Transversale engagementen

Naast de 3 beleidsdomeinen werden er 4 transversale engagementen bepaald die als rode draad doorheen de beleidsdomeinen lopen, nl.: • Toegankelijk • Duurzaam • Kindvriendelijk • Innovatief

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Naast de 3 thema's; Dienstverlening & verbinding, Leefbaar & beleving en Wendbare stadsorganisatie werden er 4 transversale engagementen bepaald die als rode draad doorheen alle beleidsdomeinen lopen, nl.:

Toegankelijk
Duurzaam
Kindvriendelijk 
Innovatief 

Deze transversale engagementen zijn evenwaardig aan de 3 beleidsdoelstellingen.

In de acties worden deze transversale engagementen gekoppeld. Op die manier willen we duidelijk maken dat de realisatie van deze actie ook kan bijdragen aan één of meerdere van deze engagementen.

Toegankelijk

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Toegankelijkheid is een breed begrip dat verschillende aspecten omvat, met name fysieke toegankelijkheid (toegankelijkheid van buitenruimte en gebouwen) , toegankelijkheid van informatie en communicatie (taalgebruik, lettertype, jargon, enz. ) en toegankelijke dienstverlening (openingsuren, werking van een onthaal, enz). Dit gebeurt met het oog op de meest kwetsbare burger, zodat het beleid rekening houdt met iedereen.

Bij toegankelijkheid is laagdrempeligheid een basisvereiste. Integrale toegankelijkheid omschreven worden aan de hand van de 7B’s:
- Betaalbaarheid: de dienstverlening houdt rekening met de financiële draagkracht van de burger.

- Begrijpbaarheid: verstaanbaar maken van informatie en deze aanpassen aan de doelgroep. Dit kan zowel op een verbale als op een non-verbale manier.

- Bruikbaarheid: de dienstverlening en de informatie die verstrekt worden komen tegemoet moeten aan de noden van de burger. Onder bruikbaarheid verstaan we ook dat het aanbod moet afgestemd zijn op de behoeften van de burger. Ook de signaalfunctie die door bepaalde clusters wordt opgenomen is een voorbeeld van bruikbaarheid.

- Betrouwbaarheid: dit heeft betrekking op de juistheid van de informatie en dienstverlening. Een onderdeel hiervan is dat men niet eindeloos doorverwezen wordt. Een ander onderdeel van betrouwbaarheid houdt in dat men rekening houdt met enerzijds de privacy van de burger en anderzijds met het positief imago van de organisatie.

- Bereikbaarheid: dit is een kernaspect dat zowel op tijd als op ruimte slaat. Dit kan zowel op de infrastructuur duiden, als op de openingsuren, het e-loket, de decentrale dienstverlening, …

- Bekendheid: dit betekent enerzijds dat het duidelijk moet zijn waar de klant/burger bepaalde informatie of dienstverlening kan terugvinden. Anderzijds slaat dit ook op transparantie en openbaarheid.

- Beschikbaarheid: dit betekent dat er voldoende aanbod moet zijn.

