Wendbare stadsorganisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Omschrijving (toelichting)

De stad Halle wil evolueren tot een meer wendbare stadsorganisatie. Door te evolueren naar een reactieve, flexibele en vernieuwende organisatie kunnen we inspelen op de steeds veranderende context, waar we als stad onderhevig aan zijn.


De organisatiestructuur en -cultuur van stad Halle garanderen hierbij niet alleen een optimaal kwaliteitsvol rendement maar ook een wendbare opstelling en juiste rolinname van de organisatie ten aanzien van het beleid. De opportuniteiten van de integratie tussen stad en OCMW worden hierbij ten volle benut. In onze wendbare organisatie stappen we af van het strikt lineair proces en bouwen we aan een flexibele opstelling. We zorgen ervoor dat de missie en strategie doorleefd zijn en zien dit als een richtinggevend kader doorheen het handelen.

Doelstelling W1: Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Omschrijving (toelichting)

De doelstellingen van de organisatie zijn dynamisch en doorleefd. Ze geven aan wat de prioriteiten zijn van de organisatie zijn en geven hiermee richting aan. Ze vormen dan ook de toetssteen voor het opzetten van acties en projecten.
Om te weten of het bestuur op koers zit om de doelstellingen te bereiken is het noodzakelijk om systematische en continu relevante gegevens te verzamelen. Deze monitoring zorgt ervoor het bestuur en de medewerkers zicht krijgen op de doelstellingenrealisatie doorheen de legislatuur. Communicatie over deze doelstellingenrealisatie draagt hiermee bij aan de betrokkenheid bij de organisatiedoelstelling en de realisatie ervan.
De doelstellingenrealisatie wordt ondersteund door de doorgedreven inzet op efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit binnen de gehele organisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Omschrijving (toelichting)

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd’:

  • Actieplan W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen
  • Actieplan W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid
  • Actieplan W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Binnen deze doelstelling zijn er geen prioritaire actieplannen bepaald.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Terug naar navigatie - AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze medewerkers zijn betrokken bij de organisatie: zij geven duidelijk aan aan welke beleidsdoelstellingen zij vanuit hun functie bijdragen. Van bij de start zal reeds in vacatures een koppeling gemaakt worden tussen de vacante functie en de strategische meerjarenplanning.
Zowel bij interne als externe communicatie hebben we steeds oog voor de strategische doelen van onze organisatie.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024: 

Het communiceren over de beleidsdoelstellingen is nu onderdeel van de dagelijkse werking. 

De overige acties binnen dit actieplan zijn de afgelopen jaren afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking.

Acties

AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Terug naar navigatie - AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De transversale doelstellingen innovatie, kindvriendelijk-, toegankelijk- en duurzaamheid zijn vaste waarden binnen onze organisatie. We denken vanuit deze transversale doelen en stemmen ons handelen hierop af.
Teneinde dit actieplan te onderstrepen worden medewerkers aangeduid die als ambassadeurs worden ingezet in onze organisatie. Hun missie is om een methodiek op te zetten die bijdraagt aan de realisatie van het omschreven actieplan. In de huidige meerjarenplanningen worden de transversale doelstellingen – indien van toepassing – reeds gekoppeld aan iedere actie. Op die manier wordt het duidelijk dat deze actie niet enkel bijdraagt aan de realisatie van het actieplan en de doelstelling, maar ook bijdraagt aan de realisatie van de transversale doelstellingen.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024: 

Het communiceren over de transversale engagementen duurzaamheid, toegankelijkheid, kindvriendelijkheid en innovatie is nu onderdeel van de dagelijkse werking. Er zijn ambassadeurs aangesteld voor deze engagementen die diensten kunnen adviseren en ondersteunen.

De overige acties binnen dit actieplan zijn de afgelopen jaren afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking.

Acties

AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Terug naar navigatie - AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Doelstellingenrealisatie is primordiaal in deze legislatuur. Om dit te bereiken vertrekken we vanuit een organisatievisie en -missie. De samenwerking tussen het college van burgemeester en schepenen en de administratie kreeg een andere invulling en werd nauwer en flexibeler.

