Wendbare stadsorganisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle wil evolueren tot een meer wendbare stadsorganisatie. Door te evolueren naar een reactieve, flexibele en vernieuwende organisatie kunnen we inspelen op de steeds veranderende context, waar we als stad onderhevig aan zijn.


De organisatiestructuur en -cultuur van stad Halle garanderen hierbij niet alleen een optimaal kwaliteitsvol rendement maar ook een wendbare opstelling en juiste rolinname van de organisatie ten aanzien van het beleid. De opportuniteiten van de integratie tussen stad en OCMW worden hierbij ten volle benut. In onze wendbare organisatie stappen we af van het strikt lineair proces en bouwen we aan een flexibele opstelling. We zorgen ervoor dat de missie en strategie doorleefd zijn en zien dit als een richtinggevend kader doorheen het handelen.

Doelstelling W1: Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De doelstellingen van de organisatie zijn dynamisch en doorleefd. Ze geven aan wat de prioriteiten zijn van de organisatie zijn en geven hiermee richting aan. Ze vormen dan ook de toetssteen voor het opzetten van acties en projecten.
Om te weten of het bestuur op koers zit om de doelstellingen te bereiken is het noodzakelijk om systematische en continu relevante gegevens te verzamelen. Deze monitoring zorgt ervoor het bestuur en de medewerkers zicht krijgen op de doelstellingenrealisatie doorheen de legislatuur. Communicatie over deze doelstellingenrealisatie draagt hiermee bij aan de betrokkenheid bij de organisatiedoelstelling en de realisatie ervan.
De doelstellingenrealisatie wordt ondersteund door de doorgedreven inzet op efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit binnen de gehele organisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doelstellingen van de organisatie zijn doorleefd’:

  • Actieplan W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen
  • Actieplan W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid
  • Actieplan W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Binnen deze doelstelling zijn er geen prioritaire actieplannen bepaald.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Terug naar navigatie - AP W1.1 De beleidsdoelstellingen zijn gedragen en vormen de basis voor het dagelijks handelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze medewerkers zijn betrokken bij de organisatie: zij geven duidelijk aan aan welke beleidsdoelstellingen zij vanuit hun functie bijdragen. Van bij de start zal reeds in vacatures een koppeling gemaakt worden tussen de vacante functie en de strategische meerjarenplanning.
Zowel bij interne als externe communicatie hebben we steeds oog voor de strategische doelen van onze organisatie.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Het communiceren over de beleidsdoelstellingen is intussen opgenomen binnen de dagelijkse werking.

Acties

AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Terug naar navigatie - AP W1.2 Onze organisatie ademt de strategische engagementen: duurzaamheid, toegankelijkheid, innovatie en kindvriendelijkheid

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De transversale doelstellingen innovatie, kindvriendelijk-, toegankelijk- en duurzaamheid zijn vaste waarden binnen onze organisatie. We denken vanuit deze transversale doelen en stemmen ons handelen hierop af.
Teneinde dit actieplan te onderstrepen worden medewerkers aangeduid die als ambassadeurs worden ingezet in onze organisatie. Hun missie is om een methodiek op te zetten die bijdraagt aan de realisatie van het omschreven actieplan. In de huidige meerjarenplanningen worden de transversale doelstellingen – indien van toepassing – reeds gekoppeld aan iedere actie. Op die manier wordt het duidelijk dat deze actie niet enkel bijdraagt aan de realisatie van het actieplan en de doelstelling, maar ook bijdraagt aan de realisatie van de transversale doelstellingen.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Het communiceren over de transversale engagementen duurzaamheid, toegankelijkheid, kindvriendelijkheid en innovatie  is intussen opgenomen binnen de dagelijkse werking. Er zijn ambassadeurs aangeduid voor deze engagementen die diensten kunnen adviseren en ondersteunen.

Acties

AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Terug naar navigatie - AP W1.3 Op basis van rationele en onderbouwde gegevens creëren en funderen we beleidsdoelstellingen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Doelstellingenrealisatie is primordiaal in deze legislatuur. Om dit te bereiken vertrekken we vanuit een organisatievisie en -missie. De samenwerking tussen het college van burgemeester en schepenen en de administratie kreeg een andere invulling en werd nauwer en flexibeler.

Het doel is enerzijds efficiënter en effectiever te kunnen handelen/werken door onder andere de wederzijdse verwachtingen van bij het begin duidelijk te maken en anderzijds de voortgangscontrole van de acties opgenomen in het jaaractieplan nauwgezet te kunnen opvolgen.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

De stad Halle draagt duurzaam bij aan het welzijn van zijn burgers en verzekert een 'burgernabije, democratische, transparante en doelmatige dienstverlening’. Zo luidt de officiële missie van onze organisatie. Uiteraard is het onze taak om de daad ook bij het woord te voegen. De meerjarenplan werd uitgewerkt met gerichte doelstellingen en acties  die er moeten voor zorgen dat Halle een duurzame, slimme en mensvriendelijke stad wordt waar 'dienstverlening, bereikbaarheid, levenskwaliteit en verbondenheid centraal staan.’  Via de maandelijkse beleidscolleges bewaken het managementteam en het college de voortgang van de doelstellingen, actieplannen en acties.