Stand van zaken

Terug naar navigatie - Stand van zaken

Globaal genomen kan gesteld worden in de meeste acties, waar toegankelijkheid als transversaal engagement aan gekoppeld is, deze doelstelling ook behaald werd. 
Binnen de sectoren dienstverlening en samenleving werd er nauw samengewerkt tussen verschillende clusters en diensten waardoor sterk ingezet kon worden op de toegankelijkheid, niet enkel op de fysieke toegankelijkheid, maar ook op de andere B’s.
Een greep uit de vele voorbeelden: urban run, de storytelling in communicatie, de nieuwe assistentiewoningen, het dementieterras in het woonzorgcentrum, de begeleiderspas, het Rap op stap kantoor, de initiatieven in G-sport, de blokspot, de spelotheek, de fietsbieb, kijk ik fiets, alle maatregelen en de vaccinatiecampagne i.k.v. corona, uitbreiding van openingsuren van ’t Kadeeke van 6.30 tot 18.30 uur, opstart zorgzame buurt in Buizingen, uitbreiding schoolondersteunende projecten naar basisonderwijs (Plek), brugcoaches tav jongeren die het moeilijk hebben, overkophuis, de brugfiguur onderwijs,…  
Een aantal initiatieven/projecten konden opgestart worden door samenwerkingen tussen verschillende diensten: zo werd ‘Digidokter’, een initiatief van de bibliotheek, uitgebreid tot het opzetten van een E-inclusiebeleid met meerdere openbare computerruimtes, waarvan de opstart in 2022 zal gebeuren. 
Nieuwe inwoners met een zorgprofiel en/of participatieprofiel worden onthaald en wegwijs geholpen in het welzijns- of vrije tijdsaanbod.
Heel wat diensten maken zelf de reflex om ook specifieke doelgroepen te bereiken, betaalbaarheid mee te nemen in verwezenlijkingen, hun aanbod bekend en bereikbaar te maken.
Bijkomend zijn nog een aantal acties gepland: vb vormingen voor baliepersoneel,…
We vermoeden dat we, als transversale ambassadeurs, niet steeds op de hoogte zijn van inspanningen die geleverd worden door diensten op vlak van de toegankelijkheid. In heel wat acties heerst er het gevoel dat er geen rekening gehouden wordt met de toegankelijkheid, maar mogelijks hebben we er gewoonweg geen weet van.  
Waar we tegenaan lopen is de fase waar bij werken aan openbaar domein of stadspatrimonium advies wordt gevraagd omtrent toegankelijkheid en de partners die worden samengebracht omtrent toegankelijkheid. Meermaals wordt de toegankelijkheid pas betrokken is een later stadium, waardoor belangrijke aanpassingen niet meer mogelijk zijn. Tevens worden diverse adviesverleners (vb. Inter, agentschap onroerend erfgoed, fietsersbond, duurzaamheid,…) nog te weinig samen betrokken bij de adviesverlening, waardoor adviezen tegenover elkaar afgewogen moeten worden in plaats van een gemeenschappelijk advies waarin alle aspecten zo goed mogelijk aan bod komen. 
Tevens komen niet steeds alle ingewonnen adviezen op de beslissingstafel terecht. Bij bepaalde acties is advies nodig en spelen wellicht andere factoren mee (tijd, vergetelheid, macht der gewoonte), waardoor advies niet wordt gevraagd of nageleefd. 
We adviseren dat alle betrokken partijen vanaf de voorontwerpfase samen worden betrokken en bij belangrijke ijkpunten opnieuw samen betrokken worden. Tevens deze adviezen aan het college voorleggen zodat het college kan beslissen met welke aspecten al dan niet rekening gehouden wordt. 
In (subsidie/erkennings)reglementen is er eveneens nog heel wat winst te halen op vlak van toegankelijkheid. Als men verenigingen wil aansporen om meer mensen uit specifieke doelgroepen te bereiken, kan in een subsidiereglement opgenomen worden dat extra subsidies toegekend worden per lid/deelnemer met een kom!pas of uit kwetsbare groep, of voor initiatieven genomen om de drempels te verkleinen voor kwetsbare groepen (vluchteling, vreemde herkomst,…)

Duurzaam

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Duurzaamheid wordt bekeken als alles wat met maatschappelijk verantwoord leven, milieu, ecologie en toekomstgericht denken te maken heeft.  Maar duurzaamheid gaat ook verdere. In september 2015 stelde de algemene vergadering van de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Substainable Goals (SDG's) op.  Deze worden vertaald in 17 doelen die zich reflecteren in vijf grote SDG's thema's : People, planet, Prosperity, Partnership & Peace. 

Halle positioneert zich als een duurzame stad in haar eigen werking en in haar projecten. Als organisatie willen we inzetten op duurzaamheid omdat we als openbaar bestuur een voorbeeldfunctie te vervullen hebben naar de burger en onze medewerkers. Gezien duurzaamheid een interne, maar ook externe focus heeft en bovendien sterk verweven is in met verschillende beleidsdomeinen werd ervoor gekozen om duurzaamheid als transversaal thema op te nemen binnen de meerjarenplanning 2020-2025.

Stand van zaken

Terug naar navigatie - Stand van zaken

Duurzaamheid is een thema dat reeds langere tijd opgevolgd wordt binnen de organisatie. We merken dat medewerkers reeds kennis hebben omtrent het transversale engagement duurzaamheid en hoe ze dit kunnen vertalen in de praktijk, bij het realiseren van eigen acties. Dit komt ook naar voor in organisatiebrede projecten zoals de uitwerking van het Klimaatactieplan. Ook de aanvragen van duurzaamheidsadvies bij de dossieropbouw verloopt vlot. Er is een duidelijke procedure en deze wordt door de meeste medewerkers consequent opgevolgd. 