Het doel is enerzijds efficiënter en effectiever te kunnen handelen/werken door onder andere de wederzijdse verwachtingen van bij het begin duidelijk te maken en anderzijds de voortgangscontrole van de acties opgenomen in het jaaractieplan nauwgezet te kunnen opvolgen.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024: 

Er werd verder gewerkt aan het opzetten van een methodiek om systematisch en continu relevante gegevens te verzamelen en te monitoren of de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd en de werking goed verloopt. Deze gegevens worden overzichtelijk gemaakt in Power BI dashboards, die worden besproken op het platform 'organisatie in cijfers'. In 2024 werden de bestaande dashboards geüpdatet en nieuwe dashboards toegevoegd.

In 2024 werden verschillende acties ondernomen om in te spelen op nieuwe beschikbare technologieën en deze te integreren in de dagelijkse werking, zoals de aankoop van Copilot-licenties en Project AImPower.

De overige acties die werden gedefinieerd om dit actieplan te realiseren, werden de voorbije jaren afgerond.

Acties

Doelstelling W2: Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Omschrijving (toelichting)

De huidige processen en interne samenwerkingsvormen worden onder de loep genomen. We vertrekken hierbij vanuit het perspectief van de klant/gebruiker/inwoner. Waar nodig en wenselijk worden de processen hertekend of bijgestuurd zodat ze optimaal bijdragen aan een effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Omschrijving (toelichting)

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie’(? Prioritair beleid):

  • Actieplan W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden
  • Actieplan W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend
  • Actieplan W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.
  • Actieplan W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren
  • Actieplan W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)
  • Actieplan W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek
  • Actieplan W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen
  • Actieplan W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken
  • Actieplan W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie
  • Actieplan W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W2.01 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Terug naar navigatie - AP W2.01 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze stadsdiensten evolueren naar een projectorganisatie. We spreken niet langer van taken, maar wel van projecten, die een integrale benadering krijgen. Over de grenzen heen en samen, werken we aan doelstellingen en dit niet vanuit één bepaalde een sector, cluster of team, maar vanuit een project en een gezamenlijke doelstelling.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024: 

Projectmatig werken biedt het voordeel van een meer resultaatgerichte aanpak en draait in eerste instantie om het creëren van duidelijkheid: duidelijkheid over de doelstellingen, het resultaat en de manier waarop dat resultaat behaald zal worden. Er is een basis projectaanpak opgesteld, afgestemd op de werking van stad Halle, om samenwerking op projectmatige basis tussen entiteiten (sectoren, clusters, teams, enz.) te bevorderen. Deze aanpak is bedoeld om te komen tot een efficiëntere en effectievere projectmatige werking binnen de organisatie en biedt de projectleiding een duidelijk kader en steun in de rug.

In 2024 werd de overstap gemaakt van lijndirecteurs naar projectdirecteurs en werden de afdelingen herbekeken, waardoor het merendeel van de acties werd gerealiseerd.

De nieuwe schietstand van de politiezone Zennevallei staat in de startblokken; de projectaanvraag is aangemaakt.

Acties

AP W2.02 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Terug naar navigatie - AP W2.02 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Als organisatie verkrijgen we een goed beeld van de diverse processen binnen onze werking. Overbodige stappen worden geschrapt en complexe processen geoptimaliseerd. De efficiëntiewinsten die hiermee gepaard gaan, kunnen ingezet worden voor de verdere optimalisatie en kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening.
De finaliteit van de procesoptimalisatie zit steeds vervat in de kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening. Met andere woorden: de lasten van een procesoptimalisatie zal nooit een negatieve invloed mogen hebben op de burger, klant en/of partner.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

Het merendeel van de acties is gerealiseerd of bevindt zich in de laatste fase van uitvoering. De processen voor on- en offboarding, opmaak en bijhouden van personeelsformatie zijn geoptimaliseerd, evenals het proces voor uitgaande post en het digitaal ondertekenen van documenten.

Het aanvragen en betalen van conformiteitsattesten is gedigitaliseerd.

