenplan waarbij alle actieplannen uitdrukkelijk aan deze SDG’s gekoppeld zijn.  Er werd begin 2021, een  eerste  SDG-rapport opgemaakt, obv gekoppelde indicatoren per SDG. Dit werd nadien jaarlijks gerapporteerd. Het monitoringsrapport voor 2024 werd in het voorjaar geagendeerd. 

Het intergemeentelijk SECAP werd goedgekeurd door de gemeenteraad in september 2022. Het plan werd daarop ingediend bij de Europese Unie. In 2023 werd er een eerste keer gerapporteerd over het klimaatplan naar Europa.  We kregen positieve feedback over de rapportage van het SECAP van de Europese Commissie (Convenant of Mayors team). Er zijn verschillende projecten opgestart of reeds lopende die kaderen binnen het SECAP, onder andere:  Opmaak warmtebeleidsplan , Opmaak vastgoedstrategie, Opmaak Regenwater en droogte plan en het onderzoek voor een warmtenet voor De Bres.

Halle ondertekende het LEKP 1.0, LEKP 2.0 en LEKP 2.1.  LEKP 2.1. Uit monitoring van de resultaten kunnen we stellen dat Halle goed scoort voor de algemene doelstellingen, werf 4 (water) en werf 3 (mobiliteit).  We moeten een versnelling hoger schakelen om de doelstellingen te behalen onder werven 1 (vergroenen) en 2 (renovatie en hernieuwbare energie).  Er zal een nieuw project voorgesteld worden om groen op privé domein te stimuleren en te monitoren. Er werd daarnaast ook een samenwerking uitgewerkt met klimaatpunt voor het uitvoeren van een wijkrenovatie inclusief klimaattafels . 

In het najaar zal Halle opnieuw deelnemen aan 'De week van de duurzame gemeenten'.

Acties