Er werd verder werk gemaakt van het opzetten van een methodiek om systematisch en continu relevante gegevens te verzamelen om gericht op te volgen of de (beleids)doelstellingen gerealiseerd worden en de werking goed verloopt (monitoring).  Deze gegevens worden overzichtelijk gemaakt in Power BI dashboards.  Deze worden besproken op een nieuw platform 'organisatie in cijfers'. In 2023 werden er een aantal nieuwe dashboards voorzien ikv financiële opvolging, strategische realisatiegraad en benchmarkrapporten.

Acties

Doelstelling W2: Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De huidige processen en interne samenwerkingsvormen worden onder de loep genomen. We vertrekken hierbij vanuit het perspectief van de klant/gebruiker/inwoner. Waar nodig en wenselijk worden de processen hertekend of bijgestuurd zodat ze optimaal bijdragen aan een effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Doordachte processen zorgen voor effectieve en efficiënte doelstellingenrealisatie’(? Prioritair beleid):

  • Actieplan W2.1 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden
  • Actieplan W2.2 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend
  • Actieplan W2.3 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.
  • Actieplan W2.4 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren
  • Actieplan W2.5 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)
  • Actieplan W2.6 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek
  • Actieplan W2.7 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen
  • Actieplan W2.8 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken
  • Actieplan W2.9 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie
  • Actieplan W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W2.01 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Terug naar navigatie - AP W2.01 We maken de omslag van een lijnorganisatie naar een projectorganisatie waarbij we uit het vertrouwde vakgebied durven treden

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze stadsdiensten evolueren naar een projectorganisatie. We spreken niet langer van taken, maar wel van projecten, die een integrale benadering krijgen. Over de grenzen heen en samen, werken we aan doelstellingen en dit niet vanuit één bepaalde een sector, cluster of team, maar vanuit een project en een gezamenlijke doelstelling.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Projectmatig werken biedt het voordeel van een meer resultaatgerichte aanpak en draait in eerste instantie om het creëren van duidelijkheid. Duidelijkheid over de doelstellingen, duidelijkheid over het resultaat en duidelijkheid over de manier waarop dat resultaat behaald zal worden.
Er werd een basis van projectaanpak opgesteld die afgestemd is op de werking van stad Halle zodat samenwerking op projectmatige basis tussen entiteiten (sectoren, clusters, teams, …) bevorderd kan worden. Deze basis projectaanpak is enerzijds bedoeld om te komen tot een efficiëntere en effectievere projectmatige werking binnen de organisatie. Anderzijds willen we met de projectaanpak de projectleiding een steun in de rug geven en een duidelijk kader bieden waarbinnen hij of zij kan werken.

We willen evolueren van lijndirecteurs naar projectdirecteurs waarbij alle projecten toegewezen zijn.  De projectmappen in teams zorgen voor een goed overzicht van lopende projecten en betrokken medewerkers/diensten. Daarnaast werd in 2023 werd een verschuiving gerealiseerd wat betreft aansturing van de clusters ICT en communicatie, dit zonder aanpassingen aan het organigram. Deze verschuiving werd gerealiseerd door de toepassing van projectdirecteurs.

De mogelijkheden van het werken in teams en bijhorende Microsoft apps worden uitgebreid en toegepast als ondersteuning van het projectmatig werken.

Acties

AP W2.02 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Terug naar navigatie - AP W2.02 De processen zijn zowel efficiënt als doeltreffend

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Als organisatie verkrijgen we een goed beeld van de diverse processen binnen onze werking. Overbodige stappen worden geschrapt en complexe processen geoptimaliseerd. De efficiëntiewinsten die hiermee gepaard gaan, kunnen ingezet worden voor de verdere optimalisatie en kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening.
De finaliteit van de procesoptimalisatie zit steeds vervat in de kwaliteitsverhoging van onze dienstverlening. Met andere woorden: de lasten van een procesoptimalisatie zal nooit een negatieve invloed mogen hebben op de burger, klant en/of partner.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Het is de betrachting om de processen te verbeteren op vlak van effectiviteit en efficiëntie, waar dit mogelijk is. Procesbeheer heeft 3 doelen op zich:

  • Processen kennen: inzicht verwerven in de huidige processen.
  • Processen verbeteren :  de processen zowel efficiënter (met minder middelen toch hetzelfde of een beter resultaat halen) als effectiever (het resultaat staat volledig in het teken van de eindklant).
  • Processen borgen :  ervoor zorgen dat ook alle medewerkers weten waarom ze die taken uitvoeren.

In het voorjaar 2023 werd er een vorming procesmanagement georganiseerd voor alle leidinggevenden. Deze vorming bestond uit een theorethisch luik waar het belang van procesmanagement en het algemeen kader werd toegelicht. Nadien werd er een toelichting voorzien vanuit de procesanalist met een praktische uitleg, hoe de theorie vertaald en toegepast wordt binnen ons lokaal bestuur.

Een aantal belangrijke processen die dit jaar in kaart en geëvalueerd werden: 

  • Werking van de buitenschoolse kinderopvang
  • Zalenverhuur
  • Uitleen  materiaal
  • Postverwerking
  • Digitalisering van onze belastingen door toepassing POM QR codes
  • Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van vastgoedmakelaars en notarissen werd in gebruik genomen sinds 8 januari 2024

Daarnaast werd er in samenwerking met zorg, in kader van de opmaak van kwaliteitshandboeken, een aantal kernprocessen uitgetekend en geëvalueerd. 