Het aanvullen van nieuwe verordenende plannen in het uitwisselingsplatform DSI is nu onderdeel van de reguliere werking.

Het business continuity plan is in kaart gebracht.

De acties zullen in 2025 afgewerkt en gefinaliseerd worden, waardoor er geen strategische wijzigingen of verschuivingen nodig zijn.

Acties

AP W2.03 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Terug naar navigatie - AP W2.03 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We creëren een cultuur waarbij iedere medewerker verantwoordelijkheid opneemt voor de aan hem/haar toevertrouwde taken. Om dit te realiseren analyseren en optimaliseren we de huidige interne procedures en middelen opdat deze bijdragen tot meer eigenaarschap bij onze medewerkers. Concreet wil dit zeggen dat we onze procedures en middelen dusdanig opzetten opdat deze bijdrage tot meer verantwoordelijkheid en bijgevolg een optimalere doelstellingenrealisatie. In het kader van organisatiebeheersing evolueren we – waar mogelijk – naar steekproefsgewijze nacontroles in de plaats van voorcontroles.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De acties binnen dit actieplan zijn de afgelopen jaren afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking.

Acties

AP W2.04 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Terug naar navigatie - AP W2.04 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De sector Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan in rechtstreekse interactie met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen.
Het ontzorgen van de 3 contactsectoren is de doelstelling van de ondersteunende sectoren. Concreet wil dit zeggen dat zij evolueren naar een proactieve dienstverlening ten aanzien van de contactsectoren. Ingevolge deze benadering zal het voor de contactsectoren makkelijker zijn hun opdracht ten aanzien van onze burgers, klanten en partners te realiseren. Deze visie zal vanuit het bestuur en management gedragen worden en vooropgesteld worden bij beleidsvoering.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan direct in contact met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie en dit door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen. Ontzorgen betekent letterlijk iemands zorgen wegnemen. Binnen de organisatie betekent dit het ondersteunen van de contactsectoren zodat zij hun taken voor burgers, klanten en partners kunnen uitvoeren. Na de nulmeting zijn er verschillende acties geformuleerd.

SharePoint is uitgerold en bekend gemaakt.

In 2024 is een nieuw ICT-netwerk opgezet.

Het bewaren en beheren van het papieren en digitale archief is nog volop bezig.

De uitbouw van transparante financiële rapportages en dashboards via Power BI wordt in 2025 verder uitgebreid, wat de timing van acties W2.4.3, W2.4.5 en W2.4.6 verruimt.

Acties

AP W2.05 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Terug naar navigatie - AP W2.05 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Dienstverlening

Door zowel bij interne- als externe communicatie oog te hebben voor eenvormig- en duidelijkheid werken we aan de herkenbaarheid en doeltreffendheid van onze communicatie.
We werken hierbij niet enkel aan een eenvormige communicatie- en conversatiestijl voor de hele organisatie, maar zorgen ook voor een aangepaste opstelling van de cluster communicatie waardoor we proactief, doeltreffend en efficiënt kunnen communiceren.
Door de interne communicatie te verbeteren verbinden we onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De acties binnen dit actieplan zijn de afgelopen jaren afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de communicatie, zowel wat betreft stijl als de gebruikte kanalen.

Acties

AP W2.06 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Terug naar navigatie - AP W2.06 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We optimaliseren de samenwerking tussen politiek en administratie opdat beslissingen sneller worden gecapteerd en de te bewandelen weg van bij de aanvang duidelijk is. ‘Complexe’ dossiers vanuit de administratie die geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen worden vooraf afgetoetst en doorsproken met de bevoegde schepen(en). Er is regelmatig formeel en informeel overleg om lopende dossiers van nabij op te volgen in beide richtingen. Bij projectmanagement wordt zowel vanuit de administratie als vanuit de politiek iemand afgevaardigd als “eigenaar” van het project.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

Er is een systematiek opgezet voor strategische, financiële en monitoringsrapportages. De overige acties binnen dit actieplan zijn de afgelopen jaren afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking.

