Globaal genomen kan gesteld worden in de meeste acties, waar toegankelijkheid als transversaal engagement aan gekoppeld is, deze doelstelling ook behaald werd.
Binnen de sectoren dienstverlening en samenleving werd er nauw samengewerkt tussen verschillende clusters en diensten waardoor sterk ingezet kon worden op de toegankelijkheid, niet enkel op de fysieke toegankelijkheid, maar ook op de andere B’s.
Een greep uit de vele voorbeelden: urban run, de storytelling in communicatie, de nieuwe assistentiewoningen, het dementieterras in het woonzorgcentrum, de begeleiderspas, het Rap op stap kantoor, de initiatieven in G-sport, de blokspot, de spelotheek, de fietsbieb, kijk ik fiets, alle maatregelen en de vaccinatiecampagne i.k.v. corona, uitbreiding van openingsuren van ’t Kadeeke van 6.30 tot 18.30 uur, opstart zorgzame buurt in Buizingen, uitbreiding schoolondersteunende projecten naar basisonderwijs (Plek), brugcoaches tav jongeren die het moeilijk hebben, overkophuis, de brugfiguur onderwijs,…
Een aantal initiatieven/projecten konden opgestart worden door samenwerkingen tussen verschillende diensten: zo werd ‘Digidokter’, een initiatief van de bibliotheek, uitgebreid tot het opzetten van een E-inclusiebeleid met meerdere openbare computerruimtes, waarvan de opstart in 2022 zal gebeuren.
Nieuwe inwoners met een zorgprofiel en/of participatieprofiel worden onthaald en wegwijs geholpen in het welzijns- of vrije tijdsaanbod.
Heel wat diensten maken zelf de reflex om ook specifieke doelgroepen te bereiken, betaalbaarheid mee te nemen in verwezenlijkingen, hun aanbod bekend en bereikbaar te maken.
Bijkomend zijn nog een aantal acties gepland: vb vormingen voor baliepersoneel,…
We vermoeden dat we, als transversale ambassadeurs, niet steeds op de hoogte zijn van inspanningen die geleverd worden door diensten op vlak van de toegankelijkheid. In heel wat acties heerst er het gevoel dat er geen rekening gehouden wordt met de toegankelijkheid, maar mogelijks hebben we er gewoonweg geen weet van.
Waar we tegenaan lopen is de fase waar bij werken aan openbaar domein of stadspatrimonium advies wordt gevraagd omtrent toegankelijkheid en de partners die worden samengebracht omtrent toegankelijkheid. Meermaals wordt de toegankelijkheid pas betrokken is een later stadium, waardoor belangrijke aanpassingen niet meer mogelijk zijn. Tevens worden diverse adviesverleners (vb. Inter, agentschap onroerend erfgoed, fietsersbond, duurzaamheid,…) nog te weinig samen betrokken bij de adviesverlening, waardoor adviezen tegenover elkaar afgewogen moeten worden in plaats van een gemeenschappelijk advies waarin alle aspecten zo goed mogelijk aan bod komen.
Tevens komen niet steeds alle ingewonnen adviezen op de beslissingstafel terecht. Bij bepaalde acties is advies nodig en spelen wellicht andere factoren mee (tijd, vergetelheid, macht der gewoonte), waardoor advies niet wordt gevraagd of nageleefd.
We adviseren dat alle betrokken partijen vanaf de voorontwerpfase samen worden betrokken en bij belangrijke ijkpunten opnieuw samen betrokken worden. Tevens deze adviezen aan het college voorleggen zodat het college kan beslissen met welke aspecten al dan niet rekening gehouden wordt.
In (subsidie/erkennings)reglementen is er eveneens nog heel wat winst te halen op vlak van toegankelijkheid. Als men verenigingen wil aansporen om meer mensen uit specifieke doelgroepen te bereiken, kan in een subsidiereglement opgenomen worden dat extra subsidies toegekend worden per lid/deelnemer met een kom!pas of uit kwetsbare groep, of voor initiatieven genomen om de drempels te verkleinen voor kwetsbare groepen (vluchteling, vreemde herkomst,…)