Acties

AP W2.03 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Terug naar navigatie - AP W2.03 De medewerker is verantwoordelijk voor zijn processen. We handelen vanuit het willen, durven en kunnen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We creëren een cultuur waarbij iedere medewerker verantwoordelijkheid opneemt voor de aan hem/haar toevertrouwde taken. Om dit te realiseren analyseren en optimaliseren we de huidige interne procedures en middelen opdat deze bijdragen tot meer eigenaarschap bij onze medewerkers. Concreet wil dit zeggen dat we onze procedures en middelen dusdanig opzetten opdat deze bijdrage tot meer verantwoordelijkheid en bijgevolg een optimalere doelstellingenrealisatie. In het kader van organisatiebeheersing evolueren we – waar mogelijk – naar steekproefsgewijze nacontroles in de plaats van voorcontroles.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Eigenaarschap houdt in dat je je ergens verantwoordelijk voor voelt én deze verantwoordelijkheid ook kan opnemen. Om eigenaarschap te kunnen nemen over je werk, is het nodig dat de doelstellingen gekend zijn en het duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Wanneer dit onvoldoende helder is kan het eigenaarschap niet concreet worden gemaakt.
Uitgangspunt voor het verhogen van eigenaarschap is: waar je verantwoordelijk voor bent (bijv. aansturing van een team, coördinatie van een project of de afhandeling van een taak), daar neem je verantwoordelijkheid voor op. Je neemt de beslissingen, waarbij je (eventueel) advies vraagt aan andere betrokkenen (teamleden, collega’s van andere sectoren, stakeholders). Je krijgt hierover mandaat en legt er rekenschap over af bij je leidinggevende.

Deze manier van werken vraagt om duidelijk vastgelegde manieren van overleg en besluitvorming, die het eigenaarschap kaderen én beschermen. Daarbij is het belangrijk dat je de voortgang van de resultaten regelmatig kan monitoren. Op deze manier kan je tijdig bijsturen indien nodig.
Eigenaarschap vraagt ook om heldere verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de uitvoerende teams, collega’s (binnen en buiten de sector), ondersteunende sectoren, het management en het politiek bestuur. Een helder, betrouwbaar kader, zorgt ervoor dat dat eigenaarschap opgenomen kan worden.

In 2020 werd er een nulmeting uitgevoerd op basis van een eigenaarschapsscan. Op die manier werd de mate van eigenaarschap binnen de organisatie in kaart gebracht.  Hieraan werden een aantal concrete acties gekoppeld. In 2024 zal deze scan herhaald worden om evoluties te kunnen vaststellen.  

Acties

AP W2.04 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Terug naar navigatie - AP W2.04 De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn ontzorgd door de ondersteunende sectoren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

De sector Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan in rechtstreekse interactie met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen.
Het ontzorgen van de 3 contactsectoren is de doelstelling van de ondersteunende sectoren. Concreet wil dit zeggen dat zij evolueren naar een proactieve dienstverlening ten aanzien van de contactsectoren. Ingevolge deze benadering zal het voor de contactsectoren makkelijker zijn hun opdracht ten aanzien van onze burgers, klanten en partners te realiseren. Deze visie zal vanuit het bestuur en management gedragen worden en vooropgesteld worden bij beleidsvoering.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

De sectoren Dienstverlening, Samenleving en Stadsontwikkeling zijn onze contactsectoren en staan in rechtstreekse interactie met onze burgers, klanten en partners. Vanuit de visie dat we dienstverlening en de klant centraal stellen in onze organisatie, kunnen de overige sectoren bijdragen aan de realisatie van deze visie en dit door de contactsectoren zoveel mogelijk te ontzorgen.

Ontzorgen betekent letterlijk iemands zorgen wegnemen. In de organisatie staat ontzorgen in het teken van het ondersteunen van de contactsectoren zodat ze hun opdracht ten aanzien van onze burgers, klanten en partners kunnen realiseren.  Na de nulmeting  werden er een aantal acties geformuleerd.

In dit kader werd er in 2023 werk gemaakt van een nieuwe set-up van flexibele budgettering om in te spelen op opportuniteiten of onverwachtse veranderingen. Ook  de nieuwe mappenstructuur en structuur in Teams, die rekening houdt met interne en externe coproductie, werden gerealiseerd. 

Daarnaast werd er gewerkt naar de verdere uitbouw van een transparante financiële rapportages en dashboards via Power BI. Dit bijvoorbeeld rond het bestelbonnen en opvolging van facturatie. 

In 2023 werd er een nieuwe bevraging voorzien om bijsturing mogelijk te maken. Nieuwe acties ikv ontzorging zullen hun realisatie kennen vanaf 2024.

Acties

AP W2.05 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Terug naar navigatie - AP W2.05 We communiceren eenvormig en duidelijk (Intern)

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Dienstverlening

Door zowel bij interne- als externe communicatie oog te hebben voor eenvormig- en duidelijkheid werken we aan de herkenbaarheid en doeltreffendheid van onze communicatie.
We werken hierbij niet enkel aan een eenvormige communicatie- en conversatiestijl voor de hele organisatie, maar zorgen ook voor een aangepaste opstelling van de cluster communicatie waardoor we proactief, doeltreffend en efficiënt kunnen communiceren.
Door de interne communicatie te verbeteren verbinden we onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Alle acties binnen dit actieplan werden intussen gerealiseerd.  Er zijn duidelijk afspraken rond de interne communicatie zowel qua stijl als naar gebruikte kanalen. 