Acties

AP W2.07 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Terug naar navigatie - AP W2.07 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Financiën

Rekening houdend met maatschappelijke en organisatiegerichte veranderingen zal de financiële dienst zich intern op een aangepaste wijze organiseren om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. De voordelen van een geïntegreerde dienst zullen aangegrepen worden om de dienst naar een modern en proactief niveau te tillen.
Een doordacht beheer van de financiële middelen moet ervoor zorgen dat de schulden verder afgebouwd kunnen worden. De financiële dienst maakt jaarlijks een analyse van de financiële situatie ten opzichte van het Vlaams gemiddelde en communiceert duidelijk bij het opnemen van nieuwe leningen of deze doelstelling daarmee al dan niet behaald blijft.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024: 

De dienst Financiën ontwikkelt zich verder tot een moderne en proactieve dienst door op taakniveau aanpassingen door te voeren en verschillende optimalisatiekansen te benutten. In 2024 werden bijvoorbeeld nieuwe kassa’s geïnstalleerd binnen de woonzorg, wat leidde tot efficiëntiewinst in zowel zorg als financiën.

Daarnaast wordt er verder ingezet op Peppol voor elektronische facturatie en het verbeteren van de snelheid van betaaltermijnen door middel van rapportering.

Een andere belangrijke stap is de multifunctionele inzet van personeel binnen de dienst, waarbij de back-upmogelijkheden verder zijn uitgebreid. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en veerkracht binnen het team.

Op het gebied van financiële middelen blijft het doel om de schulden onder het Vlaams gemiddelde te houden.

Acties

AP W2.08 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Terug naar navigatie - AP W2.08 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

In eerste instantie zullen we inzetten op benchmarken. We gaan onszelf vergelijken met vergelijkbare besturen op vlak van prestatie, producten, activiteiten, diensten en programma’s met vergelijkbare besturen. De bedoeling is om onze kwaliteit te verhogen en deze af te meten ten aanzien van vergelijkbare besturen.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

Mobilize mobiliteitsplatform werd in gebruik genomen.  Bezoekerstellingen in het stadscentrum werden bestendigd en uitgebreid.  

Het project AImPower, waarbij AI-toepassingen worden geïntegreerd in ons huidige meldingenbeheersysteem samen met de gemeenten Grimbergen en Tienen, Odisee hogeschool, Thomas More hogeschool, Delaware en het Kenniscentrum Data & Maatschappij, is nog lopende. Er is een PIO-traject met VLAIO opgestart om AI in te zetten om medewerkers te ondersteunen bij het behandelen van burgermeldingen.

Acties

AP W2.09 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Terug naar navigatie - AP W2.09 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze organisatie daagt zichzelf continu uit om de werking te optimaliseren. Doordat we inzetten op organisatiebeheersing krijgen we meer inzicht in onze sterke punten en werkpunten. Door verbeterpunten te formuleren en concrete stappen te zetten om de werkpunten te optimaliseren zorgen we ervoor dat we onze werking verder professionaliseren.
Daarnaast blijft de stad sterk inzetten op kwaliteitsbeleid om de kwaliteit van onze organisatie en dienstverlening te verbeteren ten aanzien van onze klanten. Het kwaliteitsbeleid omvat de kwaliteitsdoelstellingen van onze organisatie ten aanzien van kwaliteit, alsmede de wegen en de middelen die leiden tot de realisatie ervan.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

In 2024 stonden de thema's facilitaire middelen, ICT en monitoring centraal als focusgroepen. Daarmee zijn alle thema's uit de leidraad aan bod gekomen. Facilitaire middelen heeft een maturiteitsscore van 3, terwijl monitoring en ICT een lagere score van 2 hebben, wat wijst op de nood aan gerichte acties. Op basis van de focusgroepen zijn aanvullende acties opgenomen ter optimalisatie van deze drie thema's binnen het organisatiebeheersingssysteem. In 2025 staat een zelfevaluatie van alle tien thema's uit de leidraad gepland. De resultaten van deze zelfevaluatie zullen worden gebruikt om het huidige kader van organisatiebeheersing te evalueren en bij te werken, en zullen dienen als nulmeting voor de komende jaren.