De koppeling met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen is minder vanzelfsprekend. Hier wordt dan ook de komende jaren verder op ingezet.  Dit zowel naar kennisopbouw, monitoring en opvolging. Als één van de pilootgemeenten in Vlaanderen die zich geëngageerd heeft om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen op te nemen in haar lokaal beleid, heeft Halle ook dit jaar meegedaan aan de ‘Week van de Duurzame gemeente’ en 10 lokale duurzame helden en initiatieven mogen nomineren. Want voor het bouwen van een duurzame stad is de hulp en inzet van inwoners, verenigingen, bedrijven en scholen onontbeerlijk.
De stad maakt bovendien, samen met Sint-Pieters-Leeuw en Beersel werk van een SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan) waarin ze de acties rond de doelstelling van het Burgemeestersconvenant 2030 wil aanpakken. De stad heeft in september 2021 ook het Lokaal Energie en Klimaatpact (LEKP) ondertekend en toont bijgevolg haar engagement om aan de slag te gaan met de vier werven: vergroening, energiebesparende renovaties en hernieuwbare energieprojecten, koolstofvrije (deel)mobiliteit en droogteproblematiek . Een project dat hierin kadert en reeds is opgestart is dat van de ‘Klimaatwijken in Halle’. Hiervoor wordt met verschillende partners gewerkt aan een project rond ontharding, vergroening en verblauwing. Samen met de buurtbewoners van Don Bosco en Nieuw-Rodenem zullen er concrete ideeën worden uitgewerkt voor hun wijk. Een ander project dat eerder kadert binnen de derde werf van het Pact, koolstofvrije (deel)mobiliteit, is de samenwerking tussen de stad en Cambio die sinds oktober 2021 van start is gegaan en autodelen wil promoten. Buiten deze samenwerkingen bestaan er in Halle trouwens ook nog  andere initiatieven die autodelen mogelijk maken. 


Zoals eerder aangegeven, wil de stad binnen diverse clusters werken aan duurzaamheid samen met inwoners, partners, verenigingen en organisaties. Dit uit zich ook in haar deelname aan het project ‘Verenigd voor het Klimaat’ van Ecolife, waarmee ze verenigen wil aanmoedigen om actief bij te dragen aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen. Via dit traject hoopt Halle ook inzicht te verkrijgen in het verbruik van een aantal verenigingen en een aantal haalbare acties uit te werken om hun werking te verduurzamen. Om het groene karakter te vergroten en de biodiversiteit te verhogen geeft de stad bovendien subsidies voor de aanleg en het onderhouden van kleine landschapselementen (hagen, bomen, poelen) en klimplanten die zichtbaar zijn vanaf de straatkant. De stad heeft ook een digitale tool, Natuubuur, gelanceerd die burgers toegang geeft tot een lijst van 20 klimaatadaptieve maatregelen die ze kunnen ondernemen om hun eigen woning te verduurzamen. Halle kent ook lokale initiatieven zoals Plan Boommarter. Dit initiatief heeft voor ogen om de natuur in en rond Halle te vergroten door grote en kleine stukken natuur te laten groeien en met elkaar te verbinden. Met dank aan de actieve partners binnen het Plan Boommarter zijn er sinds 2019 maar liefst  62.729 bomen in Halle aangeplant. Verder is er ook het project Zinderende Zenne waarin verschillende deelprojecten reeds zichtbaar zijn en verder worden uitgewerkt zoals onder andere de Zenneterrassen, het Zennepad en het landschapspark. Deze worden gekenmerkt door de Zenne als blauwgroene drager en dragen bij aan een duidelijke Halse identiteit met oog voor een beter leef- en woonkwaliteit. 


Er is op vlak van duurzaamheid al heel veel in beweging gezet en we geloven dat het een belangrijke plaats heeft binnen de organisatie. In samenwerking met de andere transversale ambassadeurs, hopen we duurzaamheid steeds mee te kunnen nemen in onze toekomstige projecten. 

Kindvriendelijk

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Een kindvriendelijke stad verbindt zich ertoe de rechten van het kind te realiseren op alle beleidsdomeinen.
Hierbij worden 4 uitgangspunten gehanteerd:


- In een kindvriendelijke stad zijn kinderen en jongeren volwaardige medeburgers. Ze zijn niet enkel de toekomst, ze zijn ook - en vooral - het nu. Ze hebben dus het recht om actief mee vorm te geven aan de stad en haar samenleving.

- Kindvriendelijkheid gaat over alle levensdomeinen van kinderen en jongeren en heeft dus consequenties voor alle beleidsdomeinen. Dit wordt duidelijk zichtbaar binnen de meerjarenplanning door kindvriendelijkheid als transversaal thema toe te passen.

- De implementatie van kinderrechten zijn geen doel ‘an sich’, wel kunnen ze gehanteerd worden als hefboom voor verandering. Daarenboven moeten kinderrechten steeds binnen de reële context gezien worden. Kindvriendelijkheid is een dynamisch, veranderlijk proces waarin steeds nieuwe aspecten en uitdagingen worden toegevoegd.