Acties

AP W2.06 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Terug naar navigatie - AP W2.06 Slagkrachtige organisatie door optimale samenwerking tussen administratie en politiek

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

We optimaliseren de samenwerking tussen politiek en administratie opdat beslissingen sneller worden gecapteerd en de te bewandelen weg van bij de aanvang duidelijk is. ‘Complexe’ dossiers vanuit de administratie die geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen worden vooraf afgetoetst en doorsproken met de bevoegde schepen(en). Er is regelmatig formeel en informeel overleg om lopende dossiers van nabij op te volgen in beide richtingen. Bij projectmanagement wordt zowel vanuit de administratie als vanuit de politiek iemand afgevaardigd als “eigenaar” van het project.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Al van bij de opmaak van het meerjarenplan is er ingezet op een goede samenwerking tussen de administratie en de politiek. Die samenwerking is vastgelegd en beschreven in de afsprakennota die werd afgesloten in april 2020. De maandelijkse beleidscolleges, die werden opgestart in  januari 2020 waarbij het college en de leden van het managementteam de acties en actieplannen van de meerjarenplanning bespreken worden opgevolgd via het software platform Pepperflow. De maandelijkse besprekingen laten toe  om voortdurend bij te sturen in functie van een effectieve en efficiënte realisatie. 

De acties onder dit actieplan werden allen gerealiseerd, de overlegstructuren en rapportages werden ingebed in de dagelijkse werking.

Acties

AP W2.07 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Terug naar navigatie - AP W2.07 De schulden zijn verder afgebouwd door een doordacht beheer van de financiële middelen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Financiën

Rekening houdend met maatschappelijke en organisatiegerichte veranderingen zal de financiële dienst zich intern op een aangepaste wijze organiseren om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. De voordelen van een geïntegreerde dienst zullen aangegrepen worden om de dienst naar een modern en proactief niveau te tillen.
Een doordacht beheer van de financiële middelen moet ervoor zorgen dat de schulden verder afgebouwd kunnen worden. De financiële dienst maakt jaarlijks een analyse van de financiële situatie ten opzichte van het Vlaams gemiddelde en communiceert duidelijk bij het opnemen van nieuwe leningen of deze doelstelling daarmee al dan niet behaald blijft.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

De laatste acties binnen dit actieplan werden gerealiseerd. De voordelen van de geïntegreerde dienst hebben er in de praktijk voor gezorgd dat de kwaliteit van interne dienstverlening en de werking binnen de sector financiën naar een hoger niveau is getild. De resultaten zijn voelbaar in een beter beheer van de taken, in een back-up systeem en in een flexibelere inzet van personeel. Zo is er bijvoorbeeld een personeelsafbouw gerealiseerd binnen de administratie waardoor er extra ondersteuning mogelijk is voor de sanctionerend ambtenaar in 2024.  Ook het interne traject rond ontzorging, waar we al enkele jaren op inzetten, heeft een positieve invloed op de rest van de organisatie. Uit een interne bevraging werden de positieve evoluties duidelijk. De grootste stappen werden gezet en vooropgestelde doelstellingen binnen dit meerjarenplan zijn behaald. 

De evolutie van het beheer van de financiële middelen en de financiële situatie ten opzicht van het Vlaamse gemiddelde is standaard opgenomen in de officiële beleidsdocumenten.

Acties

AP W2.08 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Terug naar navigatie - AP W2.08 De organisatie benut ten volle de gegevens, knowhow en expertise van andere besturen met als doel efficiënter, effectiever en kwaliteitsvoller te werken

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

In eerste instantie zullen we inzetten op benchmarken. We gaan onszelf vergelijken met vergelijkbare besturen op vlak van prestatie, producten, activiteiten, diensten en programma’s met vergelijkbare besturen. De bedoeling is om onze kwaliteit te verhogen en deze af te meten ten aanzien van vergelijkbare besturen.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

In 2023 werden er verschillende benchmarkoefening uitgevoerd, namenlijk voor personeelsdienst, bestuursondersteuning en financiën. De resultaten uit deze benchmark werden aangegrepen om de structuur van de cluster te bekijken of bepaalde procedures/keuzes intern te bekijken . 

Wat betreft het opzoeken van synergiën en samenwerking met andere lokale besturen werden er verschillende subsidieoproepen met naburige gemeenten opgenomen. Daarnaast werd er ook samengewerkt met andere besturen in kader van de uitwerking van onder andere het warmteplan, e-inclusie en zennevallei hergist. 