De tevredenheidsonderzoeken van het woonzorgcentrum en de lokale dienstencentra zijn afgerond en de rapporten zijn opgemaakt. Op basis van de resultaten worden verbeterpunten opgenomen in de kwaliteitsplanning.

De gezinszorg organiseerde in 2024, op uitnodiging van het departement zorg, een ervaringsbevraging bij de gebruikers, waardoor de kwaliteit van de dienst kan worden gemeten ten opzichte van andere thuiszorgspelers. Er wordt gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten.

In het kinderdagverblijf wordt het kwaliteitshandboek herwerkt en krijgen de procedures een update, met als doel de werking verder te optimaliseren. De procedures voor de kinderopvang worden opgemaakt door de begeleidsters onder begeleiding van de staf samenleving. De update van het kwaliteitshandboek zal gebundeld worden, met als streefdatum september 2025.

Acties

AP W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Terug naar navigatie - AP W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Informatieveiligheid en cyberveiligheid zijn essentiële aspecten voor een lokaal bestuur om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van gegevens te waarborgen. Stad Halle zet in op een cyberveilige digitale dienstverlening en organisatiestructuur.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024: 

In het veiligheidsplan, opgesteld door de projectgroep informatieveiligheid en gevalideerd door de informatieveiligheidscel, is een set aan acties en initiatieven opgenomen met betrekking tot bewustzijn, werking en wettelijke verplichtingen. Deze elementen moeten ervoor zorgen dat wij als organisatie een hogere maturiteit behalen op het gebied van privacy en cybersecurity.

In dit kader werd in het voorjaar een nieuwe cybersecurity audit uitgevoerd, waaruit een beperkt aantal technische aanbevelingen naar voren kwamen. De procedure voor in- en uitdiensttreding werd geüpdatet en het bedrijfscontinuïteitsplan verder uitgewerkt.

Het pakket Phished werd verder ingezet ter ondersteuning van de informatie- en sensibiliseringscampagne voor medewerkers. In juni 2024 werd Secure DNS aangekocht.

Ter voorbereiding van het business continuity plan werden de bedrijfsprocessen geïnventariseerd en werd een inschatting gemaakt van hun kritieke karakter.

De acties zullen in 2025 afgewerkt en gefinaliseerd worden, waardoor er geen strategische wijzigingen of verschuivingen nodig zijn.

Acties

Doelstelling W3: Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Omschrijving (toelichting)

De stad Halle wil een aantrekkelijke werkgever zijn. De organisatie wil investeren in strategieën en instrumenten om dit mogelijk te maken. Uitgangspunt daarbij is mensen en middelen optimaal en maximaal inzetten.
De stad wil een dynamische werkgever zijn die inzet op flexibele werkvormen. We willen daarbij verder evolueren naar een meer vraaggestuurd beleid, waarbij de medewerker actief zijn/haar loopbaan in handen neemt.
Een doordachte, boeiende en veelzijdige interne communicatie is noodzakelijk om medewerkers correct te informeren, te motiveren en te verbinden met de organisatie. Door medewerkers sterker bewust te maken van de organisatiedoelstellingen, missie en visie en hen te betrekken bij de organisatie, worden ze naast medewerker ook ambassadeur van de stad.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Omschrijving (toelichting)

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren.
  • Actieplan W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.
  • Actieplan W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat
  • Actieplan W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.
  • Actieplan W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Terug naar navigatie - AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Halle heeft de ambitie om een dynamische en flexibele organisatie te zijn. Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW) moet een belangrijke plaats innemen in de dagdagelijkse werking van de organisatie.
Om de ambitie van een aantrekkelijke werkgever waar te maken, zijn vernieuwende werkvormen waar mogelijk en opportuun de norm. Een innovatieve en flexibele arbeidsorganisatie neemt immers gepaste initiatieven om de beschikbaarheid, betrokkenheid en creativiteit van haar personeelsleden voortdurend te verbeteren. Hierbij wordt er expliciet aandacht besteed aan het verbeteren van de arbeidsomgeving.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De acties binnen dit actieplan zijn grotendeels gerealiseerd en opgenomen in de dagelijkse werking. Plaats- en tijdonafhankelijk werken is inmiddels ingeburgerd, en de randvoorwaarden om dit mogelijk te maken zijn gerealiseerd. Een deel van het sociaal huis en het administratief centrum OCMW zijn inmiddels verhuurd aan partners.