- Kindvriendelijkheid kan gehanteerd worden als barometer voor een goed lokaal beleid dat onder andere de leefbaarheid voor iedereen verhoogt. De lat leggen op niveau van de meest kwetsbare burgers, o.a. kinderen, maakt dat het beleid iedereen in ogenschouw neemt.

Stand van zaken

Terug naar navigatie - Stand van zaken

De stad ontving in 2018 het label kindvriendelijke stad en in dit kader stond in 2021 een tussentijdse evaluatie op de planning. De jury gaf mee dat de stad nog sterk focust op strategie, maar ook moet meegeven wat er gebeurd op operationeel vlak. Verder adviseerde de jury om in 2024 te gaan voor een verlening van het label. Dit wil zeggen dat er op heden genoeg draagvlak is om het kindvriendelijke verhaal in Halle verder te zetten. 

Op vlak van kinderopvang creëerde de stad extra plaatsen door de oprichting van kinderdagverblijf ’t Kadeeke in het woonzorgcentrum Zonnig Huis. Ook wordt een samenwerking met Woonpunt Zennevallei gestart om in Lembeek 36 extra plaatsen te creëren ren in de toekomst. Op vlak van onderwijs werd het P.L.E.K project opgestart, een schoolondersteunend project in het basisonderwijs. Er werd jongerenkunst geïntegreerd in het landschapspark, met de komst van het graffiti kunstwerk aan Pacapime en er werd een Rap op Stap kantoor opgericht. 
Een aantal projecten rond kindvriendelijkheid werden opgestart en komen tot uitvoering in 2022. Zo bijvoorbeeld de kindvriendelijke inrichting van stadsgebouwen (met aandacht voor toiletten, wachtruimten en voedingsruimten), het verbouwen van de zolder in het Kasteeldomein tot verenigingslokaal en het realiseren van een waterspeeltuin. 

Innovatief

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Innovatie gaat over het toepassen van nieuwe technologieën en nieuwe ideeën in producten, diensten en processen, om waarde te creëren voor de gemeenschap. Bij de stad bekijken we hoe de stedelijke werking zich slimmer kan organiseren. We willen innovatieve ideeën en technologieën inzetten om doelstellingen beter te realiseren.
De organisatie wil onderzoek verrichten naar de meerwaarde van innovatieve technologieën voor diverse stedelijke processen en diensten. Hiermee is innovatie een thema dat doorheen verschillende aspecten en doelstellingen van onze organisatie loopt. Omwille van deze reden is ervoor gekozen om innovatie als transversaal thema te belichten binnen de strategische meerjarenplanning.

Stand van zaken

Terug naar navigatie - Stand van zaken

Innovatie wordt meer en meer een gekend begrip binnen de organisatie. Voornamelijk door diensten en collega’s die bij een concreet innovatietraject betrokken worden of binnen een bestaand projectidee een innovatieve insteek willen toevoegen. Hieronder worden enkele van deze projecten toegelicht: 


De eerste sensoren binnen het PIO duurzaam gedragen straatlicht project werden geplaatst en een digitaal infobord van Clear Channel werd geïnstalleerd. Deze twee cases werkten duidelijk inspirerend en gaven de start aan verschillende projecten met een gelijkaardige insteek. 

Hoewel nog niet allemaal geïmplementeerd, werd in 2021 de start gegeven voor het installeren van een digitaal scherm aan de inkom van het stadhuis in samenwerking met het Stadskantoor. Op die manier kunnen verplichte documenten en informatieve berichten op een dynamische manier gedeeld worden met de burger. Het is de bedoeling dit scherm in de toekomst ook interactief te maken.

Op gebied van sensoren werd tijdens dit jaar het PIO project zo goed als volledig geïnstalleerd. Naast het dynamisch aansturen van de verlichting (het juiste licht op het juiste moment verkrijgen) experimenteren we hier met volgverlichting, faunavriendelijke verlichting en geluidsensoren. Daarnaast  werd er ook verder gebouwd aan het Telraamplatform samen met de dienst Mobiliteit en werd de start gegeven voor een project rond wegdekmonitoring met de collega’s van Openbare Werken. 

Tenslotte waren er in 2021 ook een heleboel innovatiesubsidies. Verschillende collega’s zochten contact op en diverse projecten werden ingediend voor verschillende oproepen, waaronder City of Things call 2021 (project Slimme infoborden getrokken door Halle en project Slimme Markten getrokken door Hasselt), Gemeente zonder gemeentehuis (Project Phygital loket, Stedelijke App en optimalisatie beleidsportaal) en Slimme Regio waar een samenwerking met Haviland in het kader van luchtkwaliteit bekeken wordt.