Acties

AP W2.09 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Terug naar navigatie - AP W2.09 De organisatie onderscheidt zich op gebied van effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & Coördinatie 

Onze organisatie daagt zichzelf continu uit om de werking te optimaliseren. Doordat we inzetten op organisatiebeheersing krijgen we meer inzicht in onze sterke punten en werkpunten. Door verbeterpunten te formuleren en concrete stappen te zetten om de werkpunten te optimaliseren zorgen we ervoor dat we onze werking verder professionaliseren.
Daarnaast blijft de stad sterk inzetten op kwaliteitsbeleid om de kwaliteit van onze organisatie en dienstverlening te verbeteren ten aanzien van onze klanten. Het kwaliteitsbeleid omvat de kwaliteitsdoelstellingen van onze organisatie ten aanzien van kwaliteit, alsmede de wegen en de middelen die leiden tot de realisatie ervan.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

In 2019 werd een nieuw organisatiebeheersingsysteem opgezet, dat jaarlijks verder uitgediept wordt via interne focusgroepen (2 thema’s per jaar). In  2023 werden de thema’s personeel en organisatiecultuur opgenomen om extra te belichten via een interne focusgroep. Op basis van deze focusgroep zijn er aanvullende acties opgenomen ter optimalisatie van beide thema’s binnen het organisatiebeheersingssysteem. Omwille van de integrale benadering inzake organisatiebeheersing en beleidsplanning kunnen beiden op gelijke timing geëvalueerd en bijgestuurd worden. In 2022 werd er tevens globale zelfevaluatie voorzien van het organisatiebeheersingssysteem. Op basis van deze evaluatie en het in kaart gebrachte maturiteitsniveau werd er in 2023 een bijkomende focusgroep georganiseerd rond informatiebeheer. 

In het kader van de thema-audit Gezinszorg in 2023 bij Lokaal bestuur Halle beoordeelde Audit Vlaanderen naast 
de evaluatie van de beheersing van de risico’s gelinkt aan het specifieke thema ook enkele elementen 
van de ruimere organisatiebeheersing. Het organisatiebeheersingssysteem van de stad Halle werd hierbij geselecteerd als goede praktijk.

Er is een systematische opvolging en rapportage omtrent het klachtenbeheer van de stad Halle. Bemerkingen die via klachtenbehandeling worden opgenomen kunnen voor aanpassingen zorgen in de eigen procedures en dit met de bedoeling onze dienst- en hulpverlening te optimaliseren.

De tevredenheidsonderzoeken van de assistentiewoningen en de gezinszorg werden afgerond in 2023. Voor de eerste keer werd een focusgroep georganiseerd in de assistentiewoningen om de kwaliteit van de meting te optimaliseren. Verbeterpunten werden geformuleerd aan de hand van de resultaten.

In het najaar van 2023 werd eveneens de bevraging voor het woonzorgcentrum en de dienstencentra opgezet. Het bepalen van concrete acties naar aanleiding van deze bevragingen staat begin 2024 op de agenda.

Acties

AP W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Terug naar navigatie - AP W2.10 Robuuste cyberveiligheid om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van onze data te garanderen

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Informatieveiligheid en cyberveiligheid zijn essentiële aspecten voor een lokaal bestuur om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van gegevens te waarborgen. Stad Halle zet in op een cyberveilige digitale dienstverlening en organisatiestructuur.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Vanaf 1 oktober 2023 werd de samenwerking met Haviland voor de aanstelling van een informatieveiligheidsconsulent/data protection officer (DPO) stopgezet. Sindsdien werd de functie van DPO binnen de eigen diensten op projectbasis georganiseerd via de projectgroep Informatieveiligheid. Op die manier willen we een betere doorstroom aan informatie bereiken en zorgen voor een interne gedeelde verantwoordelijkheid. Om dit te realiseren en te kunnen monitoren werd een nieuw actieplan W2.10 in 2023 toegevoegd aan de meerjarenplanning. 

Intussen werden reeds een aantal stappen ondernomen en werden de verschillende actiepunten in uitvoering gebracht, ondermeer door:

  • de samenstelling van een projectgroep waarin verschillende disciplines worden vertegenwoordigd
  • uitvoering van een maturiteitsmeting en risicoanalyse om de werkpunten in kaart te kunnen brengen
  • de opmaak van een veiligheidsplan met duidelijke omschrijving van de to do 's
  • de uitvoering van een screening van het informaticasysteem ikv cyber security door een externe partner
  • samenwerking met een externe partner opgezet om actief te kunnen inzetten op sensibiliseren en informeren van onze medewerkers
  • uitvoering van fysieke controle op de werkvloer mbt het paswoordgebruik, afsluiten van deuren en wegbergen van privacygevoelige informatie

De verdere uitrol van de acties zal verder gezet worden in 2024.

Acties

Doelstelling W3: Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle wil een aantrekkelijke werkgever zijn. De organisatie wil investeren in strategieën en instrumenten om dit mogelijk te maken. Uitgangspunt daarbij is mensen en middelen optimaal en maximaal inzetten.
De stad wil een dynamische werkgever zijn die inzet op flexibele werkvormen. We willen daarbij verder evolueren naar een meer vraaggestuurd beleid, waarbij de medewerker actief zijn/haar loopbaan in handen neemt.
Een doordachte, boeiende en veelzijdige interne communicatie is noodzakelijk om medewerkers correct te informeren, te motiveren en te verbinden met de organisatie. Door medewerkers sterker bewust te maken van de organisatiedoelstellingen, missie en visie en hen te betrekken bij de organisatie, worden ze naast medewerker ook ambassadeur van de stad.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Stad Halle is een aantrekkelijke werkgever’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren.
  • Actieplan W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.
  • Actieplan W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat
  • Actieplan W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.
  • Actieplan W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Terug naar navigatie - AP W3.1 De werkomgeving stimuleert en motiveert medewerkers om organisatiedoelstellingen te realiseren