Het strategisch vastgoedplan vormt de basis om de komende jaren te evalueren of er vrije ruimte kan worden vermarkt of verhuurd.

Acties

AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Terug naar navigatie - AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Een succesvol loopbaanbeleid zorgt ervoor dat medewerker en organisatie elkaar wederzijds versterken. De organisatie moet flexibel kunnen inspelen op continue veranderingen in haar omgeving. Werknemers, alsook de organisatie, zijn op zoek naar hoe ze een loopbaan flexibel kunnen invullen in functie van talenten en ambities. Een loopbaanbeleid draait hierbij niet om het statisch matchen van medewerkers met een bepaalde functie, maar eerder om een dynamische omgang met veranderingen, met aandacht voor groei, werkbaarheid en inzetbaarheid op korte en lange termijn. Het zwaartepunt betreft hierbij een verschuiving van de organisatie naar het individu.
Met deze manier van werken kunnen we de resultaten van de organisatie zo efficiënt als mogelijk bereiken en beschikken we over gemotiveerde medewerkers die hun talenten kunnen inzetten in onze organisatie.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:  

Er werd verder ingezet op sterk en krachtig leiderschap en het actief aanscherpen van digitale vaardigheden van onze medewerkers via het project E-inclusie. Daarnaast werden de nodige stappen ondernomen om een vormingsplan op te stellen voor het werkjaar 2025 voor onze uitvoerende diensten.

Volgens de huidige planning zullen de acties in 2025 afgewerkt en gefinaliseerd worden.

Acties

AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Terug naar navigatie - AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

We zetten in op een doordacht welzijnsbeleid in onze organisatie. Bij de integratie tussen stad en OCMW werd ervoor gekozen om in te zetten op personeelszorg. De komende zes jaar valideren we dit door meer aandacht te besteden aan het welbevinden/-zijn van onze medewerkers. Dit doen we enerzijds door in te zetten op acties op organisatieniveau (gezondheid, risico-analyse, …) en anderzijds door meer aandacht te besteden aan en ruimte vrij te maken voor de individuele medewerker (sociale dienst, verzuimbeleid, …).

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:  

De acties binnen dit actieplan zijn opgestart, in uitvoering en bijna afgerond.

Rond het aanwezigheidsbeleid en het welbevinden van onze medewerkers zijn nieuwe initiatieven uitgewerkt. We stappen af van individuele ondersteuning en zetten in op preventie, informeren en doorverwijzen. Daarnaast zorgen we voor voldoende ondersteuning van onze leidinggevenden, zodat zij de nodige tools hebben om gepast te reageren in bepaalde situaties. In 2024 werd een jaarkalender opgesteld met thematische items die we jaarlijks willen belichten, in samenwerking met GEKA en Sport. De acties voor inwoners vertalen we, waar relevant, naar interne medewerkers om hen te informeren, preventief te werken en door te verwijzen.

We onderzoeken de mogelijkheid om toe te treden tot het EAP-systeem (in samenwerking met Idewe) om medewerkers psychologische hulp te bieden door dit volledig uit te besteden.

Voor interne preventie is een opleidingstraject gestart door de deskundige interne preventie, zodat wij vanaf 1 januari 2026 interne preventie in eigen beheer kunnen vormgeven.

In het najaar van 2024 wordt het dossier voor de gunning van de arbeidsgeneeskundige dienst opnieuw opgestart, aangezien de looptijd van de gunning in 2025 is verstreken. In 2025 zal een nieuwe bevraging voor de psychosociale risicoanalyse worden uitgevoerd als eindmeting van deze meerjarenplanning en als nulmeting voor de nieuwe MJP.

De acties zullen in 2025 afgewerkt en gefinaliseerd worden.