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Halle heeft de ambitie om een dynamische en flexibele organisatie te zijn. Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW) moet een belangrijke plaats innemen in de dagdagelijkse werking van de organisatie.
Om de ambitie van een aantrekkelijke werkgever waar te maken, zijn vernieuwende werkvormen waar mogelijk en opportuun de norm. Een innovatieve en flexibele arbeidsorganisatie neemt immers gepaste initiatieven om de beschikbaarheid, betrokkenheid en creativiteit van haar personeelsleden voortdurend te verbeteren. Hierbij wordt er expliciet aandacht besteed aan het verbeteren van de arbeidsomgeving.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Het strategisch vastgoedplan werd verder uitgewerkt, en geeft een indicatie van welke gebouwen op korte of lange termijn vervreemd of verhuurd kunnen worden. Intussen werden de ruimtes in het stadhuis efficiënter ingericht, waardoor ruimte voor verhuur vrij is gekomen in het administratief centrum en het sociaal huis.

Het Centrum Intrafamiliaal Geweld en het Justitiehuis in de Rand namen in september hun intrek op de eerste verdieping van het sociaal huis. 
Het Vlaams Ondersteuningsplatform voor Personen met een Handicap bouwt sinds juni een werking uit in het sociaal huis. LIGO maakt gebruik van de vrijgekomen ruimte in het administratief centrum.
De verkoop van den Haver werd opgestart. De stad ondersteunt het CAW bij het zoeken naar een alternatief.

Aan het Brailon-gebouw werden  de dakgoten en de ramen van de dakverdieping hersteld.

Acties

AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Terug naar navigatie - AP W3.2 We willen een cultuur creëren waar medewerkers hun loopbaan in handen durven nemen.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

Een succesvol loopbaanbeleid zorgt ervoor dat medewerker en organisatie elkaar wederzijds versterken. De organisatie moet flexibel kunnen inspelen op continue veranderingen in haar omgeving. Werknemers, alsook de organisatie, zijn op zoek naar hoe ze een loopbaan flexibel kunnen invullen in functie van talenten en ambities. Een loopbaanbeleid draait hierbij niet om het statisch matchen van medewerkers met een bepaalde functie, maar eerder om een dynamische omgang met veranderingen, met aandacht voor groei, werkbaarheid en inzetbaarheid op korte en lange termijn. Het zwaartepunt betreft hierbij een verschuiving van de organisatie naar het individu.
Met deze manier van werken kunnen we de resultaten van de organisatie zo efficiënt als mogelijk bereiken en beschikken we over gemotiveerde medewerkers die hun talenten kunnen inzetten in onze organisatie.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

We hebben verder ingezet op de ontwikkeling van sterk leiderschap en krachtige leidinggevende. Er werd ondermeer een vormingstraject uitgewerkt voor startende leidinggevende waarin alle verschillende facetten van het leidinggeven aan bod komen. Daarnaast werd actief gewerkt aan de coaching en ondersteuning van deze leidinggevende. 

Met het project E-inclusie (opgestart najaar 2023) zetten we verder in op de ontwikkeling van onze medewerkers op vlak van digitale vaardigheden. Dit doen we door de uitwerking van  een intern opleidingsaanbod, het delen van tip en trics en het actief begeleiden van medewerkers in kleinere groepen.

Ook de opleidingsbibliotheek in het softwarepakket vorming & het werken met vormingsplannen voor uitvoerende diensten  wordt stelselmatig verder uitgebouwd. Er werd tevens een nieuw beleid mbt vormingsverlof en tussenkomst opleidingskosten goedgekeurd waardoor we onze medewerkers meer mogelijkheden bieden. 

Acties

AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Terug naar navigatie - AP W3.3 Samen zorgen we voor een gezond, aangenaam, en dynamisch werkklimaat

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Ondersteuning

We zetten in op een doordacht welzijnsbeleid in onze organisatie. Bij de integratie tussen stad en OCMW werd ervoor gekozen om in te zetten op personeelszorg. De komende zes jaar valideren we dit door meer aandacht te besteden aan het welbevinden/-zijn van onze medewerkers. Dit doen we enerzijds door in te zetten op acties op organisatieniveau (gezondheid, risico-analyse, …) en anderzijds door meer aandacht te besteden aan en ruimte vrij te maken voor de individuele medewerker (sociale dienst, verzuimbeleid, …).

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Het nieuwe aanwezigheidsbeleid werd volledig uitgewerkt met acties, procedures, richtlijnen en de nodige handvaten voor onze leidinggevenden.
Voor het onderdeel verzuim werden terugkoppelingen georganiseerd voor de leidinggevenden en communicatie opgezet naar de medewerkers onder vorm van een actiepunt tijdens de functioneringsgesprekken. Re-integratie, opvolging en bewustwording zijn de belangrijkste pijlers in dit beleid.
Voor wat het onderdeel welzijn betreft werd de Welinjevel-dag opnieuw georganiseerd, met daarnaast een opstart van middagactiviteiten buiten de diensturen waar alle medewerkers indien gewenst aan deel kunnen nemen. Ook de activiteiten van de werkgroep Genie sluiten hier mooi bij aan. 