Acties

AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Ondersteuning

De komende zes jaar willen we ons nog beter op de markt positioneren als aantrekkelijke werkgever. Door het aantrekken van de meest geschikte profielen kunnen we onze organisatiedoelen efficiënter bereiken. Om dit te bereiken nemen we het huidige systeem van werving en selectie onder de loep. We optimaliseren het onthaal van nieuwe medewerkers en zetten onze sterktes in de markt.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De acties binnen dit actieplan zijn opgestart, in uitvoering en bijna afgerond.

Zowel op het vlak van employer branding als duurzame fietsmobiliteit zijn nieuwe campagnes uitgewerkt en uitgerold.

Daarnaast is het onboardingproces geoptimaliseerd en hebben we een onderzoek verricht naar diversiteit op de werkvloer.

De acties zullen in 2025 afgewerkt en gefinaliseerd worden.

Acties

AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Terug naar navigatie - AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Dienstverlening

We verbeteren de interne communicatie van onze organisatie. We verbinden onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De campagne #Hallegeeftgoesting, die in 2023 werd opgestart, werd in 2024 voortgezet en resulteerde onder andere in een nieuwe "medewerkers op handen" campagne.

Met de "goestingsdealers" betrekken we interne medewerkers bij de werking (participatie) en dragen we de boodschap "Hallegeeftgoesting" zowel intern als extern uit.

In het kader van informatieoverdracht werd Hall-E gelanceerd, een SharePoint-pagina waarop alle informatie is gebundeld met betrekking tot interne werking, personeelsreglementering en interne procedures.

Het medewerkersmagazine "Zienaa!" werd geëvalueerd en opnieuw gegund. Het informatieblad is nu onderdeel van de reguliere werking en zal de komende jaren verder gepubliceerd worden.

Acties

Doelstelling W4: De stad geeft graag het voorbeeld over hoe we onze organisatie en onze stad duurzamer kunnen maken

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Omschrijving (toelichting)

De stad Halle maakt de keuze voor duurzaamheid en klimaat door de transversale doelstelling ‘duurzaamheid’. Deze transversale doelstelling geeft aan dat het thema invloed en impact heeft op verschillende aspecten van de organisatie, waarbij iedereen binnen de organisatie betrokken is. De stad wil graag het voorbeeld geven over hoe we onze organisatie en stad duurzamer kunnen maken. Hierbij worden een aantal onderwerpen met interne focus, zoals het beheer van het patrimonium, aankopen, sensibiliseren van de medewerkers en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) belicht.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Omschrijving (toelichting)

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Door de eigen organisatie te verduurzamen, vervullen we een voorbeeldfunctie voor de stad’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium
  • Actieplan W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.
  • Actieplan W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel
  • Actieplan W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Terug naar navigatie - AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Als voorbeeldorganisatie nemen we ons eigen patrimonium onder de loep. We moderniseren en innoveren deze gebouwen opdat we duurzamer kunnen omgaan met de schaarse energiemiddelen. De transversale doelstelling duurzaamheid wordt een rode draad doorheen de verdere investeringen die gebeuren in ons patrimonium. Waar mogelijk automatiseren we het energieverbruik. Voornamelijk een verschuiving van het proactief onderhoud van ons patrimonium en energieaudits moeten ons een beter inzicht geven om onze duurzame investeringen ten volle te benutten.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

Voor de verschillende gebouwen met een hoog energieverbruik werden energieaudits aangevraagd. De verslagen worden verwacht tegen begin 2025. Op basis van deze verslagen kunnen in de volgende meerjarenplanning gerichte acties gedefinieerd worden om het energieverbruik te verminderen. 

Het strategisch vastgoedplan van het patrimonium is afgerond. Hierdoor hebben we een overzicht van de te plannen ingrepen om te evolueren naar  een koolstofneutraal en duurzaam patrimonium tegen 2050. 

We investeerden maximaal in de uitbreiding van de zonnepanelen op het stadspatrimonium. 

Er werd ook dit jaar verder proactief geïnvesteerd in het patrimonium om het beheer op een zo efficiënt mogelijke manier te laten gebeuren. 

De overige acties binnen dit actieplan zijn nu onderdeel van de dagelijkse werking: de energieboekhouding wordt gemonitord, onderhouds- en keuringsverslagen worden opgevolgd, en duurzaamheid wordt bij elke beslissing meegenomen.

Acties

AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Terug naar navigatie - AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Binnen ons aankoopbeleid gaan we verder dan een duurzaamheidsadvies. We zetten in op nieuwe evoluties zoals een verschuiving naar delen (diensten) in plaats van bezit (materiaal). We analyseren het bestaand wagenpark en durven investeren in nieuwe technologie die duurzaam is.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

De acties om dit actieplan te realiseren zijn intussen afgerond of opgenomen in de dagelijkse werking.

Acties

AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Terug naar navigatie - AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

Niet enkel door te investeren in technologie en middelen die een verduurzaming inzetten, sensibiliseren we het eigen personeel om duurzaam om te springen met schaarse middelen zoals elektriciteit en water. Ook aandacht voor het eigen afvalbeheer is een belangrijke factor om onze organisatie duurzamer te maken.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

Zoals elk jaar werd er op donderdag 19 september 2024 een interessante en ludieke duurzaamheidslezing georganiseerd. Het doel was om zowel personeel als burgers te inspireren en confronteren met de oorzaken, gevolgen en oplossingen van klimaatproblemen.

Tijdens het personeelsfeest werd, in samenwerking met de collega’s van personeelszorg, ingezet op duurzaam cateringmateriaal door het uitlenen van servies via een kringwinkel. Tijdens de ‘Wel-In-Je-Vel-Dag’ was er ook aandacht voor duurzame workshops, zoals vegetarisch koken.

Om duurzame kennis te verspreiden onder medewerkers werden digitale ‘eco-shotjes’ gelanceerd, waarbij medewerkers duurzame kennis deelden over verschillende thema’s zoals reizen en duurzame mobiliteit.

Acties

AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Terug naar navigatie - AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

In september 2015 werden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) formeel aangenomen door de algemene vergadering van de VN met Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. Gedurende de komende 15 jaar vormen de 17 SDGs een kapstok om het lokale beleidsplanningsproces af te stemmen op een duurzame toekomst. De 17 doelstellingen zijn georganiseerd volgens de 5 pijlers van duurzame ontwikkeling: people, prosperity, planet, peace en partnership. Het is een universele agenda die zich richt tot elke actor wereldwijd – overheden, bedrijven, onderwijsinstellingen, verenigingen en individuele burgers – om samen, via partnerschappen, deze doelstellingen te realiseren.

SDG's

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2024:

In het najaar van 2024 nam Halle opnieuw deel aan ‘De week van de duurzame gemeente’, een initiatief van de VVSG. De focus lag op het verduurzamen van lokaal beleid, zonder specifiek thema zoals in voorgaande jaren. Naast de duurzaamheidslezing kwamen een aantal duurzame helden van de afgelopen jaren aan het woord.

Naast de ondertekening van LEKP 1.0 en LEKP 2.0 werd ook LEKP 2.1 ondertekend. Dit addendum van LEKP 2.0 richt zich op het voorkomen van energie-armoede, mede door de energiecrisis in 2022. Er werd een samenwerking aangegaan met Klimaatpunt voor collectieve wijkrenovaties in een geselecteerde wijk. Door middel van warmtescans en klimaattafels informeren en sensibiliseren we inwoners om hen te motiveren tot gerichte renovaties tegen energieverlies. Deze samenwerking wordt in 2025 opnieuw uitgerold.

In 2023 begon de opmaak van een warmteplan, in samenwerking met gemeente Beersel en Antea. In 2024 werd dit warmteplan gefinaliseerd en goedgekeurd door de gemeenteraad. Het plan bevat een warmtevisie, warmtezoneringsplan en warmtebeleidsplan om richting te geven voor de komende jaren. Op basis van ervaringen en nieuwe inzichten wordt dit plan regelmatig geëvalueerd en blijft het een dynamisch werkinstrument.

Stad Halle investeerde in windenergie. In samenwerking met Luminus en Zefier werd op de site van Barry Callebaut een windturbine gebouwd voor hernieuwbare energie.

Acties