Acties

AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - AP W3.4 Door een positieve uitstraling positioneert de organisatie zich beter op de arbeidsmarkt.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Ondersteuning

De komende zes jaar willen we ons nog beter op de markt positioneren als aantrekkelijke werkgever. Door het aantrekken van de meest geschikte profielen kunnen we onze organisatiedoelen efficiënter bereiken. Om dit te bereiken nemen we het huidige systeem van werving en selectie onder de loep. We optimaliseren het onthaal van nieuwe medewerkers en zetten onze sterktes in de markt.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Onze employer branding #hallegeeftgoesting werd gelanceerd met zowel een interne als externe focus.  3 troeven van onze stad als werkgever werden volledig uitgewerkt met een slogan, affiche en omschrijving. 
Externe werd de website, vacatureteksten en publicatiekanalen weren aangepast. Daarnaast werd de wervingscampagne "medewerkers op handen" opgezet, gerealiseerd met eigen personeel en het benadrukken van onze troeven.
Intern hebben we een ambassadeurswerking opgezet #goestingsdealers die mee helpen om onze employer branding mee vorm te geven en uit te dragen. Wij blijven ook verder inzetten op interne communicatie door het inzetten van teams, nieuwsbrieven en de Zienaa!

Onder impuls van een nieuw rechtspositieregelingenbesluit zijn de procedures werving en selectie verder vereenvoudigd. Er is ook de mogelijkheid ingeschreven tot het uitwerken van een flexibel verloningsbudget (cafetariaplan) zodat wijn in 2024 kunnen overgaan tot implementatie hiervan.

Acties

AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Terug naar navigatie - AP W3.5 Veelzijdige en boeiende interne communicatie verbindt medewerkers en de organisatie.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector:  Dienstverlening

We verbeteren de interne communicatie van onze organisatie. We verbinden onze medewerkers, hun activiteiten, expertise en kennis om de gezamenlijke doelen te bereiken en de medewerkers betrokken te houden. We experimenteren met nieuwe middelen om de communicatiestromen kort, eenvoudig en op maat van de individuele medewerker te houden.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

In 2023 starten we met 'De Goestingdealers', om medewerkers te inspireren en te stimuleren om ambassadeur te zijn voor Stad Halle als aantrekkelijke werkgever en werkplek.

Acties

Doelstelling W4: De stad geeft graag het voorbeeld over hoe we onze organisatie en onze stad duurzamer kunnen maken

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De stad Halle maakt de keuze voor duurzaamheid en klimaat door de transversale doelstelling ‘duurzaamheid’. Deze transversale doelstelling geeft aan dat het thema invloed en impact heeft op verschillende aspecten van de organisatie, waarbij iedereen binnen de organisatie betrokken is. De stad wil graag het voorbeeld geven over hoe we onze organisatie en stad duurzamer kunnen maken. Hierbij worden een aantal onderwerpen met interne focus, zoals het beheer van het patrimonium, aankopen, sensibiliseren van de medewerkers en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) belicht.

Overzicht actieplannen

Terug naar navigatie - Overzicht actieplannen

Volgende actieplannen geven invulling aan de doelstelling ‘Door de eigen organisatie te verduurzamen, vervullen we een voorbeeldfunctie voor de stad’ (? Prioritair beleid):

  • Actieplan W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium
  • Actieplan W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.
  • Actieplan W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel
  • Actieplan W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Terug naar navigatie - AP W4.1 Kwaliteit en duurzaamheid zijn de rode draad in het beheer van het patrimonium

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Als voorbeeldorganisatie nemen we ons eigen patrimonium onder de loep. We moderniseren en innoveren deze gebouwen opdat we duurzamer kunnen omgaan met de schaarse energiemiddelen. De transversale doelstelling duurzaamheid wordt een rode draad doorheen de verdere investeringen die gebeuren in ons patrimonium. Waar mogelijk automatiseren we het energieverbruik. Voornamelijk een verschuiving van het proactief onderhoud van ons patrimonium en energieaudits moeten ons een beter inzicht geven om onze duurzame investeringen ten volle te benutten.

SDG's

Prioritair/niet-prioritair pepperflow

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

De gebouwen werden geïnventariseerd en onderworpen aan een conditiemeting.  Bij elk gebouw werd stilgestaan om na te gaan of het investeringswaardig is om uiteindelijk tegen 2050 CO2-neutraal te zijn en renovatiemomenten werden vastgelegd. Zowel de interventies van de uitvoeringsdienst als deze die worden uitgevoerd door externe firma's, en de daaruit voortvloeiende documenten, worden beheerd vanuit TOPdesk.
De resultaten van deze inventarisaties en evaluaties werden verwerkt in het strategisch vastgoedplan.

Om de omslag van een reactief naar een proactief facilitymanagement van onze gebouwen te realiseren, werden onder meer volgende werken uitgevoerd:

het vernieuwen van de  brandmeldcentrale en rookkoepels van Centrum van Koekenbeek en van de Meiboom,  plaatsen van een verduistering in de kamers van het woonzorgcentrum, vernieuwen van de  ketels van de pastorie in Buizingen, het vernieuwen van het sanitair blok en het buitenschrijnwerk van school De Winde, het systematisch in orde brengen van de stookplaatsen van de verschillende stads- en OCMW-gebouwen op basis van de opmerkingen op de keuringsverslagen, plaatsen isolatie en vernieuwen buitenschrijnwerk van de Dekenij.

Voor de plaatsing van zonnepanelen op stadsgebouwen werd een versnelling hoger geschakeld. Volgende gebouwen werden uitgerust met zonnepanelen: Woonzorgcentrum, JC De Kazerne, KDV Pagadderke, Academie Meiboom, Centrum Van Koekenbeek, CC 't Vondel, BKO Varkenssnuit.

We investeerden in het energiezuinig maken van de gebouwen door de aankoop van een gebouwbeheerssysteem, door een relighting in het woonzorgcentrum en een relamping van JC De Kazerne.

Tenslotte werden alle AED-toestellen opnieuw operationeel gemaakt, en werd voor elk toestel een onderhoudscontract afgesloten.

 

Acties

AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Terug naar navigatie - AP W4.2 Onze aankoopprocedure is afgestemd op de maatschappelijke evoluties inzake duurzaamheid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Stadsontwikkeling

Binnen ons aankoopbeleid gaan we verder dan een duurzaamheidsadvies. We zetten in op nieuwe evoluties zoals een verschuiving naar delen (diensten) in plaats van bezit (materiaal). We analyseren het bestaand wagenpark en durven investeren in nieuwe technologie die duurzaam is.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

De duurzaamheidsscan van het wagenpark werd uitgevoerd. Op basis van de resultaten van deze scan werd een investeringsprogramma voor 2024 vastgesteld.

De overige acties om het vooropgestelde resultaat voor dit actieplan te bereiken, werden intussen gerealiseerd.

 

 

Acties

AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Terug naar navigatie - AP W4.3 Iedere medewerker draagt duurzaamheid hoog in 't vaandel

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

Niet enkel door te investeren in technologie en middelen die een verduurzaming inzetten, sensibiliseren we het eigen personeel om duurzaam om te springen met schaarse middelen zoals elektriciteit en water. Ook aandacht voor het eigen afvalbeheer is een belangrijke factor om onze organisatie duurzamer te maken.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Op dinsdag 19 september werd er een duurzaamheidslezing voorzien voor zowel het eigen personeel als burgers. De bedoeling is om het personeel inzicht te doen krijgen over hoe om te gaan met weerstand tegenover het thema duurzaamheid.  Daarnaast zorgden we in samenspraak met personeelszorg voor een "duurzamere" wel-in-je-vel dag met workshops zoals "koken met restjes", "gezonde snacks", "bloemenweide inzaaien", etc. 

Acties

AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Terug naar navigatie - AP W4.4 De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) zijn de belangrijkste richtlijnen voor het duurzaamheids- en ontwikkelingsbeleid.

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijke sector: Strategie & coördinatie 

In september 2015 werden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) formeel aangenomen door de algemene vergadering van de VN met Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. Gedurende de komende 15 jaar vormen de 17 SDGs een kapstok om het lokale beleidsplanningsproces af te stemmen op een duurzame toekomst. De 17 doelstellingen zijn georganiseerd volgens de 5 pijlers van duurzame ontwikkeling: people, prosperity, planet, peace en partnership. Het is een universele agenda die zich richt tot elke actor wereldwijd – overheden, bedrijven, onderwijsinstellingen, verenigingen en individuele burgers – om samen, via partnerschappen, deze doelstellingen te realiseren.

SDG's

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Jaarrekening 2023:

Dat de stad de SDG’s effectief wil gebruiken als leidraad bij het beleid dat ze voert komt duidelijk tot uiting in het meerjarenplan waarbij alle actieplannen uitdrukkelijk aan deze SDG’s gekoppeld zijn.  Er werd begin 2021, een  eerste  SDG-rapport opgemaakt, obv gekoppelde indicatoren per SDG. Dit werd ook in 2023 opgemaakt.

In het najaar nam Halle opnieuw deel aan 'De week van de duurzame gemeenten' en werden er een aantal duurzame helden genomineerd.  De focus lag in 2023 op helden die bijdragen aan SDG 4, samen voor onderwijs.

Om ook jongeren te betrekken bij de week van de duurzame gemeenten werden er SDG-tijdcapsules op de speelplaatsen van de basisscholen en secundaire scholen in Halle voorzien. Leerlingen konden hun ideeën over een duurzamer Halle posten. 

Het intergemeentelijk SECAP werd goedgekeurd door de gemeenteraad in september 2022. Het plan werd daarop ingediend bij de Europese Unie. In 2023 werd er een eerste keer gerapporteerd over het klimaatplan naar Europa.

Ondertussen werd naast LEKP 1.0 ook LEKP 2.0 ondertekend. Daarnaast werd er aan de gemeenteraad tevens voorgesteld om LEKP 2.1 te ondertekenen.  LEKP 2.1 is een addendum van LEKP 2.0 met als hoofddoel het voorkomen van energie-armoede. De versnelde uitbreiding van de engagementen blijft urgent door de energiecrisis van het afgelopen jaar. 

De bijkomende financiële ondersteuning indien LEKP 2.1 ondertekend wordt, is noodzakelijk om de klimaat doelstellingen te behalen. Er werd een samenwerking uitgewerkt met klimaatpunt voor het uitvoeren van een wijkrenovatie inclusief klimaattafels om hier antwoord op te bieden. De uitrol hiervan zal doorlopen in 2024.

Tenslotte werden er in 2023 een aantal (intergemeentelijke) workshops georganiseerd rond warmtezonering en beleidsinstrumenten, dit in kader van de opmaak van een warmteplan. Doelstelling is om het intergemeentelijk warmteplan in voorjaar 2024 in definitief ontwerp voor te leggen aan het bestuur. 

Acties